دیروز در هیأت وزیران تصویب شد

دولت 50 در صد سهم بیمه سلامت اتباع خارجی را می پردازد




مهسا قوی قلب
خبرنگار
بیمه اتباع خارجی از سال 1394 توسط سازمان بیمه سلامت ایرانیان آغاز شد. در آن سال تفاهمنامه‌ای میان سازمان بیمه سلامت، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و کمیساریای عالی امور پناهندگان درایران درخصوص پوشش بیمه پایه درمان اتباع خارجی منعقد شد تا آنها هم همانند دیگر شهروندان ایرانی از مزایا و خدمات درمانی کشور بهره‌مند شوند.
به‌گزارش «ایران» با توجه به تعداد اتباع مجاز ساکن در کشور تفاهمنامه منعقد شده از سال 94 تاکنون سال به سال تمدید شده و براساس این تفاهمنامه طی این سنوات جمعیتی بین 100 تا 250 هزار نفر تحت پوشش قرارگرفتند و در سال 98 نیز حدود 92 هزار نفر از اتباع به جمع افراد تحت پوشش سازمان اضافه شدند. دیروز نیز هیأت وزیران در راستای تکلیف قانونی مندرج در جزء (۵) بند «ب» ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه کشور، آیین‌نامه اجرایی مربوط به پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم در کشور را به تصویب رساند.
به موجب آیین‌نامه مذکور، کلیه افراد خارجی مقیم کشور به استثنای آن دسته از افراد خارجی که به موجب قوانین و مقررات مربوط دارای بیمه پایه سلامت از صندوق‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه‌گر هستند، مشمول این آیین‌نامه محسوب می شوند و صندوق‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه‌گر موظف به ارسال اطلاعات مربوط به مشترکین بیمه پایه سلامت افراد خارجی مقیم کشور به وزارت کشور و سازمان بیمه سلامت ایران هستند. دولت همچنین وزارت کشور را موظف کرد، حداکثر یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه، با هماهنگی سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به تدوین ساز و کار مناسب جهت اطلاع‌رسانی در راستای افزایش سطح آگاهی مشمولان پوشش بیمه پایه سلامت موضوع این آیین‌نامه و مزایای آن اقدام نماید و سازمان بیمه سلامت ایران مکلف است، اطلاعات لازم در این خصوص را مطابق درخواست وزارت کشور در اختیار آن وزارتخانه قرار دهد. مشمولان این آیین‌نامه مکلفند صد درصد حق سرانه بیمه خدمات درمانی را جهت برقراری پوشش بیمه سلامت اعضای خانوار به‌صورت ماهانه قبل از صدور بیمه‌نامه پرداخت نمایند. حق بیمه افراد آسیب‌پذیر مشمول این آیین‌نامه به‌صورت ۵۰ درصد از طریق یارانه دولت و ۵۰ درصد توسط خود فرد یا در صورت تحقق از محل کمک‌های بین‌المللی برای پناهندگان گروهی تأمین می‌شود.
لازم به ذکر است نرخ حق سرانه بیمه پایه سلامت افراد مشمول موضوع این آیین‌نامه، همه ساله در اجرای ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه با پیشنهاد سازمان بیمه سلامت و با همکاری وزارت کشور با رعایت ساز و کار مندرج در ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. هیأت وزیران همچنین به موجب این آیین‌نامه، وزارت کشور را موظف کرد، نسبت به فراهم کردن امکان احراز هویت از طریق شناسه واحد برخط کلیه بیمه شوندگان افراد خارجی مقیم برای سازمان اقدامات لازم را انجام دهند. بسته خدمتی سازمان برای مشمولین این آیین‌نامه در بخش سرپایی، بستری و بستری موقت مشابه سایر بیمه‌شدگان است.
داوود حاج قاسمعلی، مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت در این باره به «ایران» می‌گوید: در سال ۱۳۹۴ پیرو درخواستی که از اداره کل اتباع وزارت کشور داشتیم، با اعتباری که کمیساریای عالی پناهندگان دارد، عده‌ای از اتباع که عمدتاً افغان هستند، تحت پوشش قرار گرفتند. در سال‌جاری ۱۰۰ هزار نفر از اقشار آسیب‌پذیر بیماران خاص تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند و دفترچه بیمه با اعتبار یک ساله در اختیار این افراد قرار گرفت، اما این رقم نسبت به افغان‌های مقیم ایران بسیار کم است و متأسفانه تاکنون پوشش بیمه‌ای مطابق قانون عملی نشده است.
او در ادامه اضافه می‌کند: تا پیش از این تنها اقشار آسیب‌پذیر که استطاعت پرداخت حق بیمه را نداشتند، می‌توانستند دفترچه بیمه بگیرند، این در حالی است که تعداد ۸۰۰ هزار نفر افراد غیر آسیب‌پذیر تنها در صورت نیاز می‌توانند مراجعه کنند و دفترچه بگیرند، اما این افراد باید به ازای هر یک نفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سالانه حق بیمه پرداخت کنند و چنانچه یک خانواده پنج نفری بخواهد خود را بیمه کند، این رقم بسیار بالا خواهد بود. بر این اساس، تاکنون هم تنها کسانی مراجعه می‌کردند که نیاز مبرم به درمان داشتند و تنها حدود پنج تا شش هزار نفر برای دریافت دفترچه مراجعه کرده‌اند.
حاج قاسمعلی با اشاره به این که این افراد اغلب وضع مالی مناسبی ندارند، بیان می‌کند: اکثر اتباع افغان، نمی‌توانند حتی نصف حق بیمه خود را پرداخت کنند. با توجه به مصوبه اخیر هیأت دولت، هنوز الزامی برای بیمه شدن کلیه اتباع وجود ندارد و این در حالی است که ما اصرار به اجباری بودن بیمه داریم، اما می‌دانیم که تنها درصد کمی می‌توانند مبالغ بیمه‌ای را پرداخت کنند. باید در این خصوص دولت همکاری‌های لازم را اعمال نماید، تا افراد بیشتری از اقشار اتباع افغان بتوانند خود را بیمه کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7395/5/548578/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها