جهانگیری: عبور از چالش‌ها بدون توسعه علمی محقق نمی‌شود



معاون اول رئیس جمهوری گفت: ایران با ابرچالش‌ها و تنگناهایی نظیر مشکل کم‌آبی، ‌محیط زیست، نظام بانکی یا مسائلی مانند تحریم‌های ظالمانه و یا بحران‌های طبیعی نظیر سیل و زلزله و پدیده نوظهوری مثل کرونا مواجه بوده است که عبور از آنها جز با توسعه علمی محقق نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در نشست با مدیران ارشد وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری با اشاره به تبلیغات منفی و سیاه نمایی‌های انجام شده از سوی رسانه‌های بیگانه برای ناامید کردن مردم تأکید کرد: کارهای بزرگی که در دانشگاه‌های کشور انجام شده و یا در حال انجام است باید به اطلاع مردم رسانده شود تا آنها بدانند که چه آینده روشنی برای ایران رقم خواهد خورد. جهانگیری با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) ‌مبنی بر اینکه «دانشگاه مبدأ تحولات در کشور است»، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز که معتقدند «اقتدار علمی کشور مایه اقتدار نظام است» خودشان بانی توسعه علمی و فناوری در کشور شده‌اند و با تمام ظرفیت به صحنه آمده‌اند. اینکه تولید علم و فناوری به گفتمانی قالب تبدیل شده به دلیل این است که در بالاترین سطح کشور پرچم برافراشته شده و ما باید این پرچم را همیشه بالا نگه داریم.
وی اظهار داشت: در مقطع شیوع کرونا متوجه شدیم که بسیاری از«نه» گفتن‌ها مبنای صحیح ندارد چرا که مثلاً در زمینه واردات که طبق روال عادی از زمان ثبت سفارش، ‌تخصیص ارز، واردات و ترخیص کالا در بهترین حالت ۲ تا ۳ ماه زمان سپری می‌شد، این روند در شیوع کرونا ظرف ۴۸ ساعت به انجام رسید. جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود مسأله محور کردن دانشگاه‌ها را موضوعی پراهمیت عنوان کرد و با اشاره به ارتباط دولت و دانشگاه که از سال گذشته از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت، افزود: سال گذشته با رؤسای ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور جلساتی برگزار شد که این جلسات منجر به شکل‌گیری خوشه‌هایی در دانشگاه‌ها شد و گزارش جلسات این خوشه‌ها از سوی رؤسای دانشگاه‌ها به دولت ارسال می‌شود و دولت در تصمیم‌گیری‌ها برای حل مشکلات از این گزارش‌ها بهره‌برداری می‌کند. در این جلسه از سند دانشگاه کارآفرین و جامعه محور که با استناد از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با توجه به شرایط کشور تدوین شده است، رونمایی شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7371/2/545736/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها