‌به نام تاریخ




15 تیر
108 روز از سال 99 گذشت. امروز را هم با مرور نام هنرمندان این روز بگذرانیم.
تولدها
رضا فیاضی: بازیگر، کارگردان و مجری خاطره انگیز امروز 67 ساله می‌شود. رضا فیاضی اهل اهواز است و تئاتر را از دوران مدرسه در همین شهر آغاز کرد تا سال 55 که در سریال «گلباران» به‌کارگردانی رضا بابک بازی کرد و به‌صورت جدی وارد این حرفه شد. فیلم «چریکه تارا» بهرام بیضایی تجربه بعدی او بود و بعدها او را در فیلم‌هایی چون «روسری آبی»، «روز واقعه» و «بودن یا نبودن» دیدیم. رضا فیاضی در حوزه کودک و نوجوان هم فعالیت زیادی کرده و در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی دهه 60 و 70 مخصوص کودکان حضور داشته است. به‌عنوان کارگردان، بازیگر یا عروسک‌گردان که حتماً «قصه‌های تابه تا» و «دنیای شیرین» را با بازی او به یاد دارید.
بهنام صفوی: خواننده پاپ اگر زنده بود امروز 37 ساله می‌شد. بهنام صفوی پیانو را به‌صورت خودآموز از کودکی یاد گرفته بود و بعدها سازهای کوبه‌ای را امتحان کرد. آلبوم «عشق من باش» اولین آلبوم رسمی او بود که سال 88 منتشر شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. البته پیش از آن هم چند ترانه به‌صورت غیررسمی منتشر کرده بود. «آرامش»، «فوق‌العاده» و «معجزه» آلبوم‌های بعدی او بودند. ضمن اینکه صفوی برای بسیاری از خوانندگان مانند حمید عسگری آهنگسازی کرده بود. صفوی سال 98 به علت تومور مغزی درگذشت.
مایکل بلیک: شاید یک اثر شاخص کافی باشد تا نام هنرمندی ماندگار شود. برای مایکل بلیک کتاب و فیلمنامه «با گرگ‌ها می‌رقصد» دقیقاً همین ویژگی را داشت. او که سال 1945 در چنین روزی در امریکا به دنیا آمد سال 1988 رمان «با گرگ‌ها می‌رقصد» را نوشت و سال 1990 براساس همین کتاب فیلمنامه‌اش را نوشت که برایش اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و گلدن گلوب را هم به ارمغان آورد. رمان «با گرگ‌ها می‌رقصد» یکی از موفق‌ترین آثار امریکایی است که 5/3 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. بلیک سال 2015 درگذشت.
ژان کوکتو شاعر، نقاش، فیلمساز و نمایشنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی هم امروز متولد شد. او در سال 1889 متولد شد و از همان سال‌های نوجوانی اکثر رشته‌های هنری را تجربه کرد و آثاری را آفرید. فیلم «اروفه» از آثار معروف این کارگردان است. کوکتو در سال1963به علت سکته قبلی درگذشت.

 محسن قبادی بازیگر، صادق همایونی شاعر و منوچهر پناهی‌نژاد نوازنده هم امروز متولد شده‌اند.

درگذشت‌ها
مجید محسنی: بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما و رادیو سال 1369 در چنین روزی درگذشت. مجید محسنی متولد سال 1302 بود و از نوجوانی همراه برادرش بازیگری را آغاز کرد. سال 1318 اولین بار و به‌صورت حرفه‌ای روی صحنه تئاتر رفت و از سال 1330 با فیلم «خوب‌های طلایی» وارد سینما شد. مجید محسنی در رادیو بسیار فعال بود و شخصیت‌های طنز پرطرفداری را در دهه 30 و 40 برای مخاطبان رادیو ساخت. «پرستوها به لانه بازمی گردند» یکی از آثار او بود که سال 42 ساخته شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره اکران شد. استودیو دوبلاژ مهرگان با همکاری محسنی و رضا کریمی، عزیزالله رفیعی و مهدی امیرقاسم خانی افتتاح شد و تا سال 60 هم فعال بود. آخرین کار محسنی نمایشی به‌نام «خداحافظ» بود که سال 68 با آن روی صحنه رفت. جالب است بدانید که او از سال 42 تا 48 نماینده مردم دماوند در مجلس هم بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7385/20/547432/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها