به نام تاریخ




26 تیر
119 روز از سال 99 گذشته است و در این روز از چهره‌های فرهنگی و ادبی یاد می‌کنیم که امروز متولد شده یا درگذشته‌اند.
تولدها
جمال امید: تاریخ نگار سینمای ایران و نویسنده بسیاری از فیلمنامه‌های مشهور امروز 74 ساله می‌شود. جمال امید کارش را از روزنامه نگاری آغاز کرد. از نشریه‌ای به‌نام «خوشه» که احمد شاملو سردبیرش بود. مدتی بعد توانست سردبیر نشریه‌های سینمایی مانند «ستاره سینما» و «سینما» شود. علاقه به سینما و قواعد آن جمال امید را به سمت فیلمنامه‌نویسی کشاند و فیلمنامه «جنجال بزرگ»، «مردی که زیاد می‌دانست»، «جست و جو در شهر»، «کشتی نوح» و «گردباد زندگی» را نوشت. طرح اولیه فیلمنامه‌هایی مانند «دو نفر و نصفی»، «ساوالان»، «جایی برای زندگی» و «من مادر هستم» هم از اوست. اما غیر از اینها جمال امید با کتاب‌هایی که درباره سینما نوشته به‌عنوان اولین تاریخ نگار سینمای ایران شناخته می‌شود. مجموعه کتاب‌های «سینمای ایران» که دهه‌های مختلف هنر هفتم در ایران را مرور می‌کند و کتاب‌های دیگری مانند «فرهنگ فیلم‌های ایرانی»، «عبدالحسین سپنتا»، «جغرافیای سینمای ایران»، «هزار فیلم، هزار نکته» و «فرهنگ سینماگران زن از آغاز».
مانی رهنما: خواننده موسیقی پاپ ایران سال 1350 در چنین روزی به دنیا آمد. خواننده‌ای که به‌عنوان یکی از شاگردان بابک بیات شناخته می‌شود. مانی رهنما از کودکی به موسیقی علاقه داشت و با ساز پیانو کارش را آغاز کرد. سال 71 شاگرد بابک بیات شد و از او اصول خوانندگی را یاد گرفت و 5 سال بعد ترانه فیلم «مرسدس» را اجرا کرد که مورد توجه قرار گرفت. پس از آن و با اجرای ترانه‌هایی مانند «پرنده» و «فصل پرواز» بیشتر شناخته شد و سال 77 جایزه بهترین خواننده را از اولین جشنواره موسیقی پاپ گرفت. رهنما آلبوم‌هایی مانند «من و تو»، «با خودم می‌رقصم»، «آخرین غزل» و «اعتراض» را منتشر کرده است.
 سالروز تولد صدف درخشان شاعر، ایرج مثال آذر داستان نویس، سندی مؤمنی داستان نویس، فریدخت زاهدی مترجم و استاد دانشگاه، حسین مهکام نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، جیمز کاگنی بازیگر امریکایی، میرزا بابایف بازیگر و خواننده آذربایجانی و رینالدو آرناس نمایشنامه نویس و شاعر کوبایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
هاینریش بل: نویسنده کتاب مشهور «عقاید یک دلقک» سال 1985 در چنین روزی درگذشت. هاینریش بل سال 1917 در آلمان به دنیا آمده بود. در جنگ جهانی دوم به سربازی رفت و ابتدا موافق هیتلر و طرفدار نازی‌ها بود اما پس از زخمی شدن در جنگ دیدگاهش تغییر کرد. بالاخره از پادگان فرار کرد و خودش را به غرب رساند اما توسط امریکایی‌ها دستگیر و زندانی شد. سال 1947 اولین داستان‌های خود را منتشر کرد و داستان «قطار بموقع رسید» او را مشهور کرد. داستان «گوسفند سیاه» هم برایش جایزه ادبی «گروه 47» را همراه داشت و پس از آن داستان‌هایی مانند «خانه‌ای بی‌سرپرست»، «نان سال‌های جوانی»، «یادداشت‌های روزانه ایرلند»، «بیلیارد در ساعت 9 و نیم» و بالاخره «عقاید یک دلقک» را منتشر کرد که این کتاب در سال 1963 هاینریش بل را بیشتر به شهرت رساند. او سال 1972 به‌عنوان دومین آلمانی و پس از «توماس مان» جایزه ادبی نوبل را برنده شد.
عمادالکتاب: میرزا محمدحسین سیفی قزوینی مشهور به عمادالکتاب که از استادان بنام خوشنویسی ایران بود سال 1315 درگذشت. او سال 1240 به دنیا آمد و ابتدا از میرزا محمدعلی خوشنویس خط را یاد گرفت. بعدها به کربلا و نجف رفت و سال‌ها دراین شهرها با نوشتن خط روزگار می‌گذراند و البته علوم دینی می‌خواند. بعدها به ایران بازگشت و در سال 1271 در خیابان ناصرخسرو یک آموزشگاه خوشنویسی به‌ نام «دارالکتابه» تأسیس کرد. لقب عمادالکتاب وقتی به او داده شد که نسخه‌ای از شاهنامه را برای مظفرالدین شاه خوشنویسی کرد. او از مقلدان سبک خوشنویسی میرزا محمدرضا کلهر بود و حتی او را کامل‌کننده شیوه کلهر می‌دانند.
27 تیر
امروز صد و بیستمین روز از سال 99 است. در این روزهای خبرهای تلخ با خواندن درباره هنرمندان و چهره‌های ادبی و فرهنگی کمی به ذهن‌مان استراحت بدهیم.
تولدها
نصرالله پورجوادی: فیلسوف و نویسنده ایرانی سال 1322 در چنین روزی به دنیا آمد. نصرالله پورجوادی کارشناسی فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا در امریکا گرفت و پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران ارشد و دکترای همین رشته را خواند. تأسیس مرکز نشر دانشگاهی یکی از مهم‌ترین کارهای اوست و وقتی سال 82 از ریاست این مرکز برکنار شد بسیاری از مطبوعات و چهره‌های فرهنگی به این مسأله اعتراض کردند. او یکی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و همچنان داستان و مقاله می‌نویسد و «داستان مرغان»، «مکاتبات احمد غزالی با عین القضات همدانی»، «شعر و شرع» و «رؤیت ماه در آسمان» از آثار اوست.
کینو: کاریکاتوریست آرژانتینی که با خلق شخصیت «مافالدا» شناخته می‌شود سال 1932 در چنین روزی به دنیا آمد. کینو با کمیک استریپ‌هایی که از سال 1964 تا 1973 در روزنامه‌های آرژانتین منتشر می‌کرد به شهرت رسید و محبوبیت زیادی در امریکای لاتین به‌دست آورد. شخصیت «مافالدا» را هم در همان روزها خلق کرد. دختر خردسالی که نگران بشریت و صلح جهانی است و به وضعیت بد جهان اعتراض دارد. او سال 1976 به‌دلیل خلق همین شخصیت به‌عنوان سخنگوی پیمان نامه حقوق کودک از سوی یونیسف انتخاب و سال 1982 به‌عنوان کاریکاتوریست سال معرفی شد.
 سالروز تولد شبنم آذر شاعر، عنایت پاک نیا داستان نویس، سعدی گلبیانی شاعر، محمدرضا درند کارگردان، ادوارد باند نمایشنامه نویس و نویسنده بریتانیایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
حسینعلی ملاح: یکی از بزرگان موسیقی سنتی ایران سال 1371 در چنین روزی درگذشت. حسینعلی ملاح سال 1300 به دنیا آمد و از کودکی به موسیقی علاقه زیادی داشت و در 14 سالگی پدرش برای او ویولنی تهیه کرد تا بنوازد. او از شاگردان ابوالحسن صبا، حسین یاحقی و کلنل وزیری بود و در مدرسه عالی موسیقی هم ثبت‌نام کرد تا به‌عنوان مستمع آزاد در کلاس‌ها شرکت کند. از همین مدرسه و با آموختن تار، سه تار و ویولن دیپلم موسیقی گرفت. او در زمینه موسیقی کتاب‌های آموزشی مختلفی نوشته که مرجع بسیاری از هنرمندان بوده است. کتاب‌هایی مانند «تاریخ موسیقی ایران»، «حافظ و موسیقی»، «رساله موسیقی بهجت الروح» و «رساله موسیقی جامی». ملاح به نقاشی هم بسیارعلاقه داشت و این هنر را هم به‌صورت جدی پیگیری می‌کرد و نقاشی‌هایی از کمال الملک و کلنل وزیری کشید که بسیار مورد توجه قرار گرفتند.
  رضا سقایی خواننده موسیقی لری هم در چنین روزی درگذشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7395/20/548557/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها