گران فروشی کسبه و اصناف




ارزاق و اجناس ترقی زیادی نموده و کسبه و فروشندگان حدی در تجاوز نرخ برای خود قائل نمی‌باشند. کلیه اجناس بدون هیچ دلیلی هر روز ترقی می‌کند و معلوم نیست مقیاس این عمل مبنی بر چه محاسبه می‌باشد.
در گرانی بعضی اجناس مانند منسوجات مختلفه و غیره افرادی که استطاعت ندارند ممکن است از خرید خودداری کنند ولیکن تعجب در این است که احتیاجات ضروری و عمومی هر روز افزایش پیدا می‌کند و میزان مخارج را بالا می‌برد. یک فکر نابجایی که در مغز کسبه و فروشندگان اجناس هنوز باقی است این است که می‌خواهند از اقلام و میزان محدود جنس منافع زیادی بردارند و در این فکر با هم مسابقه می‌دهند. در صورتی که اساس صحیح عمل اقتصادی و کسب این است که فعالیت در تولید و ازدیاد اجناس نشان داده و از فروش زیاد منافع مقتضی بردارند ولیکن برخلاف آنچه در عمل مشاهده می‌شود هر روز به بهانه‌ای اجناس را بالا برده و تعجب این است که همین که بر میزان قیمت جنس افزودند دیگر به هیچ‌وجه تنزل در قیمت را قائل نمی‌باشند و به نام تعرفه گمرکی و عوارض سر حدی به اجناس وارده افزودند و با تطبیق عوارض فعلی با سابق مسلم می‌گردد که بهانه بی‌اساسی داشته‌اند.نسبت به اجناس داخله هم که مشمول عوارض گمرکی نیست این بهانه را آورده و تا هر جا که زبان آنها قوت داشته باشد، می‌گویند. در یک مغازه یا یک دکان همین که دو نفر خریدار مشاهده نمودند طمع آنها به جوش آمده در مقابل پرسش مشتریان بدون فکر و اندیشه یک مبلغ حیرت‌آوری می‌گویند.خریداران وقتی به مغازه دیگر می‌روند تفاوت بین قیمت جنسی که در مغازه بالاتر و اینجا شنیده‌اند احساس می‌نمایند چندین 10 سال تفاوت دارد و حقیقاً انسان دچار عارضه صرع و سرگیجه می‌شود و نمی‌داند که بالاخره جنس مورد احتیاج را از کجا و به چه قیمت بخرد.
 از همه مهمتر موضوع ارزاق است که خواه ناخواه باید خریداری نمود. وقتی که عواید طبقات متوسطه را با میزان مخارج حساب بیاوریم می‌بینیم این دسته فوق‌العاده در مضیقه در برابر اجحافات کسب واقع می‌شوند و بنابر این زندگانی طبقاتی که عواید کم دارند بی‌اندازه به عسرت و سختی می‌باشد.
لازم نیست بگوییم که تخم مرغ و روغن و حتی سبزی تا چه میزان بالا رفته است. این است که توانایی خرید مردم خیلی و کم شده و اجحافات کسبه در حدود کلاهبرداری می‌باشد.این تذکر مختصر برای این است که در مرحله اولی شاید کسبه بدانند که وقتی استطاعت خرید از مردم سلب شد موجبات سختی و کسادی برای خود آنان فراهم می‌گردد. ولیکن نسبت به ارزاق انتظار داریم که اداره شهرداری کسبه را آشنا به حق نموده و عامه را از تعدی آنها برهاند.
روزنامه کوشش- سه‌شنبه 27 بهمن 1315


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/16/547847/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها