عرضه ۸۵ درصدی ارزهای پتروشیمی در سامانه نیما




«بهزاد محمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی نقش تأثیرگذار در تأمین منابع ملی و رتبه اول تأمین ارز  دارد. به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: بیشترین آسیب را از شرایط کرونا و کاهش قیمت نفت، محصولات بالای زنجیره دیدند و حلقه‌های پایین آسیب کمتری دیدند.محمدی با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در یک دوره انتقال به سر می‌برد و متناسب با تغییرات جهانی، ‌تغییر خواهد داشت، افزود: باید از یک خوراک، ‌یک محصول به سمت یک خوراک چند محصول حرکت کنیم.وی با اشاره به اینکه قوانین جهانی موفقیت تغییر کرده و مهم‌ترین راهکار، توسعه هوشمندانه است، گفت: تلاش داریم فرآیند توسعه هوشمند و جامع‌نگر باشد و برای تحقق این موضوع نقش سکانداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تقویت شود.معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه نمی‌توان در موضوع صادرات اطلاع‌رسانی کاملی انجام داد، افزود: در حوزه صادرات فعالیت می‌کنیم و با وجود همه مسائل، خروجی‌های مناسبی داشتیم.
وی ادامه داد: در بازار داخلی، تولید و تأمین به‌صورت پایدار انجام شده است. نوسانی در ابتدای سال داشتیم اما به شرایط پایدار رسیدیم و در اردیبهشت ۱۱ درصد رشد انجام معاملات پتروشیمی در بورس کالا ثبت شد.
محمدی با بیان اینکه در سال گذشته، ۳۵ میلیون تن خوراک از صنعت نفت و گاز دریافت کردیم، تأکید کرد: این عدد معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است. با بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی در جهش دوم پتروشیمی، ‌میزان خوراک دریافتی به ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند که نشان‌دهنده تحقق عبور از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی است.
به گفته محمدی از ۶۶ میلیون تن، ۳۱ میلیون تن محصولات نهایی قابل فروش است که هشت میلیون تن  صرف مصرف داخل کشور و ۲۳ میلیون تن صادرات می‌شود. ارزآوری صادرات محصولات پتروشیمی ۱۰ میلیارد دلار و ارزش فروش محصولات در داخل کشور پنج میلیارد دلار است که نشان‌دهنده درآمد ۱۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در سال گذشته است.
محمدی تأکید کرد: بیش از تعهد خود به بانک مرکزی برای واریزی ارز در سامانه نیما عمل کرده‌ایم و ۸۵ درصد ارز صادراتی پتروشیمی در سال گذشته در سامانه نیما عرضه شد.
درآمد پتروشیمی به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد
از سوی دیگر، معاون وزیر نفت سال 99 را سال طلایی پتروشیمی دانست و افزود: اکنون در جهش دوم قرار داریم و درآمد ارزی پتروشیمی تا سال آینده به 25 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین در جهش سوم یعنی تا سال ۱۴۰۴، ۲۷ طرح به پروژه‌ها اضافه می‌شود و ظرفیت تولید به ۱۳۰ میلیون تن افزایش و درآمد از صنعت به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد. وی با اشاره به تأثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا، اظهار کرد: براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ سه درصد کوچک می‌شود که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گزارش ایسنا، وی با تأکید بر اینکه در کشور ما پتروشیمی نقش اصلی و رتبه اول را در تأمین منابع ارزی دارد، تصریح کرد: سال گذشته قیمت محصولات کاهش یافته بود تا جایی که محصولات زنجیره بالادست بیشترین آسیب را دیدند به همین دلیل باید به سمت تکمیل و توسعه زنجیره تولید برویم.مدیرعامل صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه پتروشیمی در دوره‌ گذار به سر می‌برد، گفت: ما باید از یک محصول یک خوراک، به سمت یک خوراک و چند محصول حرکت کنیم تا صنعت توسعه یافته و تاب‌آور باشد و از برخی عدم قطعیت‌ها مصون شویم، لذا تلاش ما این است که توسعه هوشمندانه و جامع‌نگرانه داشته باشیم و برای تحقق این موضوع باید توسعه صنعت در دستور کار قرار گرفته و نقش سکانداری تغییر کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7371/10/545689/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها