انتقاد مسئولان استانی از بی‌توجهی آن دسته از مردم که نسبت به هشدار اوج‌گیری کووید 19 بی توجه هستند

همدستی شهروندان مسئولیت‌ناپذیر با کرونا




گروه ایران زمین/ حضور در تجمع‌ها ممنوع، برگزاری مراسم عزا و عروسی ممنوع، ورود بدون ماسک به فضاهای سر بسته و شلوغ ممنوع، سفر ممنوع و... ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها فصل مشترک تصمیم‌هایی است که مسئولان در تهران و شهرستان‌ها برای کنترل شیوع کرونا و کاهش سرعت شیوع آن برای شهروندان می‌گیرند. شهروندانی که در میان آنها بسیاری هستند که گوش شان به این حرف‌ها بدهکار نیست، خود را در برابر کرونا آسیب‌ناپذیر می‌دانند، تشییع جنازه‌ها برای آنها مرگ دیگری است و خود را دور از دسترس مرگ می‌پندارند. این شهروندان محدود به یک نقطه جغرافیایی کشور نیستند. پراکندگی موزونی در همه استان ها دارند تا شهرها وروستاها را یک به یک قرمز کنند. توجیه و اقناع این شهروندان برای جدی گرفتن کرونا حالا تبدیل به چالش فرساینده مسئولان استانی و کارشناسان بهداشتی شده است.
اگر پروتکل‌ها رعایت نشوند محدودیت‌ها برمی‌گردند
سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی گفت: «در صورتی که پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم رعایت نشود و شرایط شیوع کرونا در استان با دامنه شدت بیشتر استمرار یابد، به ناچار برخی محدودیت‌ها مجدداً اعمال خواهد شد.»
آقازاده افزود: ضروری است مردم برای بازنگشتن محدودیت‌های کرونایی شیوه نامه‌های بهداشتی را به‌صورت جدی رعایت کنند. کادر درمان استان ظرف 4ماه اخیر سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند و تاب‌آوری برای ادامه ارائه خدمات به بیماران را ندارند. تعداد زیادی از کادر درمان از جمله پزشک و پرستار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ممکن است استان در اوج بیماری برای ارائه خدمات به بیماران با تنگنا مواجه شود بنابراین مردم با استفاده از ماسک از حجم کار کادر درمان بکاهند.
مردم رعایت نکنند، نتیجه‌ای برای مقابله با کرونا نمی‌گیریم
عباس رضایی، استاندار اصفهان هم تأکید کرده اگر مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی همراهی نکنند نتیجه‌ای از مقابله خود با  ویروس نخواهیم گرفت.
وی با بیان اینکه از ۱۵ تیرماه ورود افراد در مجموعه های اداری و اماکن سربسته، بانک‌ها، مترو و اتوبوس بدون ماسک ممنوع شده است، ادامه داد: در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، خدماتی در این مجموعه‌ها ارائه نخواهد شد. زمانی اقدامات مؤثر خواهد شد که مردم همکاری کرده و از حضور در مجالس غیرضروری در شرایط کرونایی پرهیز کنند. رضایی با بیان اینکه برای سلامتی نمی‌توان قیمت تعیین کرد، اظهار داشت: نیروهای بهداشت و درمان خسته از کار نیستند بلکه خسته از رعایت نکردن و بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی هستند.
درهمین حال طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم زنگ خطر دیگر این بیماری در استان را کاهش سن مبتلایان به کرونا ذکر کرد و افزود: به نظر می‌رسد بازگشت دوباره محدودیت‌ها می‌تواند عامل جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری در استان شود.
چنگیز با بیان اینکه تجمع‌ها عامل گسترش بیماری کروناست، تأکید کرد: مردم ازحضور در اجتماع‌ غیر ضروری در همه بخش‌ها خودداری کنند. متأسفانه برخی گزارش‌ها حاکی است با شروع فعالیت تالارها در استان، این مراکز نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام لازم را ندارند. به رغم اینکه مراسمی مثل جشن عروسی، ترحیم و میهمانی و موارد شبیه آن در فرهنگ ما پسندیده است ولی با توجه به شیوع بیماری کرونا توصیه می‌شود، شهروندان و هم استانی‌ها از حضور در این برنامه‌ها اجتناب کنند.
شدت یافتن کرونا در اردبیل به تعطیلی بازار و مجالس می‌انجامد
استاندار اردبیل نیز با تأکید بر رعایت نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی، شدت یافتن شیوع کرونا در استان را موجب اتخاذ تصمیماتی برای تعطیلی بازارها و مجالس دانسته و گفته «در سه هفته اخیر شیوع کرونا در استان شدت گرفته و متأسفانه شاهد رعایت نکردن فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک از سوی برخی افراد هستیم.»
وی بیان کرد: در اوج شیوع کرونا در مرحله اول ۳۶۰ نفر بستری در بیمارستان‌های استان داشتیم و در حال حاضر ۲۱۳ نفر بستری داریم. باید برای جلوگیری از سرعت شیوع و کاهش مجدد بیماری، اقدامات پیشگیرانه توسط مردم انجام و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کارهای روزمره خود را انجام دهند.
اکبر بهنامجو افزود: در گزارش اسفند ماه در خصوص مبتلایان کرونا تعداد مردان بیشتر از خانم‌ها بود اما در وضعیت کنونی ۵۵ درصد افراد مبتلا را بانوان تشکیل می‌دهند. وی علت این امر را برگزاری مجالس عروسی وختم در منازل بدون رعایت فاصله‌‌گذاری دانست و تأکید کرد: در برگزاری مجالس در داخل منازل لازم است افراد بیش از ظرفیت مکان دعوت نشوند.
احتمال تمدید محدودیت‌ها در فارس
جانشین رئیس ستاد استانی مدیریت کرونا در فارس با بیان اینکه به‌دلیل افزایش تعداد مبتلایان، بستری‌ و فوتی‌های ناشی از بیماری کووید۱۹ در استان، احتمالاً تعدیل فعالیت‌ها در فارس در هفته آینده تداوم یابد، گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص طی دو روز آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.
عبدالرصا قاسمپور، از مردم خواست تا استفاده از ماسک را برای خود یک تکلیف شرعی و قانونی بدانند وعنوان کرد: استفاده از ماسک ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه پیشگیری از کروناست.
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا همچنین با بیان اینکه شرایط سختگیرانه و تعطیلی شهرستان‌های قرمز استان ادامه دارد، از هیأت امنا و مسئولان پاساژها در فارس خواست تا از ورود افراد بدون ماسک خودداری کنند.
قاسمپور با تأکید بر اینکه در ادارات نیز در صورت رعایت نکردن افراد و ارباب رجوع خدمتی ارائه نخواهد شد، افزود: به‌همه مدیران استان فارس ابلاغ شده که از ورود افراد مشکوک به کرونا جلوگیری کنند.
درصورت مشاهده عدم استفاده از ماسک برخورد می‌شود
فریدون همتی، استاندار هرمزگان هم بر استفاده اجباری از ماسک در همه اماکن عمومی و محل‌های فعالیت مشاغل مختلف استان تأکید و اضافه کرد: با توجه به اجباری شدن استفاده از ماسک در همه اماکن عمومی و محل‌های فعالیت مشاغل مختلف، در بازارها، پاساژها و واحدهای صنفی، فروشنده و مشتری باید حتماً از ماسک استفاده کنند و در صورت مشاهده عدم استفاده از ماسک، با مالکان واحد صنفی و مسئولان بازار و پاساژ متخلف برخورد می‌شود و ضمن جریمه، این اماکن توسط بازرسان و تعزیرات حکومتی پلمب خواهند شد.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: فرمانداران در شهرستان‌ها نظارت جدی بر بانک‌ها، مراکز خرید، پاساژها، بازارها، انواع صنوف، اماکن پرخطر و بویژه دفاتر پیشخوان دولت، جهت رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک داشته باشند و نیروی انتظامی نیز با مداخله بموقع با متخلفان برخورد کند.
همتی اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها نیز مکلف هستند، اگر ارباب رجوع ماسک نداشت در اختیار آنان قرار دهد و ورود و فعالیت کارکنان در ادارات بدون ماسک ممنوع است و مدیران دستگاه‌ها به کارکنان در این خصوص تأکید کنند و بازرسان و فرمانداران با متخلفان برخورد جدی داشته باشند.
پیش‌بینــــــــی وضعیت غیرعادی آذربایجان شرقی در2هفته آینده
درهمین حال محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی هم از وضعیت قرمز کرونا در 12 شهرستان استان خبر داد و گفت: عادی‌انگاری شرایط و شروع فعالیت‌های اجتماعی پس‌از یک دوره محدودیت مهم‌ترین عامل افزایش آمار مبتلایان به کرونا درهفته‌های اخیر است.
استاندار آذربایجان شرقی درباره همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان در برخورد با تخلفات بهداشتی نیز افزود: در حال حاضر برخوردها نسبت به روزهای ابتدایی شیوع کرونا سخت‌تر شده و اعمال قانون باید با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی انجام شود. وی درعین حال بر تشدید نظارت‌ها در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: محدودیت‌ها باید صریح و روشن به گروه‌های هدف اعلام شود و در برخورد با کسانی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند اقدام قانونی انجام شود. استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر نظارت جدی دستگاه‌های مسئول بر تولید و توزیع اقلام بهداشتی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و صرفه‌جویی در مصرف آب و برق در ادارات و ممنوعیت تشکیل هرگونه تجمع تحت عناوینی مثل عزا وعروسی تأکید کرد.
تمدید محدودیت‌ها پیشنهاد می‌شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی هم از اعمال برخی محدودیت‌ها در شهرستان‌های قرمزاستان خبر داد و گفت: این محدودیت‌ها از شنبه هفته جاری در این شهرستان‌ها اعمال شده که در صورت ادامه وضعیت قرمز در هر یک از آن‌ها، ستاد استانی کرونا می‌تواند تمدید محدودیت‌ها را به ستاد ملی پیشنهاد کند. علیار راستگو، با اشاره به مصادیق محدودیت‌ها، افزود: هر مجموعه‌ای که پروتکل‌‌های بهداشتی را رعایت نکند با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
نوع ماسک مهم نیست
دکترعلیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم درباره اینکه از چه ماسکی استفاده کنیم، با صراحت گفته نوع ماسک خیلی مهم نیست، بلکه استفاده از ماسک مهم است. حتی اگر یک پارچه باشد و جلو بینی و دهان را بگیرد، کفایت می‌کند. به همین دلیل باید به‌سمت تولید ماسک‌های پارچه‌ای خانگی و قابل شست‌وشو رویم. خانواده‌ها می‌توانند با یک پارچه ساده برای اعضای خانواده ماسک تهیه کنند و اصلاً نیاز نیست که ماسک فیلتردار و 95 N و... بخواهیم استفاده کنیم. بنابراین تأکید می‌کنم که استفاده از ماسک مهم است. زیرا شانس انتقال را بسیار کاهش می‌دهد. اگر در جمعی دیدید که یکی دو نفر هم ماسک نزدند، بسیار بترسید. زیرا ممکن است این افراد مبتلا باشند و با یک سرفه یا عطسه انتقال انجام شود. به‌همین دلیل تذکر دادن به افرادی که ماسک نمی‌زنند، بسیار مهم است.

نیم نگاه

استاندار مرکزی: ضروری است مردم برای بازنگشتن محدودیت‌های کرونایی شیوه نامه‌های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند. کادر درمان استان ظرف 4ماه اخیر سختی‌های زیادی را متحمل شده اند و تاب‌آوری برای ادامه ارائه خدمات به بیماران را ندارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان : مردم ازحضور در اجتماع‌ غیر ضروری در همه بخش ها خودداری کنند.متأسفانه برخی گزارش‌ها حاکی است با شروع فعالیت تالارها در استان، این مراکز نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام لازم را ندارند
استاندار هرمزگان: در صورت مشاهده عدم استفاده از ماسک، با مالکان واحد صنفی و مسئولان بازار و پاساژ های متخلف برخورد می‌شود و ضمن جریمه، این اماکن توسط بازرسان و تعزیرات حکومتی پلمب خواهند شد




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/6/547813/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها