بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

افتتاح مریض خانه فیروزآبادی

دو ساعت بعد از ظهر روز شنبه 25 اسفند، هیأت دولت و عده ای  از اعیان و اشراف و آقایان اطباء درجه اول و نمایندگان مجلس شورای ملی برای حضور در مراسم افتتاح مریض خانه فیروز آبادی در حضرت عبدالعظیم[ع] حضور بهم رسانیدند.
بدواً آقای [محمود] جم وزیر داخله نطق افتتاحیه را بنام نامی اعلیحضرت همایون شاهنشاهی ایراد و شرح مبسوطی راجع به تاریخچه تأسیس مریض خانه فیروز آبادی و توجهات کامله ذات مقدس  همایونی نسبت به توسعه مؤسسات صحی ایراد و سپس آقایان دکتر[امیرخان] امیر اعلم و آقای دکتر فلایی رئیس صحیه کل مملکتی در تأیید بیانات آقای وزیر داخله شرحی ایراد و در خاتمه آقای [آیت‌الله حاج سید‌رضا] فیروزآبادی مؤسس مریض خانه از آقایان مدعوین که در شدت باران برای افتتاح حضور بهم رسانده بودند تشکر نموده و توجه آقای رئیس الوزراء [محمدعلی فروغی] نسبت به احتیاجات مریض خانه جلب و تقاضا نمودند مساعدت بیشتری برای رفع احتیاج اهالی از حیث طبیب و دوا بعمل آید. سپس آقای رئیس الوزراء وسایر مدعوین قسمت های مختلفه مریض خانه را بازدید و سه ساعت و نیم بعد از ظهر مراجعت به شهر نمودند.
روزنامه کوشش- دوشنبه 27 اسفند 1313

ایران به جای «پرس»

وزارت امور خارجه ایران به کلیه مأموران دولت شاهنشاهی در ممالک خارجه دستوری صادر نمود که به مقامات مربوطه ابلاغ نمایند، از این بعد مملکت ما را به‌ نام اصلی و حقیقی ایران نامیده و از استعمال کلمه پرس به جای ایران خودداری کنند.پیشنهاد جایگزینی ایران به جای پرس از طرف سعید نفیسی به رضا شاه داده و او نیز با این امر موافقت کرد. « چون از چندی به این طرف این فکر ایجاد شده بود که با وجود اینکه مملکت ما به اسم ایران خوانده می‌شود و سکنه آن ایرانی هستند علتی ندارد که در ترجمه به غالب السنه اروپایی ایران را «پرس» که قسمتی از مملکت معظم اران بوده نامیده و ایرانی را «پرسان» یا شبیه آن در سایر السنه بخوانند.
این فکر در مقامات مملکتی مورد دقت و مطالعه قرار گرفته و مقرر شد که از حالا موجبات عملی شدن آن یعنی تبدیل ترجمه کلمات «پرس» و «پرسان» به «ایران» و «ایرانین» فراهم و از اول فروردین 1314 بموقع اجرا گذارده شود.این بود که روز گذشته از طرفی وزارت امور خارجه دستور متحد آلمانی به‌عنوان همه مأموران شاهنشاهی در خارجه صادر و تعلیمات لازمه داده شد. در اینجا هم مطلب به وزارتخانه ها و دوایر مملکتی و سفارتخانه‌های خارجه مقیم طهران اعلان گردید که از اول سال به جای «پرس» «پرسان» عناوین «اران» و «ایراین» را در مذاکرات و مکاتبات و همه اسناد و نوشتجات دولتی و ملی معمول دارند.»
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 4 دی 1313

جایزه زیباترین مغازه طهران
بلدیه تهران برای بهترین اعلان الکتریکی و بهترین تزئین مغازه‌ها [ویترین] سه جایزه :
جایزه اول 10000 ریال
جایزه دوم 7500 ریال
جایزه سوم 5000 ریال
تعیین نمود که به هر یک از برندگان در اول اسفند ماه آینده اعطا خواهد شد.
بلدیه طهران
روزنامه شفق سرخ- جمعه 25 آبان 1313
 

 





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7385/16/547363/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها