اعلام وضعیت قرمز در 11 شهر استان آذربایجان غربی

پلیس کرونا در میاندوآب راه‌اندازی شد




شیما جهان بخش
خبرنگار
سیر صعودی بیماری کرونا در آذربایجان غربی، 11شهرستان این استان را در وضعیت قرمز قرار داده و آن‌طور که مسئولان بهداشتی استان می‌گویند با وجود افزایش بیماری ذهنیت عمومی مردم این است که کرونا رو به افول گذاشته واز این رو، توجه‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کم شده است. به‌همین خاطر این بار مسئولان ستاد کرونا در میاندوآب تصمیم گرفته‌اند با کمک «تیم ویژه فوریت‌های سلامت محیط و کار» شبکه بهداشت این شهرستان «پلیس سلامت» یا همان «پلیس کرونا» را راه‌اندازی و با افرادی که توجهی نسبت به توصیه‌های بهداشتی ندارند، برخورد کنند.
«سهراب حیدری» مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان میاندوآب در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: روند بیماری کرونا طی هفته‌های گذشته در این شهرستان صعودی بوده و هر روز بر تعداد بیماران بستری افزوده می‌شود. در این مدت مرتب با اعلام هشدارهای بهداشتی از مردم تقاضا کردیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به یاری کادر درمان بیایند اما متأسفانه مردم همانند وضعیت عادی قبل از کرونا در شهر تردد می‌کنند.
نظارت ناجا بر پلیس کرونا
وی ادامه داد: همین مسأله سبب شد در راستای نظارت بر اجرای صحیح دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با بیماری کرونا «پلیس سلامت» یا به عبارتی «پلیس کرونا» در این شهرستان راه‌اندازی شود. البته این تیم در شبکه بهداشت شهرستان و با همکاری نیروی انتظامی تشکیل شده و ناجا تنها بر عملکرد آن نظارت دارد. طبق دستورالعمل مربوط به کمیته پلیس کرونا، مسئولان بهداشتی به‌عنوان ضابط قضایی در صورت مشاهده تخلف در صنوف مختلف و برپایی هرگونه اجتماعات از قبیل مراسم جشن، ترحیم یا گردهمایی‌هایی که فاصله اجتماعی در آن رعایت نشود و همچنین افراد مبتلا که دستورالعمل‌های قرنطینه را رعایت نمی‌کنند می‌توانند برای این موارد شکوائیه تنظیم و به دادستانی ارسال کنند تا با موارد فوق برخورد قضایی انجام شود. حتی دربرخی موارد این برخورد می‌تواند شامل جریمه نقدی وپلمب باشد. دکتر حیدری با بیان اینکه پلیس کرونا از 14 تیرماه فعالیت خود شروع کرده است، افزود: این یگان روزانه در دو نوبت صبح با همکاری نمایندگانی از فرمانداری، نیروی انتظامی و اتاق اصناف، عملکرد ادارات و سازمان‌ها را در خصوص اجرای پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا بررسی خواهد کرد. همچنین شرایط بهداشتی کارکنان و مراجعین به ادارات را کنترل کرده و بر فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمعات در ادارات نیز نظارت خواهد داشت.
دبیر ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا در شهرستان میاندوآب خاطرنشان کرد: 2 دستگاه خودرو آرم دار توسط شبکه بهداشت و درمان میاندوآب به این کار اختصاص داده شده و این واحد پس از اتمام عملیات نظارت و بازرسی روزانه، گزارش و عملکرد خود را به فرمانداری شهرستان اعلام می‌ کند تا اقدامات لازم دراین زمینه انجام شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان میاندوآب با اعلام اینکه این  شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد، اظهار داشت: بخش ایزوله تنفسی و ICU بیمارستان عباسی میاندوآب با ظرفیت پر فعالیت‌ می‌کند، با وجود این مردم نسبت به این بیماری دچار عادی انگاری شده‌اند و تصور می‌کنند بیماری تمام شده است. آنها باید بدانند تداوم روند بی‌خیالی زحمت‌های چند ماهه کادر پزشکی را به هدر می‌دهد و سلامت همه را به خطر می‌اندازد.
«شیرازه محبت»، سرپرست فرمانداری میاندوآب نیز با اشاره به فعالیت پلیس کرونا دراین شهرستان اظهار داشت: حفظ سلامت مردم مهم‌ترین اولویت کاری ستاد مقابله با کرونا بوده و اگر هر سازمان و فردی در این زمینه اهمال کند بشدت با آن برخورد می‌شود. از مبتلایان به این بیماری می‌خواهیم از حضور در اجتماعات خودداری کنند، چراکه به خطر انداختن جان مردم شرعاً حرام و قانوناً شامل مجازات می‌شود.
سرپرست فرمانداری میاندوآب ادامه داد: پلیس کرونا نظارت دقیقی بر انجام پروتکل‌های بهداشتی دارد. از آنجا که برگزاری مراسم عروسی در خانه باغ‌ها یا سیلوها به هیچ وجه مجاز نیست این یگان در صورت مشاهده چنین مراسمی با آنها برخورد جدی خواهد کرد. علاوه بر نظارت پلیس کرونا در مرکز شهرستان، بخشداران و دهیاران نیز در سطح روستاها موظف هستند مردم را نسبت به عواقب سوء برگزاری هرگونه مراسم عروسی و ترحیم آگاه کنند و اگر رعایت نکردند با آنان برخورد کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از ماسک درتمام واحدهای صنفی و اداره‌ها ضروری است، افزود: در بازدیدی که از اصناف سطح شهر داشتم متوجه شدم برخی این مهم را رعایت نمی‌کنند. همچنین ایجاد سد معبر توسط دستفروشان و مغازه داران سبب تجمع تعداد زیادی شده بود از این‌رو از واحد سد معبر شهرداری و اتاق اصناف انتظار می‌رود با همکاری با پلیس کرونا علاوه بر ملزم کردن اصناف به‌ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از ایجاد سدمعبر نیز جلوگیری کنند.
اعمال محدودیت‌ها هم کارساز نشده است
«جواد آقازاده»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه وضعیت ۱۱ شهرستان استان همچنان قرمز است به «ایران» گفت: با هدف پیشگیری از گسترش بیماری کرونا اولین یگان بهداشتی استان تحت عنوان پلیس کرونا در میاندوآب راه‌اندازی شده است. همچنین با موافقت ستادملی کرونا محدودیت نیز دوباره به مدت یک هفته در تمام استان اجرا می‌شود.
دکترآقازاده با گلایه جدی از عدم همراهی مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیز سهل انگاری در استفاده از ماسک، افزود: متأسفانه با وجود اعمال محدودیت و هشدارهای جدی نسبت به رعایت فاصله اجتماعی همچنان شاهد تجمع و برگزاری مراسم در استان هستیم که ادامه این روند طی روزهای آینده وضعیت از حالت موجود نیز بحرانی‌تر خواهد شد.
آقازاده با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی همچنان مهم‌ترین راه پیشگیری از کرونا است، افزود: در حال حاضر ذهنیت عمومی مردم نسبت به پایان کرونا سوق یافته است که این روند به شیوع موج دوم بیماری کمک می‌کند. فقط ۱۰ درصد اقدامات پیشگیرانه با دخالت دستگاه‌های دولتی قابل اجراست مابقی به نوع رفتار مردم و اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی برمی‌گردد پس مردم باید به ما و خودشان کمک کنند.

نیم نگاه

سرپرست فرمانداری میاندوآب: پلیس کرونا نظارت دقیقی بر انجام  پروتکل های بهداشتی دارد . از آنجا که  برگزاری مراسم عروسی در خانه باغ‌ها یا سیلوها به هیچ وجه مجاز نیست این یگان در صورت مشاهده چنین مراسمی با آنها  برخورد جدی خواهد کرد. علاوه بر نظارت پلیس کرونا در مرکز شهرستان، بخشداران و دهیاران نیز در سطح روستاها موظف هستند مردم را نسبت به عواقب سوء برگزاری هرگونه مراسم عروسی و ترحیم آگاه کنند و اگر رعایت نکردند با آنان برخورد کنند




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7388/19/547728/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها