دیگه چه خبر؟




تحلیل نیویورک تایمز از همکاری تهران-پکن

 خبر اول اینکه، روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در بخشی از گزارش تحلیلی خود درباره برنامه جامع 25 ساله همکاری‌های ایران و چین آورده است که این برنامه همکاری با سرمایه‌گذاری چینی‌ها می‌تواند ضمن جاری کردن خون تازه در رگ‌های اقتصاد ایران، موجب خشم امریکا شود. به گزارش ایرنا، در این گزارش آمده: براساس پیش‌نویس این برنامه همکاری، ایران و چین همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را ترسیم کرده‌اند که راه را برای میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری چین در بخش انرژی و سایر بخش‌ها باز می‌کند و می‌تواند تلاش‌های دولت ترامپ برای منزوی کردن دولت ایران را تحت تأثیر قرار دهد. این توافق شامل سرمایه‌گذاری پکن در امور بانکی، ارتباطات، بنادر، راه‌آهن و ده‌ها طرح دیگر است. در این برنامه همکاری، به آموزش و تمرین‌ها و تحقیقات مشترک، توسعه سلاح‌ها و اشتراک‌گذاری اطلاعات نیز اشاره شده که هدف آن مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق انسان و جرایم مرزی یاد شده است. نیویورک تایمز با بیان اینکه سرمایه گذاری‌های چین در ایران در طول ۲۵ سال ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد بود، افزوده: بی‌شک این برنامه همکاری، فصل جدید نوع مناسبات میان چین و امریکا آغاز می‌کند؛ روابطی که همین حالا هم در شرایط چندان مناسبی قرار ندارد. علاوه بر این، این توافق ضربه بزرگی به سیاست تهاجمی دولت ترامپ در مقابل ایران می‌زند که از زمان خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) سیاست فشار حداکثری را علیه آن آغاز کرده است.

پیام امریکا در صبح ترور شهید سلیمانی چه بود

 خبر دیگر اینکه، محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد مکتب حاج قاسم درباره صبح شهادت سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس عنوان کرد: وزارت امور خارجه حدود دو یا سه ساعت پس از ترور شهید سلیمانی کار خود را شروع کرد. به گزارش ایرنا، وی افزود: وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه ساعت شش صبح روزی که این جنایت رخ داد، در وزارت امور خارجه حاضر شدند و برای پیگیری امور تقسیم‌ کار صورت گرفت. بهاروند عنوان کرد: بلافاصله سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع امریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض بسیار شدید ایران به وی ابلاغ شد و محفوظ بودن حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به این تعرض به حاکمیت و امنیت ملی ایران به اطلاع امریکایی‌ها رسید. وی افزود: امریکا از طریق سفیر سوئیس پیام داده بود که ایران پاسخ ندهد که بلافاصله رد شد.

درخواست مرخصی از زندان برای معاون سابق روابط عمومی آموزش و پرورش

 دست آخر اینکه، همسر نجات بهرامی، معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به بیماری همسرم و اوج‌گیری کرونا، امیدوارم با درخواست مرخصی همسرم موافقت شود. ظریفه خزایی، در گفت‌وگو با ایلنا گفت: همسرم به‌دلیل مشکل نوسان بالای فشار خون، نیاز به معالجه در خارج از زندان دارد.در روزهای اخیر شاهد اوج‌گیری کرونا هستیم و با توجه به بیماری زمینه‌ای همسرم، نگران ابتلای وی در زندان به کرونا هستیم. همسر معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد که مسئولان قضایی با درخواست مرخصی همسرش موافقت کنند. حکم محکومیت نجات بهرامی، معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به یک سال حبس تعزیری، روز ۲۴ فروردین‌ ماه از طرف شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تأیید شد. او به دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب و گروه‌های سیاسی نیز محکوم شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7392/3/548195/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها