اخبـــــار



گام نخست توسعه نسل پنجم ارتباطی با اجرای آزمایشی

دانشیار گروه مخابرات دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اهمیت فناوری 5G، وضعیت کشور را از نظر نیروی انسانی متخصص در این حوزه مناسب ارزیابی کرد.
به‌گزارش «ایران»،محمد علی مداح علی با اشاره به اینکه 5G می‌تواند کاربردهای بسیاری را پشتیبانی کند، گفت: برای همین منظور ویژگی این فناوری سرعت و پهنای باند بالا، تعداد کاربران بسیار و تأخیر بسیار کم است و در حقیقت ما می‌توانیم پلتفرمی داشته باشیم که همه چیز را به همه چیز متصل کند. وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی، حاشیه خلیج فارس و امریکا از سال‌های پیش در این حوزه ورود کرده‌اند، افزود: در این کشورها 5G از مرحله آزمایشی عبور کرده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2022 به مرحله تجاری‌سازی برسد.
مداح علی خودروهای خودران را یکی از کاربردهای حوزه 5G عنوان کرد و گفت: به طور مثال در این حوزه شبکه نیاز به تأخیر بسیار پایینی دارد که رسیدن به این ویژگی در 5G نیاز به زمان بیشتری دارد چرا که باید تغییرات بسیاری در شبکه به‌وجود آورد. وی با اشاره  به مشکلاتی که تحریم برای همکاری شرکت‌های بین‌المللی با ایران به وجود آورده است، افزود: به‌دلیل اینکه 5G این امکان را می‌دهد که در کنار حجم دیتا نوع اپلیکیشن کاربردی نیز ارائه شود، این موضوع می‌تواند فرصتی برای ایجاد کسب و کارهای این حوزه در کشور باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در 5G به‌دلیل گستردگی و پوشش شبکه موضوع امنیت اهمیت بسیاری دارد، گفت: امنیت شبکه در 5G یکی از چالش‌های این شبکه است و همین مسأله به ما این امکان را می‌دهد که برای این موضوع سیستم طراحی کنیم و وارد این موضوع شویم. وی افزود: با ایجاد شبکه 5G در کشور محصولاتی متکی به این فناوری در کشور تولید می‌شود. مدیر آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه صنعتی شریف افزود: باید در ایران همزمان با راه‌اندازی شبکه 5G، کاربردهای این فناوری را نیز توسعه دهیم تا سرمایه‌گذاری در این حوزه توجیه اقتصادی داشته باشد. این استاد دانشگاه درباره استفاده از باند فرکانسی برای شبکه 5G، گفت: فرکانس پایین که هم‌اکنون برای ما ارزش فوق‌العاده‌ای دارد بدون استفاده مانده است و این مشکل که مربوط به صداوسیما است باید به گونه‌ای حل شود. وی با اشاره به اینکه سرعت ما در حوزه 5G به‌دلیل موانع موجود کند است، افزود: ما هم‌اکنون از امتیازاتی که کشورهای مختلف از تعامل با شرکت‌های بین‌المللی در این حوزه به دست می‌آورند محروم هستیم و دست ما در این حوزه بسته است اما با توجه به این شرایط عملکرد ما در حوزه 5G به نسبت مناسب بوده است.

پایان همکاری انگلیس با هوآوی نزدیک است

دولت انگلیس اعلام کرد، شرکت‌های مخابراتی باید تا پایان ۲۰۲۷ میلادی تمام تجهیزات مخابراتی ساخت هوآوی را از زیربنای شبکه ۵G این کشور حذف کنند. به گزارش مهر، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس دستور داد تا پایان ۲۰۲۷ میلادی تمام تجهیزات هوآوی از زیربنای شبکه ۵Gاین کشور حذف شود. این در حالی است که اقدام جانسون علیه بزرگ‌ترین تولید‌کننده تجهیزات مخابراتی جهان احتمالاً به تنش با چین منجر می‌شود. همزمان با آماده شدن انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، نگرانی‌ها درباره امنیت تجهیزات هوآوی و فشار از سوی امریکا، جانسون را مجبور کرد بین همکاری با چین و امریکا، یکی از آنها را انتخاب کند.
درحالی که انگلیس بشدت از سوی دولت دونالد ترامپ برای قطع همکاری با هوآوی تحت فشار بود، دولت چین نیز به انگلیس هشدار داده بود که در صورت طرفداری از امریکا، وضعیت میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این کشور به خطر خواهد افتاد.
دولت انگلیس در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به هوآوی اجازه داد تا ۳۵ درصد در توسعه شبکه ۵G این کشور همکاری کند. البته همکاری هوآوی محدود به فعالیت‌های هسته‌ای بود. اما اکنون نخست‌وزیر انگلیس شرکت‌های مخابراتی را از خرید تجهیزات هوآوی پس از پایان سال‌جاری منع کرده و به آنان ۷ سال فرصت دادة تا تجهیزات فعلی را نیز حذف کنند.

بدافزارها  در کمین کاربران تیک تاک

برنامه چینی تیک تاک از جمله برنامه‌هایی است که محبوبیت بسیاری بین کاربران مختلف در سطح بین‌المللی دارد، اما به نظر می‌رسد اخیراً این برنامه با برخی از لینک‌های جعلی همراه شده است که خطرناک اند.
به گزارش انتخاب، لینک مخرب موجود در تیک تاک با پخش بدافزار در واتس اپ پیوند می‌خورد. برنامه چینی تیک تاک در هند ممنوع است، اما یک برنامه TikTok Pro Malware در گروه‌های واتس اپی به اشتراک گذاشته می‌شود که می‌تواند اطلاعات را از طریق تلفن کاربر سرقت کند.
در واقع کلاهبرداران لینک‌های برنامه بدافزار را از طریق واتس اپ پخش می‌کنند. دولت هند اخیراً ۵۹ برنامه چینی از جمله تیک تاک را با استناد به دلایل امنیتی در میان تنش‌های مرزی بین هند و چین ممنوع اعلام کرد، البته علاوه بر تیک تاک، سایر برنامه‌های ممنوع چینی شامل Shein، Club Factory، ShareIt، UC Browser، نقشه Baidu، Clash of Kings است.
براساس اطلاعیه نهاد‌های سایبری هند، این بدافزار می‌تواند اطلاعات حساس را از تلفن شما بدزدد. آنها در حال ارسال پیامک از طریق سیستم عامل‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی هستند تا کاربران را ترغیب کنند برنامه را از لینک‌های خارجی بارگیری نکنند.

مایکروسافت حفره خطرناک ویندوز را برطرف کرد

مایکروسافت یک آسیب‌پذیری خطرناک در «دی  ان اس» سرور ویندوز را برطرف کرده و یک وصله نرم افزاری برای به روزکردن آن عرضه کرده است.
به گزارش فارس، آسیب‌پذیری جدید شناسایی شده در ویندوز «سیگ رد» نام دارد و مایکروسافت به کاربران ویندوز هشدار داده هر چه سریع‌تر وصله نرم افزاری عرضه شده برای برطرف کردن آن را نصب کنند. اولین بار شرکت امنیتی« چک پوینت »موفق به شناسایی آسیب‌پذیری یادشده گردید. این آسیب‌پذیری به هکرها امکان می‌دهد از راه دور کنترل رایانه‌های قربانی را در دست بگیرند و ضمن تزریق کدهای مخرب به ویندوز، به وب سایت‌های مختلف حمله کنند، از ایمیل‌ها استراق سمع کنند، اطلاعات خصوصی را سرقت کنند و حتی وب سایت‌های هدف را از دسترس خارج کنند.
آسیب‌پذیری SigRed مربوط به سیستم عامل‌های ویندوز سرور از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۹ است. مایکروسافت می‌گوید این حفره امنیتی به سهولت توسط هکرها قابل سوءاستفاده است و می‌تواند خسارت زیادی وارد کند ، لذا باید کاربران در این زمینه کاملاً هوشیار باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7395/17/548543/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها