وزیر بهداشت در جلسه اضطراری ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران:

در بخش سلامت بیشترین ضرر اقتصادی ، جانی و حیثیتی را دادیم




کرونا بیش ازهر زمان دیگری در تهران و ۲۰ استان کشور که در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفته‌اند، در حال قربانی گرفتن است. حالا تنها یک روز پس از اعلام آمار 200 فوتی در کشور، رئیس ستاد فرماندهی مقابله با ویروس کرونا در تهران صبح روز گذشته در جلسه‌ای که با حضور استاندار تهران، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، نظارتی، نیروهای مسلح و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران ترتیب داده بود، به صراحت اعلام کرد تهران در شرایط ویژه است.
در این جلسه که درباره تغییر سیاست‌های بهداشتی در پایتخت بحث و تبادل نظر شد، دکتر زالی با اعلام اینکه شیب منحنی کرونا در تهران بشدت صعودی شده و در این میان مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند، خواستار بازگشت برخی محدودیت‌ها در تهران شد. او همچنین در جلسه دیگری که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، ضمن گلایه از نفی برخی مصوبات ستاد تهران در ستاد ملی کرونا، از وزیر بهداشت خواست اختیارات این ستاد را بیشترکنند.
 وزیر بهداشت با ابراز گلایه از برخی بی توجهی ها به نظرات کارشناسی، از توجه و حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب به حوزه سلامت قدردانی کرد.
دکتر سعید نمکی در جلسه اضطراری ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا کلانشهر تهران، با قدردانی از حمایت ها و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب در خصوص مقابله با کرونا و توجه به مدافعان سلامت، خاطرنشان کرد: در عمرم تملق نگفتم، اما حمایت و بصیرتی که از رهبر معظم انقلاب دیدم وظیفه دارم که بگویم و از خدا خواستم تا روزی که زنده هستم ، ایشان را حفظ بفرما.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: من شرمنده مدافعان سلامت هستم که با گذشت این روزهای سخت،  اما با سهل انگاری عده ای و همچنین برخی از مردم و غیر مردم در جایگاههای دولتی و خصوصی، دستاوردها ساده انگاشته و همه چیز تمام شد. دکتر نمکی گفت: من مدت ها هم قهر بودم هم دل شکسته ، بارها گفتم در صورت سهل‌انگاری این دستاورد ملی را از دست می دهیم و این دستاورد را لگد مال بی توجهی نکنیم.
وزیر بهداشت با ابراز نگرانی مستمر در خصوص سه رقمی شدن فوتی های کرونا، گفت: این نگرانی را بارها ابراز کردم و این نگرانی در شرایطی بود که ما برنامه مهار تا ته خط در  سه مرحله مدیریت ، کنترل و مهار برنامه ریزی کرده بودیم. وی با اشاره به هزینه های هنگفت کشورهای اروپایی و امریکا برای مقابله با کرونا در مقایسه با کشورمان، گفت: در ایران برای مهار کرونا مانند دوره دفاع مقدس و همدلی و وفاق ملی دستاوردهای مهمی داشتیم که نشان از مدیریت برنامه ریزی شده داشت.
دکتر نمکی افزود: موفق ترین برنامه را در عرصه جهانی در مبارزه با کرونا در مقایسه با سایر کشورها داشتیم که سبب سکوت شبکه های معاند شد.
وی گفت: سرانه تخت ما 1.6 دهم تخت به ازای هر هزار نفر است اما کاستی های ما در اوج تحریم با تلاش مدافعان سلامت جبران شد که مشابه این رفتارها را در دفاع مقدس داشتیم و پزشکان و پرستاران ما با غیرت ملی در اوج آتش کرونا، مجاهدت کردند.
وزیر بهداشت گفت: گله من از این است که وقتی ما به مقامات ارشد نظام گزارش غلط می دهیم، تصمیم غلط گرفته می شود، چرا من باید زبانم در مراجع عالی رتبه به دلیل استناد برخی گزارش های کارشناسی کند شود!
دکتر نمکی گفت: بیشترین زیان را در شرایط کرونا در بخش سلامت دادیم، بیشترین شهید را دادیم، در شرایطی که همه تعطیل شدند همکاران ما در بخش سلامت سه‌شیفته کار کردند و ما بیشتر ضرر اقتصادی ، جانی و حیثیتی را دادیم.
احتمال بازگشت مجدد محدودیت‌ها در تهران
فرمانده عملیات ستاد مدیریت مقابله با کرونای کلانشهر تهران اعلام کرد: پیشنهاد ما تعطیلی یک هفته‌ای تهران و حداقل کاهش ۵۰ درصدی کارمندان در هفته آینده با هدف مهار کرونا در پایتخت است. دکترعلیرضا زالی در جلسه اضطراری این ستاد با حضور وزیر بهداشت در محل این وزارتخانه،  افزود: مناطق شرق و جنوب شرق تهران بیشتر به بیماری کرونا آلوده‌اند و تعداد فوتی‌ها در مناطق 4،  2،  14 و 15 تهران بیشتر از سایر مناطق است. وی خواهان توجه بیشتر ستاد ملی مقابله با کرونا به نظرات و پیشنهادات ستاد مقابله با کرونای استان تهران شد و گفت: تقاضای ما تعطیلی یک هفته‌ای تهران و حداقل کاهش 50 درصدی کارمندان درهفته آینده است. وی افزود: تعلیق امتحانات هفته آینده در تهران نیز از دیگر پیشنهادهای ماست. وی با بیان اینکه متأسفانه به سبب یک اشتباه تهران در شرایط قرمز قرار نمی‌گیرد، گفت: حتی تعطیلی طبقه‌های 3 و 4 جدول مقابله با کرونا نیز در تهران ابلاغ نشده است و آنچه ابلاغ شده به هیچ وجه کافی نیست. دکتر زالی گفت: کادر سلامت خسته است و تاکنون 4 هزار و 400 نفرشان در تهران مبتلا شده‌اند.
وی خواهان کنترل بیشتر در تهران به سبب کاهش مراجعه بستری و مرگ و میر در تهران شد. دکتر زالی با ارائه گزارشی در خصوص نظرسنجی از مردم در خصوص بازگشت محدودیت‌ها در تهران،  گفت: درباره لغو طرح ترافیک 13.7 دهم مردم مترو را جایگزین وسیله سفر درون‌شهری اعلام کردند و 18 درصد گفتند که از تاکسی‌های بر خط و 7.8 درصد از اتوبوس به عنوان وسیله حمل و نقل استفاده خواهند کرد.
فرمانده عملیات ستاد مدیریت مقابله با کرونای کلانشهر تهران گفت: دراین بررسی‌ها درباره علت خروج مردم از منزل مشخص شد،  44.7 درصد مردم به دلیل عزیمت به محل کار از خانه خارج می‌شوند و 25.2 درصد به علت خرید از منزل خارج می‌شوند.
وی افزود:‌اگر ساز و کار حضور کارمندان در مراکز کاری و همچنین موضوع خرید‌های اینترنتی چاره‌اندیشی و ساماندهی شود بخشی از این موضوع قابل حل خواهد بود.
خطر کمبود نیروی انسانی ماهر در بیمارستان‌ها
وی ادامه داد: تنها طی امروز ۲۵۰ نفر از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرخصی استعلاجی گرفته‌اند. بنابراین در آینده نزدیک در معرض خطر جدی کاهش نیروی انسانی مُبَرَز که تجربه خوبی هم در ماه‌های اخیر پیدا کردند، خواهیم بود. بنابراین جایگزینی نیروی انسانی و بخصوص جذب نیروی پرستار، نیروهای تخصصی در حوزه بهداشت بخصوص بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای لازم است.
لزوم لحاظ جایگاه  متفاوت سوبسیدی برای شهرداری تهران
وی ادامه داد: در زمینه‌ ‌حمل و نقل عمومی هیچ بودجه و سوبسیدی برای شهرداری تهران در نظر گرفته نشده و طبیعتاً درآمد اختصاصی شهرداری بشدت کاهش پیدا کرده و بشدت نیاز است برای توان ادامه‌ مسیر در شهر تهران برای شهرداری تهران؛ ستاد ملی مقابله با کرونا یک جایگاه متفاوت سوبسیدی برای شهرداری تهران تعریف کند تا بتوانند ادامه‌ کار دهند.
زالی گفت: با دستور دکتر حناچی خوشبختانه از 48 ساعت گذشته ما یک جریان جهادی را در زمینه‌ ضدعفونی کردن اماکن عمومی و نظارت بیشتر در پایانه‌ها را شاهد بودیم و از امروز یک حرکت نمادین برای توزیع ماسک متحدالشکل در بین رانندگان تاکسی بود که کار بسیار خوبی بود و بازتاب مثبتی در بین رانندگان تاکسی داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/5/547916/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها