تاریخ




19 تیر
امروز نود و چهارمین سالروز انتشار روزنامه اطلاعات است. روزنامه‌ای که اولین بار در ساختمانی در خیابان فردوسی تهران کارش را آغاز کرد و ابتدا فقط دو صفحه بود اما بعدها به یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های فرهنگی خاورمیانه تبدیل شد.
تولدها
ناصر تقوایی: کارگردانی که این روزها جای خالی اش در سینمای ایران بسیار احساس می‌شود امروز 79 ساله می‌شود. ناصر تقوایی از نوجوانی به سینما و ادبیات علاقه داشت و حضورش در پشت صحنه «خشت و آیینه» ابراهیم گلستان به‌عنوان یکی از عوامل فنی باعث شد فیلمسازی را یاد بگیرد. ابتدا مستندسازی می‌کرد و مستندهایی چون «مشهد قالی»، «فروغ فرخزاد»، «اربعین» و در سال 1350 فیلم کوتاهی به‌ نام «رهایی» ساخت که بسیار تحسین شد و شیر طلایی ونیز و جایزه جشنواره سانفرانسیسکو را به دست آورد. بعد‌ها به تلویزیون پیوست و سال 1355 با ساخت سریال «دایی جان ناپلئون» به شهرت رسید و بعد وارد سینما شد. «آرامش در حضور دیگران»، «صادق کُرده» و «نفرین» را پیش از پیروزی انقلاب و «ناخدا خورشید»، «ای ایران» و «کاغذ بی‌خط» را پس از پیروزی انقلاب ساخت. او از سال 80 تاکنون فیلمی نساخته و این مسأله همیشه گلایه سینماگران را به‌دنبال داشته است؛ چون سال 82 فیلم «چای تلخ» او به‌دلیل مشکلات مالی و حمایت نکردن مراکز دولتی نیمه کاره ماند.
تام هنکس: بازیگر محبوب سینمای جهان سال 1956 در چنین روزی به دنیا آمد. رشته تئاتر را در دانشگاه خواند و در همان دوران با یکی از مسئولان یکی از تئاترها آشنا شد و به‌عنوان کارآموز کارش را آغاز کرد اما همان دوران تحصیل را نیمه کاره رها کرد. ابتدا در فیلم «او می‌داند تنها هستی» بازی کرد و سال 1979 نقشی کلیدی در فیلم «ماندرک» به کارگردانی دنیل سثرن به او داده شد. بازی در فیلم «هیچ چیز مشترک» او را چهره کرد و با فیلم «فیلادلفیا» اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. یک سال بعد نقطه عطف کارنامه کاری او؛ بازی در فیلم «فارست گامپ» که برایش دومین اسکار را همراه داشت. پس از آن تام هنکس در فیلم‌هایی بازی کرد که گاهی خوب بودند و گاهی بد اما نقش آفرینی‌هایش در فیلم‌های «مسیر سبز»، «نجات سرباز رایان» و «اگر می‌تونی منو بگیر» در ذهن مخاطبانش مانده است. او صدا پیشه کارتون‌هایی مانند «داستان اسباب بازی‌ها 2» هم بوده است.
   عباس بنی عامریان نویسنده و کارگردان تئاتر، فاطمه گودرزی بازیگر و ابوالقاسم جنتی عطایی نویسنده و مترجم هم در چنین روزی متولد شده‌اند.
درگذشت‌ها
مهدیه الهی قمشه ای: مولوی شناس و پژوهشگر ادبیات عرفانی سال 1395 در چنین روزی درگذشت. مهدیه الهی قمشه‌ای متولد سال 1316 بود و تحقیق درباره مثنوی مولوی و تحلیل و تفسیر ادبیات عرفانی یکی از مهم‌ترین کارهای او بود که «سیری در گلزار مثنوی» یکی از کتاب‌های حاصل این تحقیقات است. مهدیه الهی قمشه‌ای حافظ 6 هزار بیت از مثنوی بود و خود هم طبع شعر داشت و با تخلص «آتش» مجموعه شعرهای «معبد عشق» و «بهار عشق» را منتشر کرد.
مهین عظیما: سال گذشته در چنین روزی یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی نقاشی ایران درگذشت. مهین عظیما در سال 1308 به دنیا آمد و دوازدهمین دختری بود که در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی پذیرفته شد و پس از سفر با همسرش به خوزستان با سبک نقاشی پشت شیشه (ویترای) آشنا شد و تصمیم گرفت این شیوه قدیمی نگارگری ایرانی را احیا کند. او نمایشگاه‌های بسیار زیادی با آثارش در ایران و کشورهایی چون بلژیک، فرانسه و ترکیه و دانشگاه هاروارد امریکا برپا کرد و سال 82 نشان درجه یک هنری و دکترا را از شورای ارزشیابی هنرهای سنتی گرفت.
   غلامرضا دادبه استاد موسیقی و آواز، چارلز لین بازیگر امریکایی و کن تورن آهنگساز بریتانیا هم در چنین روزی درگذشتند.

20 تیر
در صد و سیزدهمین روز از سال 99 باید از هنرمندان زیادی یاد کنیم که امروز به دنیا آمده‌اند، البته چهره‌های فرهنگی و ادبی شاخصی هم در چنین روزی درگذشته‌اند که مروری می‌کنیم بر نام و آثار همه آنها.
تولدها
مهدی فخیم زاده: کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون امروز 78 ساله می‌شود. فخیم‌زاده کارش را با تئاتر آغاز کرد و مدتی بعد وارد سینما شد. سال 1354 با فیلم «مجازات» کارگردانی را آغاز کرد و پس‌از پیروزی انقلاب بازیگری و کارگردانی را با فیلم‌های «میراث من جنون»، «زخمه»، «جدال»، «تشریفات»، «مسافران مهتاب» ادامه داد که «مسافران مهتاب» یکی از مهم‌ترین نقش‌های او بود. سریال‌های مهدی فخیم‌زاده بسیار شهرت دارند و حتماً «خواب و بیدار»، «هم نفس»، «بی صدا فریاد کن» و «تنهاترین سردار» و «ولایت عشق» را به یاد دارید. فخیم‌زاده ورزشکار قابلی هم هست و دان 6 کاراته دارد.
مارسل پروست: نویسنده مشهور «در جست و جوی زمان از دست رفته» متولد همین روز است، البته در سال 1871. او دیپلم ادبی گرفت و سال 1892 به‌صورت جدی کارش را در حوزه ادبیات با همکاری با نشریه «لو بانکه» آغاز کرد. سال 1912 بخش‌هایی از «در جست‌و جوی زمان از دست رفته» را در روزنامه فیگارو منتشر کرد اما ناشران به سختی قبول می‌کردند این اثر را چاپ کنند تا اینکه سال 1913 انتشارات برنار گراسه آن را با هزینه پروست منتشر کرد. پس از مرگش در سال 1922 کتاب‌های «اسیر»، «گریخته»، «زمان بازیافته»، «ژان سنتوی» و «ضد سنت بوو» منتشر شدند.
   اسحاق خانزادی صدابردار، علی اکبر کردبچه رهبر ارکستر، مجید ناظم‌پور نوازنده بربط، احسان کرمی مجری و بازیگر، کامیل پیسارو نقاش فرانسوی و سام وود کارگردان امریکایی هم در چنین روزی متولد شده‌اند.
درگذشت‌ها
حبیب سماعی: استاد برجسته سنتور سال 1325 در چنین روزی درگذشت. او متولد سال 1284 بود و در خردسالی به خواست پدر تنبک را یاد گرفت اما از 12 سالگی نواختن سنتور را هم آغاز کرد در شرایطی که استادش یکی از آخرین استادان این ساز بود. او آنقدر در این ساز استاد شد که پس از درگذشت او ساز سنتور یک دوران رکود را تجربه کرد اما استاد صبا از شیوه او استفاده کرد و به کسانی چون فرامرز پایور این ساز را آموخت و سنتور دوباره جایگاه خود را در موسیقی سنتی ایران باز کرد.
عمر شریف: بازیگر سرشناس مصری که در جهان شهرت داشت سال 2015 درگذشت. او متولد 1932 بود و بازیگری را در آکادمی هنرهای دراماتیک لندن آموخت. بازی در «لورنس عربستان» برایش نامزدی در اسکار را همراه داشت و برای «دکتر ژیواگو» توانست گلدن گلوب بگیرد. «اسب کهر را بنگر»، «سقوط امپراطوری روم»، «سیزدهمین سلحشور» از دیگر آثار او هستند.
  عبدالرحمن فرامرزی روزنامه نگار و مؤسس و سردبیر روزنامه کیهان هم سال 1351 در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/20/547935/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها