معاون آموزشی وزیر علوم خبر داد

کلاس های ترکیبی سناریوی ترم جدید تحصیلی دانشگاه‌ها




چند روزی است که دوباره با شیوع کرونا موضوع آموزش دانشجویان در ترم پاییز به چالش جدی مسئولان وزارت علوم تبدیل شده است. آنها معتقدند هر دانشگاه می‌تواند برنامه خاص خودش را برای دانشجویانش داشته باشد و البته دانشگاه‌ها هم باید از سناریوی آموزش ترکیبی برای دانشجویانشان استفاده کنند؛ یعنی دانشجویان می‌توانند در خانه بمانند و استادان هم کلاس‌های درس آنلاین برگزار کنند یا دانشجویان برای برخی از درس‌ها و کارهای عملی به دانشگاه مراجعه کنند اما تجربه ماه‌های اخیر نشان می‌دهد همین در خانه ماندن و تشکیل کلاس‌های درس مجازی چندان برای دانشجویان و استادان آسان نبوده و آنها با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند؛ همین موضوع محور نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش بود تا راه‌حلی برای آن بیابند. معاون آموزشی وزیر علوم در این نشست مجازی گفت: کاستی‌های آموزش مجازی در ماه‌های اخیر نباید در ترم‌های آینده تکرار شود و کلاس‌های حضوری و غیرحضوری، محتمل‌ترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه‌ها است.
خاکی صدیقی با اشاره به لزوم همفکری در خصوص برنامه آموزشی فصل تابستان و نیم سال تحصیلی 1400- 1399  اظهار داشت: آموزش عالی در کمتر از5 ماه، مسیری را طی کرد که به طور طبیعی چند سال طول می‌کشید و هم‌اکنون در اکثر مراکز آموزشی، از زیرساخت‌های حداقلی آموزش مجازی برخوردار هستیم. البته برخی مراکز از توان حداکثری خوبی برخوردار هستند اما از حیث امکانات حداقلی می‌توان گفت که اکثریت مراکز از آن برخوردار هستند. در بحث نرم افزاری، سخت افزاری، آموزش هیأت علمی، دانشجو و کارکنان و تطابق قوانین با شرایط جدید اقدامات خوبی صورت گرفته، اما همچنان به توجه و به روز‌رسانی در این بخش نیاز داریم.
وی گفت: تداوم بیماری کرونا قطعی است و ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده کنیم، البته تصمیم نهایی در خصوص تداوم این شرایط با ستاد ملی مبارزه با کرونا است اما ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده نگه داریم؛ خوشبختانه میزان مناسبی از زیرساخت ها در آموزش الکترونیک ایجاد شده و سال تحصیلی از 15 شهریورماه آغاز می‌شود ولی این تاریخ، اسمی است و دانشگاه‌ها با توجه به شرایط خود ممکن است زودتر یا دیرتر سال تحصیلی خود را شروع کنند و توصیه ما این است که تا جایی که ممکن است تاریخ شروع سال تحصیلی به 15 شهریور نزدیک تر یا زودتر از آن باشد.
 از۵۰ درصد ظرفیت خوابگاه‌ها در ترم آینده می‌توانیم استفاده کنیم
 رئیس سازمان امور دانشجویان هم در این نشست تأکید کرد: حدود ۲۰۰ هزار ظرفیت خوابگاهی بجز خوابگاه‌های خودگردان داریم که از این میان در بهترین شرایط، حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت یعنی معادل ۱۰۰ هزار نفر در این دوره قابل استفاده است که می‌تواند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی اختصاص یابد.
مجتبی صدیقی درباره امکان‌های پیش‌روی آموزش عالی گفت: آنالیز دقیق ظرفیت‌های قابل استفاده خوابگاه ها در هر دانشگاه با توجه به معماری هر خوابگاه و فضاهای مشترک آن متناسب با دستورالعمل های بهداشتی باید انجام شود. استفاده چرخشی و غیرثابت از ظرفیت خوابگاه و حل مشکلات اتاق‌های خالی نشده از جمله مسائلی هستند که باید با همکاری دانشجویان برای نیمسال تحصیلی آینده حل شوند.
صدیقی در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی در مقاطع مختلف گفت: در مقطع کارشناسی و در بخش دروس تئوری برای دانشجویان موجود، پیشنهاد ما برگزاری غیرحضوری کلاس‌هاست. برای دروس عملی و آزمایشگاهی نیز می‌توان از تقسیم ترم به بازه‌های چند هفته‌ای و ارائه متمرکز واحدهای عملی برای چند دسته از دانشجویان میهمان برای این واحدها در دانشگاه‌های محل سکونت دانشجو را برنامه‌ریزی کرد و استفاده از سیستم مجازی برای ارائه بخشی از واحدهای عملی متناسب با تجربیات جهانی می‌تواند مد نظر قرار گیرد. در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز ترکیب آموزش‌های حضوری و غیر حضوری مورد نظر خواهد بود.  وی درباره دانشجویان خارجی نیز اظهار کرد: دانشجویان خارجی به دو دسته جدید الورود و شاغل به تحصیل تقسیم می‌شوند. در زمینه دانشجویان جدید الورود، برخی از آنها نیازی به گذراندن دوره آموزش زبان فارسی ندارند، برای آن دسته که به این آموزش نیاز دارند نیز باید با رعایت کلیه مراحل مرسوم، در مراکز منتخب آموزش زبان فارسی، نسبت به آموزش به غیر فارسی زبانان به وسیله آموزش مجازی اقدام شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7392/5/548203/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها