تحلیل معاون وزیر بهداشت از هزینه‌های کرونا بر خانوار‌ها و نظام سلامت

افزایش هزینه هر خانوار ایرانی حداقل 1/6 میلیون تومان




معاون کل وزارت بهداشت گفت: در دوران شیوع کرونا، برخی هزینه‌های جدید مانند وسایل ضدعفونی، ماسک و شوینده‌ها به سبد خانوار اضافه شده است.
دکتر ایرج حریرچی در وبینار [سمینار آنلاین] «فاصله‌گذاری هوشمند؛ همراهی اقتصاد» با سلامت، افزود: اگر هر خانوار ایرانی به‌خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان(معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش هزینه داشته باشد، هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می‌رسد. در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش می‌یابد. وی افزود: بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، بحران اقتصادی ناشی از پاندمی کووید ۱۹ بدتر از سقوط اقتصاد دنیا به منفی ۴ درصد در سال ۲۰۰۸ خواهد بود. همچنین رکود اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته، خیلی بدتر از اقتصادهای ضعیف خواهد بود چون اقتصادهای پیشرفته در خدمات و ارتباطات، سهم بیشتری دارند.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: در شرایط شیوع کرونا هزینه‌های مستقیمی مانند هزینه‌های انجام آزمایش و گرافی قبل از تشخیص، درمان بیماران در بخش‌های بستری، سرپایی و مراقبت‌های ویژه، مراقبت از بیماران در منزل، تأمین اقلام حفاظت فردی، تأمین دارو در بازار آزاد و غیررسمی در برخی خانوارها و خوددرمانی مثلاً استفاده بی‌رویه از ویتامین‌های دی و ث، به سبد خانوار اضافه می‌شود. حریرچی با اشاره به تحمیل برخی هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در شرایط اپیدمی کرونا، گفت: از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستان‌ها برای سایر بیماری‌ها که منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری و پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر است و همچنین تبعات روانی مرتبط با مشکلات اقتصادی از جمله مهم‌ترین هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است. وی تأکید کرد: کرونا هزینه‌های سنگینی بر نظام سلامت تحمیل کرده و خواهد کرد. هزینه روز تخت برای بیماران در بخش‌های عادی که شامل هزینه‌های اسکان، غذا و مراقبت‌های لازم است، حدود ۲۳۵ هزار تومان محاسبه می‌شود اما در اسفندماه که دچار کمبود وسایل حفاظتی بودیم و مجبور به تأمین آن از بازار آزاد، به ازای یک روز مراقبت از یک بیمار کووید۱۹، فقط ۷۰۰ هزار تومان برای تأمین لباس محافظتی هزینه کردیم. او افزود: در حال حاضر برای هر بیمار کووید ۱۹ با متوسط ۲.۵ روز بستری در بیمارستان‌ها، حدود ۵۰۰ هزار تومان فقط برای وسایل محافظتی از بیمار هزینه می‌شود که بر نظام سلامت تأثیر می‌گذارد. هزینه مستقیم یک کیت تشخیصی PCR حدود ۲۴۰ هزار تومان و هزینه غیرمستقیم آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است. حریرچی تصریح کرد: هزینه‌های مستقیم کووید۱۹ در سطح نظام سلامت شامل تأمین وسایل حفاظت فردی پرسنل نظام سلامت، تأمین داروهای بیماران، تهیه کیت‌های تشخیصی، خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی، هزینه بستری و مراقبت‌های ویژه، تأمین نقاهتگاه‌ها و رسیدگی به بیماران در نقاهتگاه‌ها و همچنین تأمین اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها بوده است.
وی افزود: قبل از شیوع کرونا در کشور در بیمارستان‌ها پیش‌بینی می‌شد که حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران به اکسیژن نیاز دارند و در اکثر بیمارستان‌ها، ۵ تا ۷ درصد از بیماران به اکسیژن نیاز داشتند اما بیش از ۹۵ درصد از بیماران کووید۱۹ که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، به اکسیژن نیاز دارند و تعداد زیادی اکسیژن ساز به قیمت حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای بیمارستان‌ها تهیه و تأمین شده است.
او افزود: برخی از هزینه‌های نظام سلامت مانند اعمال جراحی زیبایی و اقدامات مرتبط با دندانپزشکی، کاهش خواهد یافت و تخمین ما این است که حدود ۲۵ درصد از هزینه‌های سلامت به مدت دو سه ماه حذف شوند. حدود ۸ تا ۸ و نیم درصد از اقتصاد ملی مربوط به حوزه سلامت است و حدود یک میلیون از شغل‌های موجود، از ۲۴ میلیون شغل، به طور مستقیم و حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار شغل به طور غیرمستقیم، مرتبط با حوزه سلامت است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7396/5/548672/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها