فصل برداشت هم به کرونا خورد

خرید تضمینی محصولات کشاورزی با فاصله گذاری و ماسک و دستکش




حمیرا حیدریان
خبرنگار
کرونا نه تنها در شهرها میدان‌داری می‌کند بلکه تا عمق روستاها نیز نفوذ کرده و کسب و کار روستاییان در مزارع را تحت تأثیر قرار داده است. پیش از این در برخی گزارش‌های فروردین و اردیبهشت ماه گروه ایران زمین از مواجهه کشاورزان با کرونا در فصل کاشت محصولات کشاورزی گفتیم. حالا فصل برداشت محصول آغاز شده است و کرونا همچنان مانده است. به‌دلیل اینکه برداشت محصول در اکثر نقاط ایران همچنان به شیوه سنتی یا نیمه مکانیزه انجام می‌شود، متکی به کار جمعی است. هر جا هم که جمعیت باشد، کرونا چهره خطرناکتری می‌گیرد. از همین رو از مدت ها پیش، رویکردهای پیشگیری از کرونا و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در این زمینه در روستاها متمرکز شده است. در نخستین اقدام، واحدهای توزیع نهاده‌های کشاورزی و خرید محصولات کشور موظف به زمان‌بندی برای حضور کشاورزان و جلوگیری از تجمع آنها شدند تا مانع از شیوع بیشتر کرونا در میان کشاورزان شوند. بر همین اساس، فروشندگان طبق برنامه اعلام شده از سوی واحدهای خرید با رعایت فاصله زمانی و فاصله‌گذاری اجتماعی به واحدها مراجعه می‌کنند. همچنین خریداران و فروشندگان محصولات موظف به استفاده از دستکش و ماسک برای کنترل ویروس شدند.
 زمان‌بندی برای خرید محصولات
سلیمان حاتم‌پور، مدیر تعاون روستایی استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» در زمینه نگرانی‌ها درباره توزیع نهاده‌های زراعی از جمله کود و سم و تجمع و ازدحام کشاورزان در مراکز ارائه خدمات کشاورزی به‌دنبال شیوع بیماری کرونا گفت: در حال حاضر در سایت ارائه خدمات کشاورزی از جمله بذر گندم تمامی موارد بهداشتی رعایت می‌شود. فروشگاه‌های تعاونی روستایی از بدو شیوع کرونا تاکنون چندان به تعطیلی کشیده نشده است. چون در تمام شهرستان های استان مازندران با هماهنگی که با ستاد ملی کرونا وجود دارد، تلاش شده است تا بین روستاییان که عمدتاً کشاورز نیز هستند تمامی پروتکل‌های بهداشتی با آموزش‌های لازم به آنها رعایت شود.
وی با تأکید بر اینکه رعایت نکات بهداشتی در تمامی بخش‌های توزیع کشاورزی و شرکت‌های تعاونی روستایی، با نظارت فرمانداری‌ها برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری ادامه دارد، افزود: با توجه به شروع موج دوم کرونا سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از آلوده شدن کشاورزان به ویروس کرونا با تأکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی یک بازه زمانی 20 روزه را برای خرید محصولات کشاورزان تعیین کرده تا از تجمع آنها در صف خرید جلوگیری شود. وی با اشاره به اینکه تنها یک مرکز شالی کوبی در مازندران(قائمشهر) قرار دارد، افزود: برداشت محصول از شالیزارها از مردادماه آغاز می‌شود که آموزش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کشاورزان داده شده است.
در خصوص شالی کوبی که در اتحادیه قائمشهر قرار دارد تنها 5 کارگر فعالیت می‌کنند که آنان نیز آموزش لازم را دیده‌اند. اما در بابل تعداد شالی کوبی‌ها بیشتر و به همین میزان تعداد کارگران فصلی گاه تا 20 نفر نیز می‌رسد که رعایت نکات بهداشتی به آنان گفته شده است. وی با ابراز تأسف از وضعیت فعلی استان مازندران که از شرایط هشدار به قرمز تغییر وضعیت داده است، عنوان کرد: در بخش «یانه سر» بهشهر با توجه به شرایط آب و هوایی، کار برداشت محصول از 40 درصد از شالیزارها و اراضی کشاورزی توسط کشاورزان با تراکتور و حمل آن با وانت نیسان برای تحویل به مراکز خرید انجام شده است. با هماهنگی تعاونی روستا و اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان و با تعیین زمان‌بندی در چندین روز به منظور رعایت نکات بهداشتی کار خرید انجام می‌شود تا کوچکترین خطری متوجه کشاورزان نباشد.
«آموزش» مهم‌ترین راه پیشگیری
پیمان اسکندری، مدیرکل تعاون روستایی استان کردستان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: در حال حاضر با وجود شرایط شیوع بیماری کرونا خدمات بازرگانی همچنان با رعایت موازین بهداشتی ادامه دارد و هیچ گونه تعطیلی در هیچ یک از مراکز و مجموعه نهادها نداریم. وی افزود: با توجه به نظارت و آموزش های ارائه شده در میان کارگران در بخش کشاورزی خوشبختانه موردی از ابتلا گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه مراکز خرید گندم در حال آماده شدن برای خرید محصول گندمکاران هستند، اظهار داشت: 68 مرکز خرید گندم در استان با رعایت تمامی موازین و پروتکل های بهداشتی آماده خرید محصول کشاورزان است.
فروشندگان طبق برنامه اعلام شده از سوی واحدهای خرید با رعایت فاصله زمانی و فاصله‌گذاری اجتماعی به مراکز مراجعه می‌کنند. خریداران و فروشندگان موظف به استفاده از دستکش و ماسک برای کنترل این بیماری هستند. اسکندری با اعلام اینکه پیک برداشت محصول گندم با توجه به مناطق مختلف در مردادماه آغاز می‌شود، عنوان کرد: به منظور جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی از انتقال این بیماری در بین کارگران، سازمان جهاد کشاورزی اقدام به نظارت و آموزش‌های لازم بین کشاورزان خواهد کرد.
مدیر تعاون روستایی کردستان گفت: در آینده نزدیک و با فراهم شدن زیر ساخت‌ها در شهرستان‌های استان نیز فروش غیر حضوری (تلفنی و آنلاین) محصولات فراهم و راه‌اندازی می‌شود.
وام‌های کم بهره ضررها را جبران می‌کند
علی اصغر خلیلی سکاندار، سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: حضور مداوم کارشناسان نظارتی نه تنها در مزارع بلکه در کشتارگاه‌ها، صنایع تبدیلی وفرآوری به منظور رعایت نکات بهداشتی انجام می‌شود تا با رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی در تمامی این بخش‌ها از شیوع این بیماری به یک جامعه بزرگتر از روستا تا شهر جلوگیری شود.  وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت کشاورزی به‌صورت مکانیزه صورت می‌گیرد، افزود: ما طی جلسات متعدد سعی کرده‌ایم نحوه استفاده از مواد ضدعفونی و دستکش و ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را به‌صورت چهره به چهره و نیز از طریق فضای مجازی، بیلبوردها و رسانه‌ها به روستاییان و کشاورزان آموزش بدهیم و خوشبختانه تأثیر بسیار مثبتی داشته است. وی به همکاری سازمان جهاد کشاورزی با شهرداری‌ها برای ضدعفونی کردن معابر و ساختمان‌ها به طور مستمر اشاره کرد وبیان داشت: در هر پهنه یک کارشناس به طور مستمر وظیفه آموزش فنی و بهداشتی به‌صورت چهره به چهره به کشاورزان را بر عهده دارد.
خلیلی به وارد شدن خسارت بر بخش‌های مختلف محصولات کشاورزی و دامی از زمان شیوع بیماری کرونا در استان هرمزگان اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش تولید دام و طیور و مرغ شاهد کاهش قیمت در اوایل سال بودیم که تا حدودی این مشکل مرتفع شد.
همچنین افت قیمت در محصولات گلخانه‌ای، کاهش تقاضا در صنایع تبدیلی از جمله محصول خرما، محدودیت های اعمال شده در بخش شیلات از دیگر آسیب‌هایی است که شیوع بیماری کرونا بر بدنه این صنایع وارد کرد.
سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزایش دوره مشارکت وتنفس 6 ماهه تسهیلات بانکی را از جمله پیشنهادهای ارائه شده برای احیای مجدد بخش کشاورزی عنوان و تصریح کرد: ارائه وام‌های کم بهره به بخش تولیدی و کاهش مالیات از جمله مواردی است که برای دستگیری این صنعت در نظر گرفته شده است.
خلیل نیک‌شاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل هم در زمینه نگرانی‌ها درباره توزیع نهاده‌های زراعی از جمله کود و سم و تجمع و ازدحام کشاورزان در این زمینه مقرر شد که نهاده‌های کشاورزی اعم از کود، غذای دام و طیور، سم و بذر با هماهنگی فرمانداران به‌صورت تجمیعی به روستاییان و بهره‌برداران تحویل شده و توسط نماینده آنها توزیع شود.
وی افزود: علاوه بر این، برای تردد کشاورزان بویژه زنبورداران و دامداران نیز هماهنگی لازم با مراجع ذیربط انجام شده تا وقفه‌ای در حوزه امور کشاورزی استان در پی اجرای تدابیر مربوط به کرونا ایجاد نشود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7392/6/548205/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها