ادامه واکنش‌ها به برخورد مجلسی‌ها با ظریف

باید عقلانیت را بر مجلس حاکم کنیم



گروه سیاسی/ حاشیه‌های حضور روز یکشنبه وزیرامور خارجه در جلسه علنی مجلس هنوز ادامه دارد؛ هم در داخل ایران و هم در خارج. دیروز در فضای رسانه‌ای داخل کشور چهره‌های بیشتری به نوع برخورد نمایندگان با محمدجواد ظریف واکنش نشان دادند، حتی برخی از وکلای مجلس هم رفتار همکاران خود را بدون توجیه دانستند؛ در فضای خارج از کشور اما رسانه‌ای مانند گاردین نوع برخورد صورت گرفته با ظریف را نشانه موفقیت سیاست‌های ترامپ دانست. یعنی همان موضوعی که قبلاً در داخل نسبت به آن هشدار داده شده بود.
از جمله واکنش‌ها به اتفاقات روز یکشنبه صحن علنی مجلس، سخنان محمد باقری نماینده بناب بود که در گفت‌و‌گویی با «ایسنا» برخورد نمایندگان با وزیر خارجه را «مظهر بی‌اخلاقی» توصیف کرد و گفت: «این رفتارها نشانه این است که ما هنوز به عقلانیت کامل نرسیده‌ایم؛ باید سعی کنیم عقلانیت را بر مجلس شورای اسلامی حاکم کنیم تا در یک فضای منطقی گفت‌وگوها دنبال شود.» وی تأکید کرده است: «رهبری از همه ما بیشتر آقای ظریف را می‌شناسند و در این دولت از کسی به اندازه ایشان دفاع نکرده است؛ اگر ما داعیه ولایتمداری و انقلابیگری را داریم باید فرمایشات ایشان را بشنویم و بعد قضاوت کنیم».
امیر محبیان، فعال سیاسی و تحلیلگر اصولگرا هم به «ایرنا» گفته است که «سیاست خارجی به‌عنوان یک سوژه سیاسی و برای نظارت نمایندگان مجلس می‌تواند موضوع پرسش و نقد نمایندگان قرار گیرد ولی عقلاً نباید موضوع درگیری، چالش و جنجال شود.» وی تأکید کرده که در جلسه روز یکشنبه «گونه‌ای به ظریف حمله کردند گویی وزیر خارجه یک کشور دشمن در مجلس حضور یافته است. این رفتار نه عقلانی، نه اخلاقی و نه مطابق رویکرد رهبری انقلاب بود.» ایرنا همچنین در همین ارتباط از قول یک حقوقدان نوشت: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجازه اظهارنظر در همه امور کشور دارند اما این اجازه مجوز اخلاقی برای توهین به شمار نمی‌رود.» کامبیز نوروزی در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه نمایندگان اجازه اظهار نظر در همه امور کشور دارند اما این اجازه مجوز اخلاقی برای توهین به شمار نمی‌آید، گفته است:‌ «بخشی از اتفاقی که در هنگام سخنرانی وزیر امور خارجه در مجلس رخ داد، یکی از تازه‌ترین مصادیق این رفتارها است و نشان دهنده دلسوزی، برتری، بیان موضع و استیضاح حتی نشان دهنده اعتراض هم نمی‌تواند باشد.«
اما در رسانه‌های خارج از کشور، روزنامه گاردین اتفاقات روز یکشنبه صحن علنی را موضوع مهمی برای تفسیر خود دیده و در همین رابطه نوشته است: «تندروهای مجلس ایران در روز یکشنبه گذشته با نمایشی از خشم و تفرقه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور را به دروغگویی متهم کرده و با این کار خود برگ برنده اثربخش بودن تحریم‌ها بر ایجاد تنش‌ها ی عمیق داخلی ایران را به دست سیاستمداران امریکایی دادند.» در همان مجلس وزیر امور خارجه به نمایندگان تذکر داده بود که «همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. امریکا، لیبرال، اصلاح‌طلب اصولگرا نمی‌شناسد. انقلابی و غیر انقلابی نمی‌شناسد.» این در حالی است که رسانه‌های فارسی‌زبان خارج ایران هم روز یکشنبه همین اتفاقات در صحن علنی مجلس را بهترین بهانه برای نشان دادن شکاف در داخل کشور دیدند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7388/3/547744/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها