وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

برنامه یک ساله جهش تولیدات کشاورزی روی میز دولت




گروه اقتصادی/ وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش یک میلیون تنی تولید، افزایش 500 میلیون دلاری صادرات، خودکفایی در برخی محصولات مانند دانه‌های روغنی و کره و صرفه‌جویی قابل توجه ارزی برنامه یکساله وزارت جهاد کشاورزی در سال جهش تولید است که به دولت ارائه شده است. کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در نخستین نشست خبری بعد از روی کار آمدن، اجرای برنامه‌های جدید و تکمیل برنامه‌های قبلی مانند الگوی کشت را راهبرد وزارت جهاد کشاورزی، نام برد و اعلام کرد: کشت پاییزه امسال براساس برنامه الگوی کشت خواهد بود. به گفته خاوازی، این برنامه بزودی به استانداران سراسر کشور ابلاغ می‌شود.
کشاورزی پیشران اقتصاد بدون نفت
با اعلام بانک مرکزی، رشد بخش کشاورزی در سال 98، 8.8 درصد بوده که بیشتر از رشد بخش‌های دیگر است. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این موضوع گفت: بخش کشاورزی پرظرفیت‌ترین بخش اقتصادی بدون نفت است. او رشد 8.8 درصدی کشاورزی را علت مثبت شدن رشد اقتصادی با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا دانست و گفت: بخش کشاورزی تاب‌آوری کشور را افزایش داده است.
 دلایل گرانی میوه
با وجود افزایش تولیدات کشاورزی، قیمت برخی محصولات آن هم در زمان برداشت، افزایشی است. وزیر جهاد کشاورزی تعیین قیمت و قیمت‌گذاری را وظیفه وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار دانست اما در خصوص افزایش قیمت میوه توضیح داد: با اینکه افزایش قیمت میوه در بازار با تولید ارتباطی ندارد اما وزارت جهاد کشاورزی در راستای برنامه تکمیل زنجیره تولید، در حال راه‌اندازی استارتاپ‌هایی برای خرید و توزیع تولیدات از جمله میوه است. با این اقدام با حذف دلالان و واسطه‌ها، کالاها با نرخ‌های واقعی تری به دست مردم می‌رسد. خاوازی البته سرمازدگی در برخی استان‌ها و جانمایی غلط در کاشت را علت دیگر کاهش عرضه برخی میوه‌ها و افزایش قیمت آن عنوان کرد.
کشت پاییزه براساس الگو
وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص که بسیاری از مشکلات امروز بازار مربوط به اجرا نشدن الگوی کشت است، گفت: الگوی تولید آماده شده و بزودی به استانداران ابلاغ می‌شود. در الگوی کشتی که تدوین شده شرایط مصرف، پتانسیل‌های تولید و عرضه دیده شده است. اما مشکل این است که الگوی کشت باید در قالب طرح در دولت تصویب شود چرا که بسیاری از الزامات اجرای الگوی کشت نیاز به همراهی و نحوه قیمت‌گذاری از سوی دولت دارد تا رقابتی در محصولات موازی ایجاد نشود.
ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی بی‌آب
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در خصوص دستور رئیس جمهوری برای در اختیار گذاشتن اراضی حریم شهرها برای ساخت و ساز گفت: قرار نیست اراضی کشاورزی مرغوب به این طرح اختصاص پیدا کند. با توجه به این که حل مشکل مسکن در حال حاضر دغدغه اصلی دولت است، وزارت جهاد، اراضی که آب ندارد یا کم آب است و در حریم شهرها رها شده است را برای ساخت و ساز به وزارت راه و شهرسازی واگذار می‌کند. خاوازی افزود: ما از طرح دولت برای ساخت مسکن در اراضی خشک و رهاشده استقبال می‌کنیم و شناسایی این اراضی را شروع کرده‌ایم. به گفته خاوازی، قرار است 100 هزار مسکن از واحدهای ساخته شده در اراضی کشاورزی به کارکنان فاقد مسکن وزارت جهاد کشاورزی واگذار ‌شود.
فقط 6 آتش‌سوزی کنترل نشد
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به آتش‌سوزی‌های جنگل‌های غرب و جنوب غرب کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰۰ آتش‌سوزی در کشور اتفاق افتاده است که شش مورد آن در نقاط صعب‌العبور بود و کنترل نشد زیرا درختان زیادی در آنجا خشک شده بودند و امکانات نیز به اندازه کافی برای واکنش سریع وجود نداشت اما سایر نهادها در این زمینه کمک کردند. همچنین چون آتش‌سوزی همراه با باد بود مراتع دچار خسارت شدند و جنگل‌ها خسارت سنگینی ندیدند.
رونمایی از سیستم جدید توزیع نهاده‌ها
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلاتی که در بازار تأمین و توزیع نهاده‌های دامی وجود دارد، گفت: سامانه جدید بازارگاه، توزیع خوراک دام و طیور دو هفته آینده رونمایی می‌شود که در این سامانه جدید، عیب و ایرادهای گذشته برطرف شده است. همچنین سیستمی را در مورد توزیع طراحی می‌کنیم که خوراک به‌صورت خام مصرف نشود بلکه با حمایت از کارخانه‌ها، صنایع سنگین و زنجیره‌ها و با ایجاد کنسانتره با فرمول‌های متنوع صرفه‌جویی و ضریب تبدیل افزایش خواهد یافت.
کشاورزی قراردادی اجرا می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وجود حلقه‌های معیوب در بخش کشاورزی که با وجود تولید مناسب از سوی کشاورزان، آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است، گفت: بانک کشاورزی تسهیلاتی را به واحدها برای تکمیل زنجیره تولیدشان پرداخت می‌کند و از آنها حمایت می‌کنیم. دوم اینکه با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مزیت‌های جدیدی را در حلقه‌های زنجیره ایجاد خواهیم کرد؛ مثلاً وجود سردخانه‌ها و کارخانه‌های تبدیلی می‌تواند ارزش افزوده‌ای به تولیدات بخش کشاورزی بدهد که از این حلقه‌های واسطه حمایت خواهیم کرد.
سوم اینکه، از کشاورزی قراردادی حمایت می‌کنیم. در این مدل کشاورزی، تولیدکننده با یک کارخانه‌دار قرارداد می‌بندد و مورد پوشش حمایتی آن قرار می‌گیرد. تلاش ما این خواهد بود که علاوه‌ بر حمایت از کشاورز، از این صنایع هم حمایت کنند تا روی پای خود بایستند و بتوانند از کشاورز حمایت بیشتری بکنند. وی به حمایت از زنجیره‌ها تأکید کرد و گفت: 40 زنجیره در حوزه مرغ تشکیل شده که طبق بررسی‌ها نشان می‌دهد هر حلقه‌ای که کامل بوده، تاب‌آوری و سودآوری بیشتری داشته است.
خودکفایی در کودهای فسفاته
خاوازی در این باره که حذف ارز
4 هزار و 200 تومانی آفت‌کش‌ها و تحویل ندادن ارز نیمایی تولید را با مشکل مواجه کرده است، گفت: سال گذشته 2.5 برابر نیاز کشور، آفت‌کش وارد شده است و در مورد کودهای شیمیایی هم هیچ مشکلی وجود ندارد.
تا آخر امسال در کودهای فسفاته به خودکفایی می‌رسیم و برنامه خوبی هم برای تولید کودهای فسفاته داریم.
انتزاع تا مرداد سال آینده در اختیار وزارت صمت
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون برنامه‌ای برای احیای قانون تمرکز نداریم، گفت: اجرای قانون انتزاع توسط وزارت صنعت از تصمیم‌های سران سه قوه و با تأیید رهبر معظم انقلاب بوده که تا مردادماه سال آینده باید در چارچوب همین مصوبه حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: پس از مطرح کردن این موضوع در مجلس شورای اسلامی و دولت، با ارائه دلایل منطقی، پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم. برای تصمیم گیری‌های مناسب باید تمامی اختیارات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.
برخورد با فساد
وزیر جهاد کشاورزی درباره واکنش به تخلفات و فساد در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که مدرک یا مستنداتی در ارتباط با یک فساد در وزارت جهاد کشاورزی در اختیارم قرار گیرد یک لحظه هم درنگ نمی‌کنم و با متخلفان برخورد خواهد شد حتی اگر نزدیکترین افراد به من باشند رحم نمی‌کنم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7371/8/545683/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها