بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

دو طبقه ساختن بناهای جلوی خیابان

برای زیبایی و قشنگی خیابان‌ها شهرداری به بخش‌های سه گانه دستور داده که مالکین دکان‌ها را وادار به ساختمان نموده و مستغلات جلوی خیابان را به سبک زیبایی دو طبقه نمایند. ساعت پنج بعداز ظهر روز پنجشنبه از طرف شهرداری بخش شمال شرق از صاحبان مغازه‌های خیابان بهارستان و خیابان امین الدوله دعوتی شده مدعوین در بخش مزبور حضور یافته نخست آقای شهردار شمال شرق شرحی در محسنات ساختمان دوطبقه بیان و در ضمن وعده مساعدت برای تهیه لوازم ساختمان دادند. مالکین هم از این اقدام شهرداری اظهار امتنان نموده و وعده دادند که هرچه زودتر مشغول ساختمان شوند.
روزنامه کوشش- دوشنبه 12 اردیبهشت 1317

تبدیل خزانه‌های عمومی به دوش

از طرف شهرداری به کلیه مالکین و مستأجرین گرمابه‌ها اخطار شده که برای حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از امراض مسریه کلیه خزانه [خزینه] گرمابه‌ها باید مبدل به دوش شود و برای اجرای این منظور درب خزانه‌ها مسدود شده و از آنها مثل منبع آب گرم بوسیله نصب شیر استفاده خواهد شد.
مجله شهرداری- خرداد 1317

مسیری به چالوس
افتتاح  تونل کندوان

یکی از مهم‌ترین تحولات ایران در دهه دوم قرن حاضر توسعه شبکه راه‌ها و سامانه حمل‌ونقل کشور بود. برای حکومت، توسعه و بهبود راه‌های ارتباطی جهت ایجاد نظم و امنیت و تقویت حکومت مرکزی و فراهم کردن زیرساخت مناسب جهت توسعه اقتصادی، اهمیت حیاتی داشت. وزارت طرق و شوارع با کمک ارتش، مهندسان داخلی و خارجی و هزاران کارگر و ابزار‌آلات و تجهیزات آن روز 12000 کیلومتر راه شوسه اتومبیل رو و ده‌ها تونل ساخت و تعدادی از راه‌های صعب العبور ما لرو را تعریض و تسطیح کرد. یکی از مهم‌ترین این راه‌ها، جاده چالوس و تونل روستای کندوان بود. شاهکار مهندسی آن دوران که کرج را به شهر چالوس وصل می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین تونل‌هایی بود که برای عبور جاده شوسه احداث شد. کار ساخت تونل از اردیبهشت سال 1314 شروع و در اردیبهشت 1317 خاتمه یافت. برای احداث این تونل ۱۸۸۷ متری، به عرض 7 و ارتفاع 6 متر، 90000 متر مکعب سنگ و خاک کنده و از تونل خارج و برای کندن قسمت‌های سنگی در حدود ۴۶۴۰۰ کیلوگرم دینامیت مصرف شد. طاق تونل به استثنای قسمت‌هایی که از سنگ است، از سنگ و سیمان ساخته شده و برای این منظور ۲۲۷۰۰ متر مکعب سنگ و ۵۸۵۰ تن سیمان به‌کار رفته و مبلغ ۲۴۸۵۳۴۰۰ ریال صرف هزینه آن شده است. تونل کندوان که 13 کیلومتر از مسیر تهران به چالوس را کاهش می‌داد، توسط وزارت طرق و شوارع در دوره وزارت مجید آهی و با همکاری شرکت هوفمان آلمان، سرانجام درساعت 15‌/10 روز سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1317 طی مراسمی با حضور رضاشاه، محمد رضا پهلوی، وزیر طرق و سایر مقامات کشوری و لشکری گشایش یافت.

پرواز هواپیماهای شهباز در طهران

کار راه‌اندازی کارخانه هواپیما‌سازی شهباز در سال ۱۳۱۲ آغاز شد. ماشین‌آلات کارخانه که از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان و شرکت پرات‌ اند ویتنی (Pratt & Whitney) امریکا خریداری شده بود در سال 1314 نصب و روز ۲۱ شهریور ۱۳۱۵ با مدیریت دو مهندس خارجی و 41 کارگر ایرانی و 3 تکنیسین ایتالیایی و انگلیسی جهت مونتاژ موتور‌های خارجی و قطعات ایرانی با نام کارخانجات هواپیماسازی شهباز شروع به کار کرد. روز پنجشنبه 30 تیر سال 1317 اولین هواپیماهای دهاویلند تایگرمث و هاوکر آداگز تولید کارخانه مورد بازدید شاه قرار گرفت.
 بازدید کارخانه
«ساعت پنج بعدازظهر روز پنجشنبه ۳۰ تیر برای دومین مرتبه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و والاحضرت همایون ولایتعهد کارخانه ساختمان هواپیما به نام شهباز را بازدید فرمودند. نخستین مرتبه هم در بهمن ماه 1316 این کارخانه را بازدید فرموده بودند. آقایان رئیس الوزرا، وزرا، رئیس مجلس شورای ملی، افسران ارشد ارتش، فرمانده نیروی هوایی و افسران هواپیمایی انتظار تشریف فرمایی موکب همایونی را داشتند. در ساعت پنج بعد ازظهر موکب اعلیحضرت همایونی به محوطه مقابل کارخانه نزول اجلال فرموده و از طرف گارد احترام که از افراد نیروی هوایی بودند مراسم احترامات به جای آمد. فوراً فرمانده نیروی هوایی و رئیس کارخانه ساختمان هواپیما برای عرض توضیحات شرفیاب حضور شاهانه گردیدند.
کارخانه ساختمان هواپیما در قسمت شرقی شهر طهران و در زمین وسیعی قرار گرفته و سازمان این کارخانه منحصر به ابنیه خود کارخانه نیست بلکه پارک مرکزی و آشیانه‌های هواپیما در جوار کارخانه قرار گرفته است. اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و والاحضرت همایون ولیعهد بدواً ماشین‌آلات مختلف کارخانه را بازدید فرموده و این هنگام از طرف رئیس کارخانه توضیحات لازم به عرض رسید. پس ‌از بازدید ماشین‌آلات موکب شاهانه و والاحضرت همایون ولیعهد به طرف پارک مرکزی و از آنجا به طرف فرودگاه هواپیمایان تشریف فرما گردیده و آشیانه‌های هواپیمایان را که در این نقطه بود بازدید فرمودند. این هنگام یک بخش از نیروی هوایی ساخت کارخانه شهباز به پرواز آمده و خلبانان در اطراف فرودگاه عملیات آکروباتیک جالب توجهی را انجام داده و پس‌از فرود آمدن هواپیماها اعلیحضرت همایون شاهنشاهی سروان ابوالفتح افخمی را که مدت دوازده سال در خارجه به تحصیل اشتغال داشته و اینک 10 سال است که در نیروی ارتش شاهنشاهی مشغول خدمت می‌باشد و سمت ریاست سرویس پست هوایی را دارا می‌باشند مورد مراحم مخصوص قرار دادند. موکب اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و والاحضرت همایون ولیعهد پس‌از بازدید تمام قسمت‌ها در ساعت شش بعداز ظهر به طرف شهر بازگشت فرمودند.»
روزنامه کوشش- یکشنبه 2 مرداد 1317

گشایش راه‌آهن سراسری ایران

قانون نقشه‌برداری و ساختمان راه‌آهن ایران روز 20 بهمن سال 1304 و لایحه ایجاد راه‌آهن در چهارم اسفند ۱۳۰۵ به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید. نخستین کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری روز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۰۶ در محل ایستگاه راه‌آهن تهران به زمین زده شد. پس از ده سال و یازده ماه، روز 27 مرداد 1317 ساخت راه‌آهن سراسری ایران به‌طول ۱۳۹۴ کیلومتر، خط شمال: بندر شاه- تهران به طول 461 کیلومتر و خط جنوب: بندر شاهپور- تهران به‌طول 933 کیلومتر، توسط کمپانی هنری اولن امریکایی، کنسرسیوم فور باو آسفورونگن این پرزین آلمان متشکل از یولیوس برگر برلین، فیلیپ هولزمن فرانکفورت، زیمنس باو یونیون برلین، کمپانی کمپ ساکس دانمارک و مهندسین و کارگران ایرانی با 90ایستگاه (31 ایستگاه از بندر شاه تا تهران و 59 ایستگاه از تهران تا بندر شاهپور)، 4772 پل کوچک و بزرگ سنگی، بتونی و فلزی و آب رو، به طول 9 کیلومتر (خط شمال 1933 و خط جنوب 2839 پل)، ۲۲۴ تونل به‌طول 83666 متر (93 تونل با 23599 متر در خط شمال و 131 تونل با 60067 متر در خط جنوب) و هزینه‌ دو میلیارد و یکصد میلیون ریال و یک سال زودتر از موعد مقرر به پایان رسید. روز ۲۷ مرداد ۱۳۱۷راه‌آهن شمال و ۲۵ مرداد همان سال نیز راه‌آهن جنوب با 60 دستگاه لوکوموتیو و 817 واگن مسافری و باری آماده بهره‌برداری شد و سرانجام جمعه ۴ شهریور ۱۳۱۷ در محل ایستگاه سفید چشمه (فوزیه) در 69کیلومتری اراک به دست رضاشاه گشایش یافت.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7392/16/548243/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها