معاون اول قوه قضائیه:

مجلس برای پخش علنی دادگاه‌ها به دستگاه قضایی کمک کند




معاون اول قوه قضائیه با اشاره به برخی محدودیت‌های حقوقی از پخش علنی دادگاه‌ها دفاع کرد. به گزارش تابناک، حجت‌الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» گفت: در اغلب موارد حتی نمی‌شد اسم شاکی را برد، اسم متهم را برد، موضوع اتهام را گفت، من چند دفعه در این نشست‌ها گفتم موضوع این اتهام مالی است، همین مقدار شکایت کردند چرا شما اسم بردید پس تأیید کردید و مجرم هستید، ما برای همین این استجازه را گرفتیم، اما الان باز قانون می‌گوید برگزاری دادگاه علنی با تشخیص قاضی است.
وی افزود:  به نظر من چه دادگاه علنی و چه غیرعلنی غیر از آن سه موردی که در قانون اساسی اشاره شده باید بازتر برگزار شود. از لحاظ قانونی باید یک مقدار برای اینکه تشخیص به قاضی داده شود، ملاک‌هایی قرار دهیم، این طور نباشد که قاضی با هر سلیقه‌ و ملاکی تشخیص دهد.
اژه‌ای با تأکید بر اینکه اینجا باید مجلس به کمک آمده و بگوید درست است قاضی باید تشخیص دهد اما تشخیص باید تحت این ملاک‌ها و در این چارچوب و قالب باشد، بیان کرد: در مواردی که مفسده دارد مفسده هم توضیح داده شود، اگر می‌گوییم به نظم یا عفت عمومی لطمه می‌زند خب خلاف عفت عمومی روشن است، دعوای خصوصی هم مشکل ندارد، این قید باید باز شود اگر مجلس کمک نکند دادگاه می‌گوید من تشخیص دادم دادگاه علنی نباشد، در صورت همکاری مجلس این قانون ممکن است اصلاح شده یا تبصره‌ای اضافه شود. این مقام قضایی در ادامه با تأکید بر اینکه ما برای برگزاری دادگاه‌های علنی یک جاهایی محدودیت مکانی داریم، بعضی از سالن‌ها کوچک است، اظهار کرد: عقیده من این است که باید دادگاه‌ها را از اول تا آخرش آنقدر که مغایر با قانون اساسی نیست پخش کنیم، گزینشی پخش نکنیم، نظر شخصی من است اگر دادگاه‌ها علنی منتشر شود، حتی آنجا که خلاف قانون است اکثرش منتشر شود، از اول تا آخر چه زنده و چه غیر زنده پخش شود، حتماً به نفع قاضی و دستگاه قضاست، چون قاضی هم خودش را اصلاح می‌کند و کارش را بهتر انجام می‌دهد، حتی جنبه بازدارندگی دارد و چه بسا گاهی هم به نفع متهم است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7392/2/548189/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها