بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

گورستان جدید تهران

در نظر است گورستان جدیدی با کلیه لوازم مربوط به آن با رعایت حفظ بهداشت همگانی ساخته شود. شهرداری تهران برای انجام این کار احتیاج به دو میلیون ریال اعتبار دارد که از بانک ملی ایران وام نموده و استهلاک آن از محل فروش زمین‌هایی که برای ساختمان مقبره‌های خصوصی واگذار می‌شود و کسر آن از درآمد شهرداری تهران پرداخت گردد. بنابراین ماده واحده زیر را پیشنهاد و درخواست تصویب آن را می‌نماید:ماده واحده- به وزارت کشور اجازه داده می‌شود برای ساختمان گورستان جدید و سایر متعلقات آن در تهران دو میلیون ریال از بانک ملی ایران وام نموده در مدت 4 سال اصلاً و فرعاً از محل فروش اراضی مستهلک نماید.روز یکشنبه 25 شهریور 1318 مجلس شورای ملی لایحه فوق را تصویب و بدین ترتیب از سوی شهرداری زمینی به مساحت ۳۰۰۰۰۰ متر مربع واقع در کنار جاده خراسان اطراف سید ملک خاتون خریداری و بنای گورستان جدید [مسگر آباد] آغاز شد.
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه 22 شهریور 1318


رواج تابلوهای تبلیغاتی الکتریکی

چون تابلو‌های الکتریکی مخصوصاً تابلو‌هایی که با چراغ‌های الوان آراسته شده باشد بهترین وسیله برای معرفی محل تجارتخانه‌ها و بنگاه‌ها می‌باشد و از طرفی بر زیبایی و قشنگی خیابان‌ها در شب نیز می‌افزاید دراین چند روزه اغلب صاحبان مغازه‌ها مخصوصاً صاحبان رستوران‌ها در خیابان‌های فردوسی، لاله زار و سایر خیابان‌ها تابلوهای خود را به تابلوهای الوان الکتریکی تبدیل نموده‌اند.این تابلو که نوشته‌های آن نیز از چراغ الوان می‌باشد بوسیله لوله‌های شیشه‌ای که محتوی گاز نئون است روشن می‌شود. بدین ترتیب جریان برق وارد لوله شده آن را به‌طور زیبایی روشن می‌سازد.
روزنامه کوشش-دوشنبه 5 آذر 1318

به کار افتادن تلفن‌های عمومی

شهرداری تهران از چندی پیش برای رفع احتیاجات ساکنین پایتخت در صدد ساختن محل‌هایی برای تلفن عمومی برآمده و دو جایگاه در میدان سپه و میدان سعدی برای این کار ساخته شده است. اکنون چند روز است که با موافقت شرکت تلفن، دو دستگاه تلفن یکی شماره 6320 در میدان سپه و یکی شماره ۸۲۹۹ در میدان سعدی نصب و برای تسهیل مکالمات شروع به‌کار کرده است. در پای هر دستگاه یک نفر مأمور گماشته شده و هر کس در مقابل پرداخت سی دینار می‌تواند مکالمه نماید.
روزنامه کوشش- پنجشنبه 4 بهمن 1318

نصب چراغ‌های راهنمایی در شهر

شهرداری تهران از نظر تسهیل عبور و مرور در شهر در صدد تهیه و نصب چراغ‌های الکتریکی خودکار برای راهنمایی رانندگان در سر چهارراه‌ها و نقاط مختلف شهر می‌باشد.این چراغ‌ها که بر طبق قوانین بین‌المللی عبور و مرور به رنگ‌های سبز و قرمز تقسیم شده چگونگی وضع عبور در هر محل را به رانندگان راهنمایی کرده و بدین وسیله آمد و رفت و توقف وسایط نقلیه در سر چهارراه‌ها به نوبت و بدون هیچگونه خطری انجام می‌گیرد.چراغ‌های راهنما ابتدا در میدان سپه (سه راه لاله زار) نصب و بقیه نیز بتدریج در سایر نقاط نصب می‌گردد.
مجله شهرداری- آذر 1318

ایجاد بنای جدید آرامگاه بابا طاهر

شهرداری همدان ضمن کارهای ساختمانی نوبنیاد، در موقع مسافرت، آقای وزیر کشور به این شهر پیشنهاد تجدید بنای ساختمان آرامگاه باباطاهر عریان را ارائه داد که مورد تصویب واقع شد.آرامگاه مزبور وضع خوبی نداشت و برای ساختمان جدید آن اخیراً یک صد هزار ریال اعتبار تعیین و از طرف وزارت کشور مراتب ابلاغ و دستور اجرای آن واصل گردید.شهرداری همدان برای دستور صادره اقدام و چند روز پیش اثاثیه مختصر آرامگاه را با تنظیم صورت مجلس تحویل اوقاف داد و بنای کهنه آن را تا کف خراب نمود تا اقدام به ساختمان آرامگاه مجللی برای مزار بابا طاهر بشود.
روزنامه کوشش- یکشنبه 28 بهمن 1318








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7395/16/548537/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها