بریده جریده


تهیه و تنظیم: حسن مجیدی

نقشه ساخت
ساختمان میدان توپخانه

به قسمی که اطلاع یافته‌ایم اداره بلدیه در نظر دارد که ساختمان میدان توپخانه به طرز بالنسبه زیبایی خاتمه دهد مطابق نقشه که برای میدان توپخانه کشیده شده در وسط میدان باغی ساخته خواهد شد که مشتمل بر چندین باغچه و دارای حوض مرکزی در یک طرف آن مستراح و در طرف دیگر نیز محلی برای نوازش موزیک در اوقات عصر ساخته خواهد شد. در مقابل اداره نظمیه و بلدیه پیاده رو عریضی ساخته شده در جلوی بلدیه گل کاری خواهد شد. قبلاً مستشار بلدیه در نظر داشت که خیابان‌ها و پیاده روهای اطراف به‌طرز امریکا با آجرهای مخصوصی ساخته شود ولی نظر به آنکه آن قسم آجر در طهران کمتر موجود بود قرار شده است که عرض خیابان‌ها به عرض متر با آجر ساخته شود و وسط خیابان ناصریه با سمنت[سیمان] مستور شود.
روزنامه ستاره ایران - پنجشنبه 16 جوزا[خرداد] 1303

راپرت وضعیت آموزش و پرورش در سال 1302
احصائیه کل مدارس ایران

صورت مندرجه ذیل که به‌طور کلی نگاشته می‌شود عبارت از تعداد کلیه مدارس محصلین ایران است که در سنه ۱۳۰۲ مشغول تحصیل بوده‌اند.
کلیه مدارس و عده شاگردان آن در تهران
محصلین ذکور مدارس عالی که عبارت از: طب - موزیک - سیاسی - فلاحت - دارالفنون - دارالمعلمین مرکزی باشند 6۲۹ نفر بوده‌اند. مدارس خارجه عبارت از: امریکایی - نیلسن - سن لویی امریکایی نجات - آلیانس فرانسه - سن ژزف آلیانس بنی اسرائیل - ارامنه - بنات اسرائیلی هستند. محصلین ذکورش ۱۸۱۹ نفر و اناثش 6۲۱ نفر بوده که جمیع شاگردان ذکور و اناث مدارس خارجه ۲440 نفر می‌باشند. محصلین مدارس متوسطه هشتگانه دولتی ۱۹۸5 نفر- شاگردان مدارس ملی ذکور ۲۲۱۲ نفر - محصلین ۳۰ مدارس ابتدایی دولتی ۵۳۹۷ نفر- عده طلاب 4 مدرسه قدیمه 6۲6 نفر - محصلات 9 مدرسه دولتی نسوان که بعضی از آنها نیز سه مدرسه کلاس متوسطه هم به انضمام دارالمعلمات ۱۷۱۸ نفر - محصلات ۳5 مدرسه اناث غیر دولتی ۳۰۷۸ نفر - محصلین ۳۳ باب مکاتب 5۸۱ نفر. عده مدارس حومه طهران ۱۸ باب و محصلین ذکورش ۳۳ و محصلات اناث آنان ۸۸ نفر جمیعاً اناث و ذکور مدارس حومه ۸۲۱ نفر بوده‌اند.
جمع کل مدارس تهران و حومه ۲۰6 باب و محصلین و محصلاتش ۱۹4۳۷ نفر می‌باشند.
کلیه مدارس و عده شاگردان آن در ولایات
مدارس دولتی ۱۳۹ - مدارس ملی ۱4۹ - مدارس شخصی 56 - مدارس خارجی ۱۲- مکاتب 50 باب که من حیث المجموع 406 باب بوده‌اند.
محصلین ذکور مدارس فوق الذکر ولایات ۳۲۲۹۷ نفر و محصلات مدارس اناث آنها ۳۳۹۷ نفر که جمیع محصلین و محصلات کلیه مدارس ایران در سال ۱۳۰۲ بالغ بر ۵5۱۳۱ نفر بوده‌اند.
روزنامه قانون - یکشنبه 8 سرطان [تیر] ۱۳۰۳

خبر ترور میرزاده عشقی
فاجعه قتل

صبح روز پنجشنبه گذشته دو نفر شخص مجهول الهویه در تعاقب خادمه میرزاده عشقی به قصد اینکه با مشارالیه کاری دارند وارد خانه شده و در حالتی که عشقی از تختخواب خارج گردیده و مشغول بستن یقه و کراوات به گردن خود بود، ایشان را هدف گلوله قرار داده تیر به پایین سینه اصابت نموده در شکم باقی می‌ماند. دو نفر مزبور فرار نموده و خادمه میرزاده عشقی شروع به داد و فریاد کرده، آژان پست می‌آید یک نفر را دستگیر و بوسیله درشکه با میرزاده عشقی به کمیساریای ناحیه دولت جلب نموده و پس از مختصر تحقیقات از آنجا به مریضخانه نظمیه می‌فرستند. در مریضخانه چند نفر از اطبای حاذق از قبیل آقایان دکتر امیر اعلم و دکتر علیم الدوله و دکتر ویلهلم حضور پیدا کرده و مشغول  معالجه می‌شوند. موقع ظهر میرزاده عشقی فوت می‌کند پاسی از ظهر رفته جنازه ایشان را در حالتی که چند نفر از وکلای اقلیت و مدیران جراید حضور داشته به منزلش بردند و روز جمعه مراسم تشییع جنازه از مسجد سپهسالار با احترامات کاملی بعمل آمده دفن گردید.
روزنامه ستاره ایران - 15 سرطان [تیر] 1303

تأسیس مؤسسه سرم سازی

کمیسیون فواید عامه و پست و تلگراف لایحه پیشنهادی دولت راجع به تأسیس مؤسسه دفع آفات حیوانی و سرم‌سازی را تحت مطالعه آورده و به مجلس شورای ملی تحت دو ماده پیشنهاد می‌نماید.
 به وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه اجازه داده شود که مؤسسه مخصوصی به‌ نام (دفع آفات حیوانی و سرم سازی) در تحت نظارت انستیتو پاستور تأسیس و مجاز است که یک نفر متخصص فنی بیطاری با مبلغ چهار هزار تومان سالانه استخدام نماید.
 روزنامه قانون - چهارشنبه 11 قوس [آذر] ۱۳۰۳









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7371/16/545706/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها