ایران در ایران



ازسرگیری صادرات کالا از مرز شلمچه

خوزستان - براساس توافق صورت گرفته با طرف عراقی صادرات کالای غیرنفتی از مرز بین‌المللی شلمچه رسماً از دیروز چهارشنبه از سرگرفته شد.
به‌گزارش ایرنا، «سیدعلی موسوی»، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند گفت: صادرات کالا از این مرزبه عراق شامل مواد غذایی، میوه و تره‌بار و مواد پروتئینی و خدمات فنی و مهندسی است. وی با اشاره به اینکه بسته شدن مرزشلمچه مانعی برای صادرات کالا از منطقه آزاد نبود، افزود: سه ماه گذشته ۹۳ میلیون دلار کالای غیرنفتی از بندرخرمشهر به عراق، کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد. موسوی در ادامه گفت: به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر، کشور عراق خودروهای حامل کالای صادراتی پس از ورود و خروج از دستگاه ایکس‌ری در مرز شلمچه ضدعفونی می‌شوند. وی در خصوص بازگشایی پایانه مسافری مرز شلمچه نیز گفت: در سفر استاندار بصره به شلمچه با وی در این خصوص مذاکره شد، وی قول مساعد برای پیگیری موضوع از طریق دولت مرکزی عراق را داد.

هشدار دوباره هواشناسی نسبت به جولان بادهای 120 روزه

سیستان و بلوچستان - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور هشدار سطح زرد از سوی این اداره کل گفت: از جمعه مجدداً با تقویت جریانات شمالی، وزش بادهای 120 روزه در شمال استان شدت می‌گیرد و گرد وغبار حاصل شرایط کیفی هوا را از حالت سالم خارج می‌کند.
محسن حیدری اظهار داشت: براساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی از روز جمعه تا یکشنبه وزش بادهای 120 روزه در شمال استان شدت می‌گیرد به طوری که علاوه بر پنج شهرستان شمالی با شدت کمتر همراه با گرد وغبار در بعد ازظهرجمعه در زاهدان و سایر مناطق مرکزی همراه خواهد شد. وی افزود: علاوه بر زاهدان و نواحی مرکزی، وزش باد با شدت کمتر همراه با گرد وغبار در مناطق غربی از شورگز تا سواحل و شرق استان از میرجاوه تا سراوان نیز حاکم می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به شدت وزش باد انتظار می‌رود وزش باد سبب خیزش گرد وخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا با احتمال خسارت به تأسیسات و محصولات کشاورزی شود. حیدری خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در زمان غبار آلود شدن هوا، از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری شود.

کشف سنگ‌نوشته‌ای جدید در شرق استان لرستان

خرم آباد - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از کشف یک مجموعه معماری و باستانی مهم و ارزشمند در الیگودرز خبر داد.
به‌گزارش ایلنا، سید امین قاسمی اظهار کرد: این مجموعه طی آخرین بررسی‌های باستان‌شناختی شناسایی شده و شامل پل، جاده سنگفرش، آسیاب، قلعه و یک سنگ نوشته از عصر صفوی است.
 وی با اشاره به کسب اخبار مردمی در خصوص این مجموعه و پیگیری‌های به‌عمل آمده افزود: متعاقب گزارش‌های مردمی کارشناسان این اداره‌کل به محل اعزام شده و ضمن تأیید اخبار دریافتی به بررسی و مطالعه این مجموعه‌ ارزشمند تاریخی پرداختند.  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تصریح کرد: بررسی‌های باستان‌شناختی نشان می‌دهد این مجموعه در طول یک محور عشایری قرار دارد و شامل ۴ پل باستانی، یک جاده سنگفرش، یک آسیاب، بقایای قلعه‌ای تاریخی و مهم‌تر از همه سنگ‌نوشته‌ای از دوره صفویه است. عطا حسن‌پور کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز در این باره گفت:جاده سنگفرش مکشوفه به‌طول ده‌ها کیلومتر بخشی از یک ایل‌راه باستانی بوده که در دوره صفویه به‌صورت یک پروژه‌ عمرانی با احداث ۴ پل نسبتاً بزرگ روی چند رودخانه‌ در طول مسیر کوچ ساخته شده است.

کاهش ۳۸ درصدی ورودی به گیلان طی بهار امسال

رشت- مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای گیلان گفت: مقایسه آمار ورود – خروج طی سه ماه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش در ورود به استان و ۳۶ درصد کاهش در خروج از استان را نشان می دهد.
به‌گزارش ایسنا، فریبرز مرادی، با بیان اینکه بیشترین میزان ورودی از طریق محور آزادراه قزوین – رشت با تعداد یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۷۹۹ وسیله نقلیه بوده است، تصریح کرد: محور رامسر – چابکسر با تعداد ۹۹۷ هزار و ۷۱۴ وسیله نقلیه دومین محور استان با بیشترین میزان ورودی است. وی بیشترین میزان خروجی استان را نیز از طریق محور آزادراه رشت – قزوین با تعداد یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۴۷۲ وسیله نقلیه دانست و بیان کرد: طی مدت مذکور استان گیلان از نظر متوسط تردد ساعتی با تعداد ۴۴۲ وسیله نقلیه، چهارمین استان پرتردد کشور بوده است.

نیمی از افراد کرونایی در طالقان گردشگر هستند

کرج - فرماندار طالقان با بیان اینکه طالقان در این مدت ۲۲ مورد مثبت کرونا داشته است، گفت: از این تعداد ۱۱ نفر بومی طالقان بوده‌اند که همگی هم بهبود یافته‌اند.به‌گزارش ایسنا، مهرداد جهانی در خصوص آخرین وضعیت مدیریت بیماری کرونا در این شهرستان گفت: براساس تصمیمات ستاد کرونای استان، بحث ضدعفونی معابر در شهر طالقان و روستاهای این شهرستان مجدداً در دستور کار قرار گرفته است. جهانی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۲ مورد مثبت کرونا در شهرستان طالقان ثبت شده است که نیمی از این موارد مثبت گردشگر و مسافر و بقیه بومی شهرستان طالقان بوده‌اند.

خشکسالی ۸۰ درصد مساحت استان اصفهان

اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حدود ۳۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و آبرسانی سیار به عشایر در مناطق استان نیز انجام می‌شود.
به‌گزارش فارس، منصور شیشه‌فروش با اشاره به وضعیت اقلیم خشک و نیمه خشک اصفهان اظهار داشت: ۸۰ درصد مساحت استان اصفهان مواجه با شرایط خشکسالی است و حدود ۳۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و آبرسانی سیار به عشایر در مناطق استان نیز انجام می‌شود. وی با بیان اینکه الگوی مصرف بهینه آب به ادارات استان اصفهان ابلاغ شده است، افزود: ادارات باید مصرف آب را از طریق نصب لوازم کاهنده مصرف آب، کنترل آبیاری فضای سبز با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و آبیاری قطره‌ای و بارانی تا ۲۰ درصد کاهش دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/6/547817/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها