پهپادها یاریگر محیط زیست شدند



علیرضا احمدی / یکی از مشکلات زیست محیطی دنیای امروز، قلع و قمع جنگل ها و کاهش پوشش گیاهی در بسیاری از مناطق کره زمین است؛ درختانی که می‌توانند به کاهش گازهای گلخانه‌ای و کندتر کردن روند گرم شدن کره زمین کمک کنند اما به‌دلیل سودجویی‌های بشر روز‌ به‌ روز از وسعت جنگل‌ها و... کاسته می‌شود. این موضوع در مناطق کمتر توسعه یافته نگران‌کننده‌تر است به‌همین دلیل هم یک سازمان غیرانتفاعی با نام Eden Reforestation Projects در تلاش است تا با کمک فناوری به افزایش این پوشش گیاهی در برخی مناطق کمک کند. این سازمان که از سال 2004 کار خود را از اتیوپی آغاز کرد با استفاده از نرم افزار نقشه DroneDeploy و با کمک پهپادها تلاش دارد تا به پیشرفت پروژه درختکاری خود سرعت ببخشد.
«عذرا نئال» مدیر این پروژه می‌گوید: سالانه تعداد زیادی درخت در جهان قطع می‌شود بدون اینکه کسی به فکر جایگزین کردن آنها باشد که این موضوع اصلاً به نفع محیط زیست نیست. این بنیاد که در لس آنجلس واقع است این روزها کشورهایی چون ماداگاسکار، موزامبیک، نپال، هائیتی، اندونزی، کنیا و همچنین منطقه امریکای مرکزی را زیر پوشش قرار داده و تاکنون بیش از 330میلیون اصله درخت در مناطقی از این کشورها کاشته است؛ از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 120میلیون درخت کاشته شده است.
وی ادامه داد: کاشتن درخت در مناطق دورافتاده کار آسانی نیست به همین دلیل سازمان ما از پهپادها کمک گرفته‌اند تا امکان نقشه‌برداری و مشخص شدن مناطق برای درختکاری سریع‌تر فراهم شود. نئال گفت:ما قبل از آغاز هریک از پروژه‌ها، برای مطلع شدن از وضعیت پوشش گیاهی مناطق دورافتاده از پهپادها کمک می‌گیریم وبا توجه به تصاویر این پهپادها گام بعدی پروژه هایمان را برمی داریم. پس از اجرای پروژه باز هم پهپادها بر فراز این مناطق پرواز می‌کنند تا با کمک ابزار DroneDe ploy بر تغییرات رشد درختان از زمان کاشت نظارت داشته باشیم. DroneDeploy یک ابزار باورنکردنی برای ماست که کمک می‌کند با کمک پهپادها به مناطق دورافتاده دسترسی پیدا کنیم. این ابزار ابتدا به مدت سه ماه در ماداگاسکار مورد استفاده قرار گرفت و پس از موفقیت‌آمیز بودن روند کار، استفاده از پهپادها و این نرم افزار در سایر نقاط مورد نظر هم رونق گرفت. وی افزود: در این دوره سه ماهه بیش از هزار هکتار از دورافتاده‌ترین اراضی ماداگاسکار، تنها در یک روز مورد بررسی قرار گرفت درحالی که اگر قرار بود این کار به‌طور معمولی انجام شود نیروی زیادی لازم داشتیم و ازسوی دیگر هرگز نمی‌توانستیم ارزیابی خود را با این سرعت و دقت بالا انجام دهیم.
وی ادامه داد: همچنین DroneDeploy یک اپلیکیشن ساده دارد که شما می‌توانید با کمک آن، فایل‌های KML را از گوگل ارث آپلود کنید و پهپاد را هدفمندتر به سمت منطقه مورد نظرتان پرواز دهید. ازسوی دیگر با این ارزیابی دقیق متوجه می‌شوید که پهپاد چه مدتی را پرواز خواهد کرد و نیاز به چه میزان شارژ دارد، به این ترتیب پهپادهایی متناسب با گشت نظارتی موردنظرتان را اعزام می‌کنید تا پروژه با مشکلات و شکست‌های کمتری مواجه شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7395/17/548540/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها