ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با تصمیم اکثریت مجلس اصولگرا
تاجگردون نماینده نماند
رضوانه رضاییپور
خبرنگار پارلمانی
128 رأی مخالف، 102 رأی موافق و 21 رأی ممتنع حاصل جلسه مهم صبح دیروز بهارستان بود. جلسهای که برخلاف دستورکار مجلس بخشی از آن غیرعلنی و بخشی دیگر علنی برگزار شد و به بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اختصاص یافت تا بالاخره با گذشت 40 روز، تکلیف نماینده گچساران برای حضور یا عدم حضور در جمع مجلس یازدهمیها مشخص شود.
ساعت 8 و 10 دقیقه صبح جلسه غیرعلنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که 45 دقیقه به طول انجامید. قالیباف با شروع جلسه علنی، تنها به توضیح مختصری بسنده کرد و گفت: «مباحثی در این زمینه مطرح شد و نمایندگان محترمی که به موضوع اعتراض داشتند در 15 دقیقه وقت خود، مطالبشان را بیان کردند و آقای تاجگردون نیز به مدت 30 دقیقه نکاتی که لازم بود نمایندگان در جریان آن باشند به سمع آنان رساند.» او این جمله را گفت و سپس از سخنگوی کمیسیون تحقیق خواست که برای قرائت گزارش این کمیسیون پشت تریبون بیاید.
قرائت گزارش کمیسیون تحقیق
حجتالله فیروزی سخنگوی کمیسیون تحقیق، گزارش این کمیسیون را درباره بررسیهای مرتبط با اعتبارنامه تاجگردون قرائت کرد که نتیجه آن تصویب اعتبارنامه در جلسه سوم تیرماه با اکثریت آرا بوده است.
با پایان یافتن گزارش کمیسیون تحقیق، قالیباف از نمایندگان خواست تا در جایشان بنشینند و رأی خود را به گلدان بیندازند. هرچقدر هم غلامرضا نوری قزلچه نماینده اصلاحطلب بستانآباد و موافق گزارش کمیسیون، از او خواست تا تذکر آییننامهای خود را بدهد، قالیباف چنین اجازهای به او نداد. البته قالیباف پس از پایان رأیگیری و پیش از اعلام آرا، صندلی ریاست را به قاضیزاده هاشمی سپرد و خود مجلس را ترک کرد.
همزمان با شمارش آرای نمایندگان، طرح تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی هم از سوی یکی از نمایندگان مطرح شد اما آنقدر فضای مجلس درگیر رأی دادن به اعتبارنامه تاجگردون بود که به نظر میرسید کمتر نمایندهای به آن گوش میدهد و در نهایت هم این طرح رأی نیاورد. غلامرضا تاجگردون هم قبل از آنکه نتیجه شمارش آرای نمایندگان درباره اعتبارنامهاش اعلام شود، کیفش را برداشت و صحن مجلس را ترک کرد. با پایان یافتن شمارش آرا، قاضیزاده هاشمی که دقایقی بود ریاست مجلس را برعهده داشت، 128 رأی مخالف، 102 رأی موافق و 21 رأی ممتنع نمایندگان به گزارش کمیسیون تحقیق مجلس که موافق حضور تاجگردون در مجلس بود را اعلام کرد و از رد اعتبارنامه نماینده گچساران خبر داد.
درجلسه غیرعلنی چه گذشت؟
در 45 دقیقهای که جلسه مجلس به حال غیرعلنی درآمد، علیرضا زاکانی به عنوان نماینده مخالفان 15 دقیقه در اعتراض به تأیید اعتبارنامه تاجگردون سخنرانی کرد. آن گونه که مالک شریعتی نماینده تهران پس از پایان رأیگیری در جمع خبرنگاران از این جلسه گفت: تصمیم هیأت رئیسه جهت برگزاری جلسه بصورت غیرعلنی عاقلانه و مدبرانه بود و جلوی التهابات احتمالی را گرفت. او گفت: معترضان به اعتبارنامه منتخب مردم گچساران هم میتوانستند در این جلسه صحبت کنند که زاکانی به عنوان نماینده مخالفین ۱۵ دقیقه در این باره صحبت کرد. تاجگردون هم ۳۰ دقیقه فرصت داشت مطالب خود را مطرح کند که بخشی از فرصت خود را به مسعود پزشکیان داد تا در دفاع از وی صحبت کند. دفاع پزشکیان که نیمی از وقت 30 دقیقهای تاجگردون را گرفته بود، در توئیت یکی از نمایندگان تهران آمده است. مجتبی رضاخواه در توئیتی نوشت: یکی از دلایل تصویب نشدن اعتبارنامه تاجگردون، دفاع بد و مغلطه تعجببرانگیز پزشکیان بود. ایشان با اشاره به حدیثی نتیجه گرفت که اگر کسی اتهامات علیه خودش را رد کند، باید آنها را نادیده گرفت. پس نقش دادگاه چیست؟ از این پس تلاش میکنیم پیگیر حقوق مردم شریف و فهمیده باشت و گچساران هم باشیم.
بدعت در قانونگذاری
در جریان آغاز رأیگیری نمایندگان درخصوص گزارش کمیسیون تحقیق، صدای اعتراض نوری قزلچه برای تذکر آییننامهای بارها به گوش رسید. اما او با مخالفت قالیباف فرصت اعتراض پیدا نکرد تا پس از پایان رأیگیری با حضور در جمع خبرنگاران از اشتباهاتی که در اجرای آییننامه رخ داده، بگوید.
نماینده بستان آباد گفت: «در مجلس اتفاق نادری افتاد که به اعتقاد من خلاف آییننامه داخلی بود. با تاجگردون برخوردی شد که انگار اعتبارنامهاش در شعبه رد شده، در کمیسیون تحقیق رد شده و گزارش رد آن به مجلس آمده است. در حالی که اعتبارنامه ایشان در شعبه تأیید شده بود و برخلاف قانون اعتبارنامه تأیید شده را به کمیسیون تحقیق ارجاع دادند. اعتبارنامه در این کمیسیون هم فقط دو مخالف داشت و بقیه اعضا را تأیید کرده بودند.
وی به مواد آیین نامهای که نمایندگان با استناد به آن، رأیگیری در مورد تأیید اعتبارنامه را به صحن آوردند اعتراض کرد و گفت: استناد نمایندگان مواد 28 تا 32 آیین نامه داخلی مجلس است. 3 بار در ماده 29 و یکبار در ماده 31 آمده که بررسی اعتبارنامه برای تصمیمگیری به مجلس بیاید. اگر گزارش کمیسیون تحقیق رد اعتبارنامه از سوی شعبه را تأیید کند، آن وقت است که برای تصمیمگیری به صحن مجلس میآید. اگر موضوع رد اعتبارنامه باشد، همین روالی طی میشود که در این جلسه طی شده است. نمیدانم که نمایندگان این مواد آیین نامه را چگونه تفسیر کردند.
تاجگردون نماینده مشارکت 20 درصدی نبود
نوری قزلچه ادامه داد: با 275 نفر بقیه نمایندگان چه برخوردی کردیم؟ از رئیس گرفته تا سایر نمایندگان؟ فقط گزارش را خواندند و رد شدند. نباید به رأی گذاشته میشد و جلسه آن هم به صورت غیرعلنی برگزار میشد. هیچ گزارش منافی عفتی وجود نداشت. هیچ مبحث امنیتی نبود، پس دلیلی برای برگزاری غیرعلنی جلسه وجود نداشت. متأسفانه برخوردی با نماینده حوزه انتخابیهای شد که 75 درصد مردم در انتخابات مشارکت داشتند. تاجگردون هم بالای 50 درصد آرا را کسب کرده بود. ایشان نماینده مشارکت 20 درصدی که نبود. پیام این کار برای جامعه چه بود؟ بدعتی در قانونگذاری شده است. 40 روز است که مجلس درگیر اعتبارنامه تاجگردون است. او در ادامه با بیان اینکه تاجگردون رأی نمایندگان را پذیرفته است، ادامه داد: این کار مجلس این پیام را داشت که میخواهند مشارکتها پایین باشد و عدهای خاص وارد شوند که اتفاقی خطرناک است.
نماینده بستانآباد درخصوص آنچه که در جلسه غیرعلنی اتفاق افتاد هم گفت: به آقای تاجگردون ۳۰ دقیقه فرصت داده شد تا در جلسه غیرعلنی پاسخ معترضان را بدهد. این همه در فضای مجازی علیه او مطلب منتشر کردند مگر میشود که در عرض چند دقیقه به آن پاسخ دهد؟ کمیسیون تحقیق هفتهها به آن رسیدگی کرده بود. مهمتر اینکه تاجگردون تأیید همه مراجع امنیتی و ذیصلاح و شورای نگهبان را هم داشت. محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم گفت که تکلیف نماینده گچساران و دو نماینده تهران و آستانه اشرفیه که قبل از افتتاح مجلس از دنیا رفتند، در انتخابات میان دوره ای همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 مشخص می شود.
طرح دو فوریتی و هجوم نمایندگان به سوی رئیس
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه دیروز خود، یک طرح دو فوریتی را هم برای تصویب در دستور کار داشتند. طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، با دو فوریت به صحن علنی آمد اما با بیتوجهی نمایندگان رد شد و یک فوریت آن به تصویب رسید.
علی علیزاده نماینده مراغه به عنوان نماینده درخواست کننده دوفوریت طرح اصلاح ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در جلسه علنی گفت: صدو سی نفر از نمایندگان مجلس این طرح را آماده کردهاند، طبق قانون در رابطه با جذب نیروهای حق التدریس که در سال ۹۷ تصویب شد، چهار گروه نیروهای حقالتدریس، مربیان پیش دبستانی، سرباز معلمان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی جذب آموزش و پرورش شوند، که برای سه گروه غیر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی دورههای آموزشی برگزار شده، اما برای آموزشیاران نهضت آزمون گذاشتهاند. در صورت تصویب نشدن این دو فوریت حق افراد ضایع میشود. کسانی که ۱۳ سال در مناطق دورافتاده با حقوق ماهانه حداکثر ۴۰۰ هزار تومان کار کرده و زحمت کشیدهاند و آموزش دادهاند، نباید حق آنها ضایع شود.
پس از صحبتهای علیزاده و بیان نظرات نمایندگان موافق و مخالف، دو فوریتی این طرح به رأی گذاشته شد. پس از 50 ثانیه، قاضیزاده هاشمی پایان رأی گیری را اعلام کرد. نمایندگان که انگار غافل از ثبت رأی خود شده بودند پس از اینکه متوجه شدند فرصت رأیگیری را از دست دادهاند، هرچقدر از رئیس جلسه درخواست تجدید رأیگیری را کردند، مورد قبول قرار نگرفت. حرف قاضیزاده هاشمی این بود که آیین نامه اجازه رأی گیری مجدد را نمیدهد اما نمایندگان زیر بار نرفتند و با هجوم به سمت تریبون، 10 دقیقهای را به اصرار به رئیس مجلس گذراندند. در نهایت یک فوریت این طرح به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۱۶۳ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر به آن رأی مثبت دادند.
برش
مقایسه اقدام مجلس با ماده 29 و 32
رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در مجلس به استناد چند ماده از آییننامه داخلی رخ داده که از قضا محل بحث تعدادی از نمایندگان هم است. نوری قزلچه، نماینده بستان آباد به مواد 28 تا 32 آییننامه داخلی مجلس اشاره کرد که نمایندگان با استناد به آن تأیید اعتبارنامه نماینده گچساران را به رأی گذاشتند.
ماده 29-... اعتبارنامههایی که مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته است، حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری توسط شعبه رسیدگی میشود. در صورتیکه نظر شعبه تأیید اعتبارنامه باشد، گزارش تأیید آن برای تصمیمگیری به مجلس ارائه میشود. چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، از طریق هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد تا پس از رسیدگی و ارائه گزارش، برای تصمیمگیری مجلس در دستور کار قرار گیرد. (این درحالی است که اعتبارنامه تاجگردون در شعبه تأیید شده بود اما به کمیسیون تحقیق هم رفت)
ماده 32- چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تأیید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیمگیری مجلس در دستور کار قرار میگیرد و در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد گزارش آن حداکثر به مدت 15 دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه میشود. نمایندهای که اعتبارنامهاش توسط کمیسیون رد شده است حداکثر به مدت 30 دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند، ضمن اینکه میتواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند، سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته میشود، چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام میکند. (برخلاف نظر این ماده اعتبار نامه تاجگردون در حالی به رأی گذاشته شد که کمیسیون تحقیق آن را رد نکرده بود.با این حال برخی این تفسیر را داشتند که چون معترضان به اعتبارنامه در شعبه قانع نشدهاند موضوع باید به کمیسیون تحقیق و در نهایت رأیگیری در صحن موکول شود.)
هاشمیطبا: هدف طرح سؤال از رئیس جمهوری هتاکی و توهین به اوست
سیاستمدار و مدیر ارشد دولتهای پس از انقلاب، گفت: نوع طرح سؤال از رئیس جمهوری و رفتارها نشاندهنده این است که میخواهند رئیس جمهوری به مجلس بیاید و به او بیاحترامی، هتاکی و توهین کنند.
سید مصطفی هاشمیطبا در گفتوگو با ایلنا درخصوص برخوردهای صورت گرفته با وزیر امور خارجه در مجلس، گفت: من فکر میکنم این برخوردها قابل پیشبینی بود، در مجالس گذشته همچنین افرادی حضور داشتند و رفتارهای تند از خود بروز میدادند، منتها نکتهای که باید به آن توجه شود این است که چنین رفتارها و اتهامزنیهایی درشأن مجلس نیست، نماینده مجلس باید منطقی حرف بزند. وی ادامه داد: مجلسی که وظیفه دارد و میخواهد معقول تصمیم بگیرد، باید از اتهامزنی به مقامهای کشور پرهیز کند و در مقابل با صحبت منطقی و استدلالی بهدنبال بیان نظرات خود باشد، البته این رفتارها خیلی کمتر از آن توهینهایی است که در بیرون از مجلس نسبت به آقای روحانی و آقای ظریف صورت میگیرد، اما نمایندگان محترم باید بدانند که با این فعالیتهای هیجانی و شعاری هیچ نتیجه و دستاوردی حاصل نمیشود.
هاشمیطبا در ادامه درباره تناقض میان شعارهای ولایتمداری نمایندگان مجلس یازدهم و توهینهای انجام شده به وزیر امور خارجه که بارها شخصیت وی مورد تمجید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، اظهار داشت: در این خصوص ضربالمثلی وجود دارد که میگوید «به عمل کار برآید»، کسانی که خود را تابع رهبری میدانند و حرف ایشان را ملاک و معیار میدانند، ادعای آنها با عملکرد و رفتارشان همخوانی ندارد. حتی برخی گروهها در کشور هستند که معتقدند نباید برخلاف نظر و فکر رهبری فکر کرد و نظر داد، خب وقتی چنین عقیدهای دارند چرا در عمل رفتاری خلاف ادعای خود به نمایش میگذارند؟ این فعال سیاسی اصلاحطلب درخصوص مطرح شدن طرح سؤال از رئیس جمهوری توسط نمایندگان، بیان داشت: سؤال از رئیس جمهوری حق نمایندگان است و همه باید پاسخگو باشند، اما این نوع سؤال کردن و رفتارها نشاندهنده این است که میخواهند رئیس جمهوری به مجلس بیاید و به او بیاحترامی، هتاکی و توهین کنند.
سیدحسن نصرالله: مدل توسعه ایران باید مورد توجه قرار گیرد
دبیرکل حزبالله لبنان در پاسخ به کسانی که گفتهاند نگاه به شرق و برقراری روابط با ایران تبدیل لبنان به مدل ایرانی است، گفت: «ما چنین چیزی نگفتیم. ما از ایران خواستیم به ما کمک کند. هنگامی که ایران با فروش مشتقات نفتی و بنزین آن هم با لیره لبنان موافقت کند، بدین معناست که ایران لطف و فداکاری بزرگی انجام میدهد.» به گزارش تابناک، سید حسن نصرالله که شامگاه سهشنبه در مورد تحولات لبنان و منطقه غرب آسیا سخنرانی میکرد، مقاومت ایران در برابر تحریمهای ظالمانه امریکا طی چند دهه را ستود و به مقایسه ایران و لبنان پرداخت و گفت: «مطمئن باشید که لبنان عناصر و عوامل مدل ایرانی را ندارد؛ مدلی که باعث شد ایران در برابر تحریمهای امریکا بایستد و مقاومت کند.» نصرالله افزود: «ایران تقریباً در مواد غذایی خودکفاست و صنایع و تجهیزات آن پیشرفته و توسعه یافته و توانسته است به فضا ماهواره ارسال کند و در تولید بنزین، گازوئیل، برق خودکفا شود و به خارج دارو صادر کند، ولی لبنان عناصر و پتانسیلهای مدل ایران را ندارد؛ مطمئن باشید اگر ایران بخواهد به لبنان کمکی [اقتصادی] بکند، باید محترمانه این موضوع بررسی شود و نباید کسی آن را مایه نگرانی بداند». دبیرکل حزبالله در ادامه گفت: «راهکار دیگر، اقدامات بانک مرکزی است. خرید مشتقات نفتی از ایران با لیر چقدر برای بانک مرکزی مصرف دلار را صرفهجویی میکند؟ من این را ضمانت میکنم و این را به مسئولان لبنان و به دور از چشم رسانهها پیشنهاد کردیم و گفتیم این گزینه را آزمایش کنیم تا ببینیم این مسیر ما را به کجا میرساند.» او گفت: «ایران 40 سال است در برابر تحریمها مقاومت کرده ولی در لبنان ما همین که کمی تحریم و تهدید آمد، دیدیم که برخی از مردم برای تسلیم شدن در برابر امریکا عجله دارند. ما در لبنان قصد نداریم این کشور را به کشوری دیگر تبدیل کنیم.» نصرالله گفت که داشتن روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای شرق مانند ایران و چین و عراق این فایده را دارد که به امریکاییها و سایرین این پیام را خواهد فرستاد که لبنان گزینههای دیگر نیز دارد.
دیگه چه خبر؟
روایت تسنیم از تصمیمات عجیب و غریب مجلس
خبر اول اینکه، خبرگزاری اصولگرای تسنیم در یادداشتی با عنوان «تصمیمات عجیب و غریب برخی نمایندگان» از طراحان سؤال از رئیس جمهوری پرسیده که این طرح قرار است کدام مشکل مردم را حل کند؟ به گزارش «ایران»، در بخشی از این مطلب آمده است: اگر نمایندگان مجلس میخواهند با طرح سؤال از رئیس جمهور، مسیر حرکت دولت را اصلاح کنند و او را به ریل درست برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور برگردانند، به جای چنین مسیرهای بیفایدهای، شاهراه عاقلانهای در میان است و آن استفاده از ظرفیت تقنینی و ریلگذاری مجلس است. مشکلات کشور کاملاً عیان است، مسائل اقتصادی از مسکن و تورم و... نیازی به توضیح و مجادله ندارد؛ تمام اینها ایدههای مشخص و عملی برای برونرفت از وضع موجود میخواهد و نه جلسات بگومگو و کشمکش بیفایده میان مجلس و دولت. اگر نمایندگان قصد دارند محاجهای با دولت کنند، پیش از آن باید طرح مشخصی در زمینه معینی تصویب و سپس دولت را برای عمل به آن ایده تحت فشار منطقی بگذارند والا طرح سؤال از رئیس جمهوری بر اساس توضیحاتی که گفته شد، فایدهای که ندارد و قطعاً هزینههایی خواهد داشت که کمترین آن اتلاف وقت نمایندگان است. خبرگزاری تسنیم چند سال پیش نوشت که بر اساس آمار و ارقام سال 95، هر دقیقه جلسه علنی مجلس 22 میلیون و 250 هزار تومان هزینه دارد! این رقم با عنایت به تورم این سالها قطعاً چند برابر شده است، لذا اتلاف چنین دقایق و منابعی، برای هدفی که منطقی نیست، قاعدتاً کار مدبرانهای به نظر نمیرسد.
حکم ضدایرانی یک دادگاه امریکایی
خبر دیگر اینکه، دادگاهی در امریکا با ادعای نقش داشتن ایران در انفجار رخ داده در برجهای الخبر عربستان سعودی، ایران را به پرداخت غرامت محکوم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه آسوشیتدپرس، طبق گفته شرکت حقوقی MM~LAW LLC، یک دادگاه فدرال در امریکا با ادعای اینکه حامیان ایران در حمله انجام شده به برجهای خبر (khobar) در عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶ در الظهران عربستان سعودی که نظامیان امریکایی در آنجا استقرار داشتند، نقش داشتهاند، ایران را به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار محکوم کرد. این دادگاه امریکایی مدعی شده است که برخی حامیان ایران با هدایت و حمایت حزبالله لبنان بمبی ۵ هزار پوندی را درون برجهای خبر منفجر و باعث کشته شدن ۱۹ نفر از نظامیان نیروی هوایی امریکا و مجروح شدن بیش از ۴۰۰ نفر شدند. بر اساس این گزارش، ادعای این دادگاه در حالی مطرح میشود که هیچ مدرکی که نشان دهد ایران در این انفجار نقش داشته است، ارائه نشده است.
اعتراض روحالله زم به حکم اعدام
دست آخر اینکه، وکیل مدافع روح الله زم از اعتراض به حکم اعدام موکلش خبر داد. دبیر دریابیگی بلوردی در گفتوگو با ایسنا در این باره گفت: بعد از ابلاغ حکم پرونده موکلم، نسبت به رأی دادگاه اعتراض و درخواست فرجام خواهی دادم و قرار شده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شود. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ۱۰ تیرماه در نشست خبری از محکومیت روحالله زم، مدیر کانال آمدنیوز به اعدام خبر داد.
ربیعی: دشمن سرمایه اجتماعی ما را هدف گرفته است
سخنگوی دولت معتقد است در جنگ اقتصادی موجود دشمن تصمیم دارد با عملیات روانی سرمایه اجتماعی ایران را از بین ببرد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت کشور، علی ربیعی در نشست ویدئو کنفرانسی با اعضای شورای اطلاعرسانی استانها، گفت: هر چند امسال به دلیل تشدید فشارهای خارجی بویژه تحریمهای ظالمانه، عملیات متمرکز روانی دشمن برای تضعیف روحیه و امید مردم و رکود جهانی ناشی از شیوع کرونا، سال سختی را پیش رو داریم، اما براساس سنتهای لایتغیر الهی ایمان داریم که از این شرایط سخت با همدلی مردم عبور خواهیم کرد. رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به عملیات روانی سنگین دشمنان علیه مردم ایران، اذعان کرد: تاکنون در هیچ دورهای، کشور به این اندازه در نظام تحریمی دشمن قرار نگرفته بود و باید با ایمان به خود و اعتقاد به ظرفیتهای داخلی خود، این دوره را با موفقیت و سربلندی پشت سر بگذاریم. ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود، تجربه ممتد و مؤثر برخی از اعضای دولت و همچنین حضور استانداران توانمند را از فرصتهای موجود در عبور کشور از شدیدترین فشارهای خارجی برشمرد و گفت: بی تردید با حمایت مقام معظم رهبری و همراهی مردم، این نیروهای دلسوز و با تجربه، کشور را از شرایط کنونی خارج خواهیم کرد و روزهای بسیار بهتری برای مردم ما فرا خواهد رسید. وی با بیان اینکه همه هم و غم دولت، کمک به مردم در حل مشکلاتشان است، گفت: همه تلاش دولت کنترل شرایط اقتصادی کشور و بازگرداندن ثبات و بهبود فضای کسب و کار در کشور است.
پیام معنادار 32 هزار میلیارد تومانی
ادامه از صفحه اول
درمانی از بالغ بر نیمی از جمعیت کشور، واجد اهمیتی خاص بوده و هست و دولتهای یازدهم و دوازدهم همواره مترصد فرصتی مناسب برای تصمیمگیری معقولانه در زمینه نحوه تأمین منابع مورد نیاز برای بازپرداخت این بدهی سنگین بودند. تصمیم اخیر دولت و حمایت شخص رئیس جمهوری از بازپرداخت بخشی از بدهی دولت به تأمین اجتماعی، آنهم در شرایط تشدید فشارهای تحریمی و کاهش درآمدهای ریالی و ارزی، بهخوبی نشاندهنده آن است که دولت تدبیر و امید در کنار تدابیر کارساز که برای ناکام گذاردن فشارهای بینالمللی برای سختتر کردن حلقه تحریمها و محدودیتهای اعمالشده بر کشور اتخاذ کرده، در حوزه داخلی نیز از تأثیرات اقتصادی ناشی از تشدید تحریمها و نیز بحران کرونا بر اقشار مولد و درعین حال آسیبپذیر کشور، غافل نبوده و نیست. اقشار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و بویژه بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی، از این جملهاند و بهبود وضعیت درآمدی و معیشتی این عزیزان یکی از دغدغههای جدی این دولت بوده و با تصمیم اخیر در زمینه پرداخت حدود 32 هزار میلیارد تومان از بدهی انباشته دولت به سازمان تأمین اجتماعی، این امیدواری تقویت شده که پیشرفت بزرگی در بهبود شرایط بازنشستگان حاصل شود. میدانیم که سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی متأثر از شرایط اقتصادی کشور است و تأثیرات اقتصادی بحران کرونا و تشدید تحریمها، موجب کاهش منابع و افزایش مصارف این سازمان در ایام اخیر شده و با تزریق این منابع در قالب بخشی از سهام 9 شرکت مهم، امید داریم که این سازمان بتواند با اجرای طرح متناسبسازی مستمریها که از مهمترین خواستهها و انتظارات بازنشستگان عزیز است، گامهای جدیتر و مؤثرتری در زمینه ارتقای سطح معیشت بالغ بر 3.5 میلیون خانوار بازنشسته و مستمریبگیر تحت پوشش این سازمان که به همراه افراد تحت تکفل، جمعیتی فراتر از 10 میلیون نفر از کل جمعیت کشور را شامل میشوند، بردارد. ذکر این نکته نیز ضروری است که در میان تمام دولتهای پس از پیروزی انقلاب، دولتهای یازدهم و دوازدهم، تنها دولتهایی هستند که در دوره فعالیتشان، اجازه ندادهاند هیچ تعهد جدیدی، بدون تأمین منابع پایدار و مطمئن به سازمان تامیناجتماعی و به کل نظام بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور تحمیل شود و درعینحال، در این دوره، موضوع اهمیت اجتماعی و اقتصادی کارکرد صندوقهای بازنشستگی و بیمه اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه بوده و هست. امیدوارم همان گونه که باوجود همه دشواریها، این بخش از وعدهام به بازنشستگان عزیز عملی شد با حمایت ارزنده شخص رئیسجمهوری و تا پایان دوره فعالیت این دولت، بخشهای دیگری از مطالبات انباشته سازمان تأمین اجتماعی از دولتها نیز به مرحله وصول برسد و منابع دریافتی در خدمت زندگی عزتمندانه بازنشستگان گرانقدر که گنجینههای انسانی کشور هستند، قرار گیرد.
درمانی از بالغ بر نیمی از جمعیت کشور، واجد اهمیتی خاص بوده و هست و دولتهای یازدهم و دوازدهم همواره مترصد فرصتی مناسب برای تصمیمگیری معقولانه در زمینه نحوه تأمین منابع مورد نیاز برای بازپرداخت این بدهی سنگین بودند. تصمیم اخیر دولت و حمایت شخص رئیس جمهوری از بازپرداخت بخشی از بدهی دولت به تأمین اجتماعی، آنهم در شرایط تشدید فشارهای تحریمی و کاهش درآمدهای ریالی و ارزی، بهخوبی نشاندهنده آن است که دولت تدبیر و امید در کنار تدابیر کارساز که برای ناکام گذاردن فشارهای بینالمللی برای سختتر کردن حلقه تحریمها و محدودیتهای اعمالشده بر کشور اتخاذ کرده، در حوزه داخلی نیز از تأثیرات اقتصادی ناشی از تشدید تحریمها و نیز بحران کرونا بر اقشار مولد و درعین حال آسیبپذیر کشور، غافل نبوده و نیست. اقشار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و بویژه بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی، از این جملهاند و بهبود وضعیت درآمدی و معیشتی این عزیزان یکی از دغدغههای جدی این دولت بوده و با تصمیم اخیر در زمینه پرداخت حدود 32 هزار میلیارد تومان از بدهی انباشته دولت به سازمان تأمین اجتماعی، این امیدواری تقویت شده که پیشرفت بزرگی در بهبود شرایط بازنشستگان حاصل شود. میدانیم که سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی متأثر از شرایط اقتصادی کشور است و تأثیرات اقتصادی بحران کرونا و تشدید تحریمها، موجب کاهش منابع و افزایش مصارف این سازمان در ایام اخیر شده و با تزریق این منابع در قالب بخشی از سهام 9 شرکت مهم، امید داریم که این سازمان بتواند با اجرای طرح متناسبسازی مستمریها که از مهمترین خواستهها و انتظارات بازنشستگان عزیز است، گامهای جدیتر و مؤثرتری در زمینه ارتقای سطح معیشت بالغ بر 3.5 میلیون خانوار بازنشسته و مستمریبگیر تحت پوشش این سازمان که به همراه افراد تحت تکفل، جمعیتی فراتر از 10 میلیون نفر از کل جمعیت کشور را شامل میشوند، بردارد. ذکر این نکته نیز ضروری است که در میان تمام دولتهای پس از پیروزی انقلاب، دولتهای یازدهم و دوازدهم، تنها دولتهایی هستند که در دوره فعالیتشان، اجازه ندادهاند هیچ تعهد جدیدی، بدون تأمین منابع پایدار و مطمئن به سازمان تامیناجتماعی و به کل نظام بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور تحمیل شود و درعینحال، در این دوره، موضوع اهمیت اجتماعی و اقتصادی کارکرد صندوقهای بازنشستگی و بیمه اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه بوده و هست. امیدوارم همان گونه که باوجود همه دشواریها، این بخش از وعدهام به بازنشستگان عزیز عملی شد با حمایت ارزنده شخص رئیسجمهوری و تا پایان دوره فعالیت این دولت، بخشهای دیگری از مطالبات انباشته سازمان تأمین اجتماعی از دولتها نیز به مرحله وصول برسد و منابع دریافتی در خدمت زندگی عزتمندانه بازنشستگان گرانقدر که گنجینههای انسانی کشور هستند، قرار گیرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تاجگردون نماینده نماند
-
هاشمیطبا: هدف طرح سؤال از رئیس جمهوری هتاکی و توهین به اوست
-
سیدحسن نصرالله: مدل توسعه ایران باید مورد توجه قرار گیرد
-
دیگه چه خبر؟
-
ربیعی: دشمن سرمایه اجتماعی ما را هدف گرفته است
-
پیام معنادار 32 هزار میلیارد تومانی
اخبارایران آنلاین