نمونه گیری از بیماران کرونایی توسط روبات




میترا جلیلی   
خبرنگار
شیوع بیماری کرونا در جهان، سلامت کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و افراد شاغل در آزمایشگاه‌های طبی را به خطر انداخته و تاکنون تعداد زیادی از این افراد جان خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل هم متخصصان علوم روباتیک وارد عمل شده‌اند تا بخش زیادی از این امور توسط روبات‌ها انجام شود و کادر درمان کمتر در معرض خطر مستقیم ویروس قرار بگیرند.یکی از جدی‌ترین مشکلات کادر درمان، نمونه‌گیری از افرادی است که همه علائم بیماری را دارند و به احتمال بسیار زیاد به کرونا مبتلا هستند.
سرعت انتشار کووید 19 بسیار بالاست و می‌تواند پزشک را با وجود رعایت همه موارد ازجمله ماسک، عینک و شیلد، تا درصد بالایی مبتلا کند به همین دلیل هم دانشمندان مؤسسه کره‌ای KIMM با همکاری محققان دانشگاهی، روباتی برای نمونه‌گیری از حلق و بینی بیماران کرونایی طراحی کرده‌اند. البته این روبات هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد ولی محققان تلاش دارند تا هرچه زودتر آن را به مرحله تولید برسانند. تنها کافی است بیمار روی صندلی بنشیند و پیشانی و چانه‌اش را در جای مشخص شده قرار دهد. کادر درمان می‌توانند برای نمونه‌گیری در اتاقی دیگر حاضر شوند و همه لحظات را از طریق تصاویر ویدئویی ببینند.
کادر درمان با دستگاهی که شبیه joystick در بازی‌های کامپیوتری است روبات را راهنمایی می‌کنند تا سواب یکبار مصرف را برای نمونه‌گیری به حلق و بینی بیمار وارد کند. همچنین کادر درمان می‌توانند با کمک یک وسیله میله‌ای شکل که به کامپیوتر متصل است با روبات ارتباط بگیرند تا سواب را به دهان یا بینی بیمار وارد کرده یا از آن خارج کند. به این ترتیب هیچ نگرانی وجود ندارد که احتمالاً روبات فشار بیش از حد به حلق یا بینی وارد کند، چراکه یک اپراتور انسانی در تمام لحظات با روبات همراه است بدون اینکه در کنار بیمار قرار بگیرد و آلوده شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/17/547852/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها