به نام تاریخ




27 خرداد
امروز هشتاد و نهمین روز از سال است. فرصتی برای مرور نام و خاطره هنرمندان و چهره‌های فرهنگی که امروز به‌ دنیا آمدند و امروز درگذشتند.
تولدها
‌نرسی گرگیا: بازیگری که او را در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها در نقش‌های منفی می‌دیدیم سال 1317 در چنین روزی به‌ دنیا آمد. فیلم‌های دندان مار، تیغ و ابریشم، سرب، چاووش و پرواز و سریال‌های بخش چهار جراحی، تازیانه بر باد، ما چند نفر و بیابان عشق از کارهای اوست.
استن لورل: بازیگر لاغر و بامزه مجموعه «لورل و هاردی» که سال 1890 به دنیا آمده بود همراه اولیور هاردی گروهی دو نفره تشکیل داد و به مدت 30 سال یعنی از سال 1921 تا 1951 در بیش از 106 مجموعه کمدی بازی کرد. سال 1961 اسکار افتخاری برای یک عمر زندگی هنری به استن لورل تقدیم شد.
ژاله صادقیان گوینده ایرانی و جووانی بوکاچیو یکی از چهره‌های مهم ادبیات ایتالیا امروز به‌ دنیا آمده‌اند.
‌درگذشت‌ها
جلیل شهناز: نام نوازنده مشهور تار همیشه در موسیقی ایران ماندگار است. او از اصفهان به تهران آمد و در برنامه‌هایی مانند گل‌ها و ارکستر حسین یاحقی اجرا کرد. جلیل شهناز سال 1392 درگذشت.
نصرت رحمانی: یکی از شاعران محبوب ایرانی سال 1379 در چنین روزی درگذشت. نصرت رحمانی را به‌عنوان یکی از شاعران معاصر نوگرای ایران می‌شناسند.
محمود تاج بخش از نوازندگان برجسته ویولن و سه تار و امیر عشیری پایه‌گذار ادبیات پلیسی در ایران در چنین روزی درگذشتند.

‌28 خرداد
90 روز پس از آغاز سال جدید باید از هنرمندان بسیاری یاد کنیم. فهرست تولدها و درگذشت‌های این روز طولانی است و پر و پیمان.
تولدها
خسرو احمدی: احمدی را بسیاری از بچه‌های دهه 70 با مجموعه تلویزیونی النگ و دولنگ می‌شناسند اما او در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها بازی کرد که بخشی از آنها کارهای مخصوص کودکان بود. خسرو احمدی متولد سال 1342 است.
حمیرا ریاضی بازیگر تلویزیون و سینما در سال 1346، حمیدرضا جندقی کارگردان بازیگر تئاتر در سال 1350، تندیس تناولی، دختر پرویز تناولی تهیه‌کننده و کارگردان ایرانی ساکن کانادا در سال 1349، فرشاد صارمی نوازنده کمانچه در سال 1361، سید رضا طیبی خواننده موسیقی سنتی و جعفر نجیبی مجسمه ساز در سال 1322، کومیکو آسو بازیگر ژاپنی فیلم حافظ ابوالفضل جلیلی در سال 1978 در چنین روزی به دنیا آمدند.
کن لوچ: سبک کارگردانی کن لوچ او را از بسیاری از همکارانش متمایز کرده و فیلم قوش ساخته او رتبه هفتم را در میان 100 فیلم برتر بریتانیایی قرن بیستم دارد.
درگذشت‌ها
فهیمه رحیمی: امروز سالروز درگذشت یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین نویسندگان کتاب‌های عامه پسند ایرانی است. کسی که رمان‌های عاشقانه‌اش طرفداران نوجوان و جوان بسیاری داشت.
ابراهیم ذهبی عکاس مشهور شهر مشهد و حرم امام رضا(ع) و محمدحسن حسامی طنزپرداز هم در چنین روزی درگذشتند.

 29 خرداد
در این روز هم باید از هنرمندان و نویسندگان زیادی یاد کنیم؛ کسانی که حتماً می‌شناسید و آثارشان را دیده و خوانده اید.
تولدها
رضا کیانیان: او سال 1330 در مشهد به دنیا آمد در این شهر دروس فقهی و اسلامی را خواند. برادرش داوود نخستین استاد بازیگری او بود و همراه با هم سه سال در گروه تئاتری‌شان همکاری می‌کردند. او از سال 68 بازی در سینما را با فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» آغاز کرد.
گیتی وزیری تبار نوازنده ویولن و کمانچه، بهزاد فروهری نوازنده نی و پرهام اخواص نوازنده و خواننده هم در چنین روزی به دنیا آمده‌اند.
درگذشت‌ها
ژوزه ساراماگو: با شیوع کرونا نام رمان «کوری» ساراماگو دوباره بر سر زبان ها افتاد. کتابی مشهور درباره همه‌گیری یک بیماری خاص. ساراماگو در پرتغال به دنیا آمد و خیلی‌ها او را از پیروان سبک رئالیسم جادویی می‌دانند.
عبدالله سرور احمدی از استادان موسیقی مقامی و نوازنده دوتار، ماکسیم گورکی نویسنده مشهور روس و ساموئل باتلر نویسنده ساختارشکن دوره ویکتوریایی در چنین روزی درگذشتند.

 30 خرداد
نود و دومین روز سال این روز است. در ابتدای فهرست امروز نام کسی است که همچنان از بهترین بازیگران ایران محسوب می‌شود.
تولدها
عزت‌الله انتظامی: آقای بازیگر سال 1303 در چنین روزی به دنیا آمد. او را خیلی‌ها با بازی در فیلم گاو می‌شناسند و او اولین بازیگر ایرانی بود که از یک جشنواره بین‌المللی و برای همین فیلم جایزه گرفت. انتظامی کارش را از پیش پرده خوانی در تماشاخانه‌های لاله زار آغاز کرد و پس از آن بازی در تئاتر را به شکل حرفه‌ای ادامه داد.
مصطفی زمانی بازیگر نقش یوزارسیف و فرهاد، نیکول کیدمن بازیگر مشهور استرالیایی و لیلیان هلمن فیلمنامه نویس امریکایی در این روز به‌دنیا آمده‌اند.
درگذشت‌ها
صدرالدین شجره: گوینده و دوبلور خوش صدا و بازیگر و نمایشنامه نویس و کارگردان دو سال پیش در چنین روزی درگذشت. ‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7371/20/545787/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها