اخبــــار




برخورد با گرانفروشی اینترنت همراه آغاز شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از افزایش قیمت اینترنت توسط برخی اپراتورهای تلفن همراه از آغاز برخورد با گرانفروشی خبر داد.
به‌گزارش «ایران، در پی افزایش قیمت اینترنت توسط برخی اپراتورها، حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) با انتقاد از این اقدام خواستار بازگشت قیمت‌ها به قبل شد.
فلاح جوشقانی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بالا بردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، درحالی‌که مردم به‌دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیداکرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف با ارسال اخطار آغاز شد و قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.در عین حال مجید حقی معاون سازمان رگولاتوری نیز در گفت‌و‌گو با مهر اعلام کرد به اپراتورهای موبایل اخطار دادیم که قیمت‌ها را به قبل بازگردانند.
حقی با اشاره به اینکه تخلف افزایش قیمت تنها مربوط به اپراتورهای موبایل می‌شود، اضافه کرد: از آنجایی که این اپراتورها باید قبل از هرگونه تغییر قیمتی، تأییدیه رگولاتوری را دریافت کنند و این اتفاق هم‌اکنون نیفتاده است، این بسته‌ها باید اصلاح و نرخ‌ها به قبل بازگردد.
معاون رگولاتوری با تأکید بر اینکه هرگونه تغییر نرخ خدماتی باید به تأیید رگولاتوری برسد، افزود: اپراتورهای موبایلی از روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۱ تیرماه) بدون اطلاع رگولاتوری و اطلاع رسانی، این تغییرات را در بسته‌های مختلف اینترنت اعمال کرده‌اند و ما در بسته‌های مختلف، شاهد افزایش قیمت هستیم.
حقی گفت: البته ۳ برابر شدن قیمت بسته‌های اینترنت اپراتورها را تأیید نمی‌کنیم اما شواهد نشان می‌دهد که در بسته‌های پیشنهادی اپراتورها، تغییرات زیاد و معناداری اعمال شده است. معاون رگولاتوری با تأکید بر اینکه کاربرانی که طی دو سه روز گذشته مبادرت به خرید بسته‌های اینترنت با نرخ گران‌تر از قبل کرده‌اند، حداکثر تا امروز منتظر باشند که بسته‌های خریداری شده آنها اصلاح شود، در غیر اینصورت موضوع را از طریق سامانه ۱۹۵ گزارش و مطالبه کنند.
گفتنی است بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از بسته‌های اینترنت تا دو برابر نیز گران شده است، برای مثال بسته ۱۵ گیگابایتی که پیش از این ۳۷ هزار تومان بوده است هم‌اکنون از لیست بسته یکی از اپراتورها حذف و بسته ۷.۵ گیگابایتی با قیمت ۳۷ هزار تومان جایگزین آن شده است.


رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات:
پیاده‌سازی 5G در کشور یک کار نمایشی نیست

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه قرار نیست 5G را پیاده‌سازی کنیم تا یک کار نمایشی انجام دهیم، تأکید کرد: 5G نیاز بازار و آینده ماست.
به‌گزارش «ایران»، وحید یزدانیان با بیان اینکه فناوری 5G چند سالی است که مطرح‌ شده اما هنوز به‌طور گسترده در جهان پیاده‌سازی نشده گفت: کشورهای پیشرو هم در حال اجرای پایلوت این فناوری هستند؛ به‌دلیل اینکه تجهیزات حال حاضر شبکه ارتباطی منطبق با نسل چهارم است و هزینه‌های تجهیزات نسل پنجم بسیار سنگین‌تر از نسل چهارم است.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به‌همین دلیل کشورهای مختلف اول سعی می‌کنند 5G را ابتدا به‌صورت پایلوت اجرایی کنند و بعد اندک‌اندک در یک بازه زمانی چندساله پیاده‌سازی کامل آن را انجام دهند.
یزدانیان ادامه داد: در کشور ما نیز برای نخستین بار پایلوت 5G در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد می‌شود و به‌صورت محدود به خدمات‌رسانی خواهد پرداخت.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه درباره شریک خارجی راه‌اندازی پایلوت 5G در ایران گفت: اجرای این پایلوت بر پایه یک نمونه موفق همکاری بین‌المللی شکل‌گرفته و منطبق بر آخرین استانداردهای جهانی است.
او درباره اینکه آیا تحریم‌ها توانسته‌اند تأثیری در پیاده‌سازی 5G در ایران داشته باشند گفت: تحریم‌ها حتماً مؤثر هستند ولی تأثیرگذاری‌اش در این حوزه آن‌قدر نبوده است که منجر به محروم شدن کشور ما از ورود به مرحله نسل پنجم ارتباطی شود.
وی افزود: با توجه به اشتیاقی که در حوزه ارتباطات وجود دارد بعید است که تحریم‌ها بتواند تأثیری در روند اجرای این فناوری داشته باشد. من ابتدای سخنانم به کشش بازار اشاره کردم؛ اینکه بازار تشنه فناوری‌های جدید بویژه 5G است، ما هم قرار نیست 5G را پیاده‌سازی کنیم تا یک کار نمایشی انجام دهیم. 5G نیاز بازار و آینده ماست.
یزدانیان ادامه داد: شاید بر پایه عواملی که مورد اشاره قرار گرفت یعنی شور و اشتیاق در درون کشور، در میان اپراتورها، تولیدکنندگان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات باعث شده است که تحریم‌ها نتواند مانع ورود این فناوری به کشور شود.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: تحریم‌ها کار ورود فناوری‌های جدید به کشور را سخت و پیچیده کرده است اما نتوانسته آن را غیرممکن کند. بنابراین شاید بتوان همین استقرار پایلوت 5G در ایران را سندی بر ناموفق بودن و شکست تحریم‌ها ظالمانه علیه ایران دانست، البته این اتفاق با دشواری، مذاکرات پیچیده و گسترده و با حفظ پروتکل‌های امنیتی انجام شد.
یزدانیان با اشاره به اختلاف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان صداوسیما برای آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ گفت: باور داریم که با تعامل و گفت‌وگو می‌توانیم با مرجعی که این فرکانس را در اختیار دارد وارد تعامل شویم و یقیناً دوستان با مشاهده کاربردهای فناوری نوین بالاخره امکان یک توافق برد – برد در داخل کشور را فراهم خواهند کرد.
او افزود: 5G نیازمند فرکانس است و شکی در این رابطه نیست. مردم هم به این فناوری نیاز دارند. دوستان بدانند وقتی این پایلوت اجرا شود و مردم و نخبگان از مزایای آن مطلع شوند حتماً بر آزادسازی سریع‌تر فرکانس تأکید خواهد کرد.
وی تأکید کرد: بنابراین اگر در مرحله پیاده‌سازی کامل 5G در ایران شاهد مقاومت فعلی برای آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ باشیم قطعاً با یک چالش جدی مواجه خواهیم شد؛ البته بهتر است از لفظ بهتری استفاده کنم و آن اینکه در این شرایط با محروم کردم مردم از حق خودشان مواجه خواهیم شد.
یزدانیان ادامه داد: درهرحال ما امیدواریم که با راه‌اندازی پایلوت 5G و استفاده اپراتورها از این فناوری تقاضای خیلی شفافی از جانب آنها هم برای آزادسازی فرکانس‌ها مطرح شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7385/17/547369/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها