بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

فرهنگ  انتخاب
 نام خانوادگی
اداره کل احصائیه و ثبت احوال برای انتخاب نام خانوادگی از لغات فارسی اقدام به تألیف فرهنگی از لغات پارسی کرده است تا هر کس که مایل به تغییر نام خانوادگی و انتخاب نام خانوادگی تازه از لغات پارسی باشد از فرهنگ مزبور استفاده کند. جلد اول فرهنگ نام خانوادگی از حرف «آ» شروع و به حرف «ر» به پایان رسیده و اخیراً انتشار یافته است. در پایان جلد اول متذکر می‌شوند که: نظر به احتیاج شدید دفاتر از نظر تمایل عمومی به تغییر نام خانوادگی و اقتباس لغات پارسی که هر یک دارای مزایا و معانی لغوی و مجازی است این جلد در این قسمت خاتمه داده می‌شود و بقیه در جلد دوم منتشرخواهد شد. فرهنگ مزبور توسط نمایندگان ثبت احوال در تمامی کشور در دسترس عامه گذارده شده و اقدام بسیار مفیدی برای مراجعان است.
روزنامه کوشش- سه‌شنبه 25 فروردین 1315


وادار کردن محبوسین به کار

قانون راجع به وادار کردن محبوسین غیرسیاسی به کار مصوب کمیسیون قوانین عدلیه 12 اسفند 1414 که از اول فروردین سال جدید قابل اجرا خواهد بود.
 ماده اول- اشخاصی که در نتیجه ارتکاب جرایم عادی (غیر سیاسی) محکوم به حبس شده یا بشوند و لااقل یک ثلث از مدت حبس درباره آنان اجرا شده ممکن است نسبت به بقیه مدت حبس در مؤسسات فلاحتی یا صنعتی وادار به کار و تحت حفاظت قرار داده شوند به شرایط ذیل:
1-رضایت محبوس جز در مورد محکومان به حبس یا کار اجباری که درمورد آنها رضایت شرط نیست.
2-در صورتی که محبوس خطرناک به جامعه یعنی مجرم بالطبیعه یا بلحرفه یا بالعاده تشخیص نشود.
ماده دوم- در صورتی که محبوس بعد از انتقال به مؤسسات صنعتی یا فلاحتی مرتکب جنحه یا جنایتی بشود به محبس اعاده و علاوه بر مجازات جرمی که جدیداً مرتکب شده بقیه مدت مجازات جرم سابق از تاریخی که مرتکب جرم جدید شده درباره او اجرا می‌شود.
ماده سوم: ترتیب رسیدگی به حال محبوس از جهت احراز شرایط مذکوره در ماده اول نسبت به محکومین محاکم عدلیه یا هیئتی خواهد بود که اعضاء آن را وزارت عدلیه و اداره کل شهربانی و نسبت به محکومین محاکم نظامی با هیئتی خواهد بود که اعضاء آن را وزارت جنگ و اداره شهربانی معین می‌نمایند.
ماده چهارم- در مؤسساتی که محبوس مشغول کار می‌شود باید مؤسسه اجرت عمل محبوس را مثل سایر افراد بدهد که صرف معیشت خود و کسانی که تکفل معاش آنها برعهده محبوس است بشود و در صورتی که اجرت او زائد بر معیشت خود و کسانش باشد زائد برای محبوس در صندوق مؤسسه ضبط می‌شود که در موقع استخلاص به او مسترد شود.
ماده پنجم- ترتیب حفظ و مراقبت محبوسان بعد از انتقال به مؤسسات صنعتی یا فلاحتی مطابق نظامنامه خواهد بود که وزارت جنگ و وزارت عدلیه و اداره کل شهربانی معین می‌نمایند.
ماده ششم- مخارج انتقال محبوس به مؤسسات مذکوره در صورت دارایی با خود محبوس است و در صورتی که از خود دارایی نداشته باشد به عهده دولت است.چون به موجب قانون 7 دی ماه 1314 وزیر عدلیه مجاز است لوایح قانونی را که به مجلس شورای ملی پیشنهاد می‌نماید پس از تصویب کمیسیون قوانین عدلیه بموقع اجرا گذارده و پس از آزمایش آنها در عمل نواقصی را که در ضمن جریان ممکن است معلوم شود رفع و قوانین مزبوره را تکمیل نموده ثانیاً برای تصویب به مجلس شورای ملی پیشنهاد نماید علیهذا (قانون راجع به وادار نمودن محبوسین غیرسیاسی به کار) مشتمل بر شش ماده که در تاریخ 12 اسفند 1314 به تصویب کمیسیون قوانین عدلیه رسیده قابل اجرا است.
روزنامه ایران- پنجشنبه 21 فروردین 1315

مجلس تذکر ماکسیم گورکی

بمناسبت فوت ماکسیم گورکی نویسنده شهیر روسی در انجمن ادبی ایران، مجلس تذکری منعقد شده و بر حسب دعوت رئیس‌انجمن ادبی عصر روز گذشته عده زیادی از فضلا و ادبا و دانشمندان و محترمین با خانم‌های خودشان در مجلس تذکرحضور بهم‌رسانیده و آقای سعید نفیسی و سفیر روسیه به ایراد خطابه پرداختند.
روزنامه کوشش- دوشنبه 29 تیر 1315

اولین  شرکت  مسافرتی در طهران

اخیراً در طهران شرکتی بمنظور تأسیس یک مؤسسه مسافرتی برای تسهیل مسافرت و سیاحت در ایران و جلب سیاحان خارجی بنام «شرکت سهامی ایران تور» با سرمایه یک میلیون ریال که به یک‌هزار سهم هزار ریالی تقسیم می‌شود تأسیس گردیده است.
35 درصد قیمت سهام مذکور از طرف صاحبان سهام نقداً پرداخت شده و بقیه هم تعهد گردیده است.اساسنامه این شرکت تنظیم و در دایره ثبت شرکت‌ها و علائم تجارتی و اختراعات ثبت گردیده است.
روزنامه ایران- چهارشنبه 21 مرداد 1315

 آغاز کلاسهای اکابر در ایران

در جلسه اخیر شورای عالی معارف که سه‌شنبه سیزدهم مرداد 1315 به ریاست آقای وزیر معارف تشکیل یافت، تصمیمات ذیل اتخاذ شده است.
ë برنامه و دستور تعلیم اکابر
نظر به اینکه به موجب نظام نامه تعلیمات اکابر که در خرداد ماه سال‌ جاری به تصویب هیئت دولت رسیده وزارت معارف مکلف شده است در سرتاسر کشور اقدام به تأسیس مدارس اکابر شبانه نماید و چون مدارس مزبور در اول مهر ماه افتتاح خواهد شد و تحصیلات در آن مدارس مطابق برنامه‌ای خواهد بود که تصویب شورای عالی معارف رسیده باشد، لذا برنامه تعلیمات اکابر که متضمن اصول تدریس در مدارس مزبور هم می‌باشد و برای تصویب شورای عالی معارف فرستاده شده بود در جلسه اخیر شورا مطرح و پس از اصلاحات لازم به شرح جداگانه تصویب شد.
روزنامه کوشش- جمعه 23 مرداد 1315







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7388/18/547725/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها