در هشتمین عرضه اولیه سال 99 صورت گرفت

رکورد شکنی 4/5 میلیون نفری در صف خرید سهم


گروه اقتصادی | دیروز هشتمین عرضه اولیه سال 99 میان سهامداران تقسیم شد و مانند روال ماه‌های اخیر رکورد قبلی مشارکت سهامداران جابه جا شد. دراین روز 4 میلیون و 530 هزار نفر برای خرید سهام عرضه اولیه لیزینگ پارسیان مشارکت کردند.
این سهام که هشتمین عرضه اولیه بازارسهام و پنجمین عرضه اولیه بورس تهران بود با استقبال قابل توجه سهامداران مواجه شد. این درحالی است که در سال گذشته مشارکت کمتر از یک میلیون نفر هم رکورد محسوب می‌شد. اما با افزایش استقبال از بازار سهام و ورود سهامداران جدید به این بازار، مشارکت در عرضه‌های اولیه که به‌طور معمول کمترین ریسک سرمایه‌گذاری را دارد، با افزایش چشمگیری مواجه شده است.
در سال گذشته در مجموع 23 شرکت در بازار سهام ایران عرضه اولیه شدند که هر عرضه اولیه جدید با استقبال بیشتری نسبت به قبلی روبه‌رو می‌شد. در سال‌جاری نیز تا روز گذشته 8 شرکت جدید با کشف قیمت عرضه اولیه شده‌اند. نخستین شرکتی که در سال‌جاری عرضه شد، سرمایه‌گذاری صبا تأمین بود که با مشارکت یک میلیون و 944 هزار نفر رکورد جدیدی را در مشارکت سهامداران ثبت کرد. اما دومین عرضه اولیه مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با وجود نیاز به نقدینگی زیاد با مشارکت 2 میلیون و 200 هزار نفر روبه‌رو شد که تمام رکوردهای قبلی را شکست. شیر پاستوریزه پگاه گیلان سومین عرضه اولیه سال 99 بود که این شرکت نیز با مشارکت 2 میلیون و 386 هزار نفر فروخته شد. چهارمین عرضه اولیه نیز مربوط به مجتمع صنایع لاستیک یزد بود که تعداد مشارکت کنندگان در آن برای نخستین بار به بیش از 3 میلیون نفر رسید. دراین عرضه اولیه 3 میلیون و 72 هزار نفر شرکت کردند.
پنجمین عرضه اولیه سال‌جاری شرکت پلیمر آریا ساسول بود که با مشارکت 3 میلیون و 350 هزار نفری باز هم رکورد شکست. اما ششمین عرضه اولیه امسال که مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری پویا بود برخلاف انتظار با افت مشارکت حدود 2 میلیون و 500 هزار نفری مواجه شد که این افت به دلیل از سرویس خارج شدن سرور کارگرازی آگاه رخ داد. با این حال هفتمین عرضه اولیه امسال که در آن سهام شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین برای نخستین بار عرضه شد، میزان مشارکت از مرز 4 میلیون نفر عبور کرد. دراین عرضه اولیه 4 میلیون و 500 هزار نفر مشارکت کردند.
حال روز گذشته هشتمین عرضه اولیه نیز مشارکت با شکست رکورد قبل به 4 میلیون و 530 هزار نفر رسید. بدین ترتیب برای نخستین بار در تاریخ 50 ساله بورس ایران نزدیک به 5.5 درصد از جمعیت ایران در خرید سهام یک شرکت مشارکت کرده‌اند.
گفتنی است، بررسی میزان بازدهی عرضه‌های اولیه سال‌های قبل به خصوص در سال گذشته و حتی شرکت‌هایی که در ابتدای سال‌جاری عرضه شده‌اند نشان می‌دهد که میزان سوددهی آنها قابل توجه و چند صد درصدی بوده است. به همین دلیل علاوه بر سهامداران حرفه‌ای بازار، تمام مبتدی‌ها و تازه واردها هم خرید عرضه‌های اولیه را در دستور کار خود قرار می‌دهند. برهمین اساس به خصوص در شرکت‌های کوچک که تعداد سهام آنها اندک است، تعداد سهم اختصاص یافته به هر کد معاملاتی به شدت کاهش می‌یابد به‌طوری که در عرضه اولیه شیر پاستوریزه پگاه گیلان به هر کد معاملاتی 15 سهم تخصیص یافت. براساس اعلام سازمان بورس و همچنین گفته‌های وزیر اقتصاد در ماه‌های باقی مانده سال‌جاری شرکت‌های بسیاری در صف ورود به بورس هستند. درهمین راستا ابلاغ بخشنامه کمک ویژه مالیاتی به شرکت‌هایی که برای نخستین بار به بورس وارد می‌شوند، به منظور افزایش عرضه‌های اولیه که به عمق بخشی به بازار می‌انجامد بوده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/7/547921/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها