تاریخ




28 تیر
امروز یادآور انتشار نخستین مجموعه از «یکی‌بود یکی‌نبود» محمدعلی جمالزاده است. مجموعه‌ای با 6 داستان کوتاه و برخوردار از کلمات عامیانه فارسی که سال 1300 در برلین آلمان منتشر شد. «یکی بود یکی نبود» آغازگر ادبیات نو فارسی و داستان کوتاه‌نویسی در ایران بود و البته جمالزاده را هم به شهرت رساند. داستان معروف «فارسی شکر است» در این مجموعه قرار داشت.

تولدها
سیمین بهبهانی: غزلسرای معاصر ایران اگر زنده بود امروز 93 ساله می‌شد. سیمین بهبهانی فرزند عباس خلیلی نویسنده و مدیر روزنامه «اقدام» بود و در واقع در خانواده‌ای ادیب زندگی کرد. او در طول سال‌ها فعالیتش 600 غزل سرود و 20 کتاب از شعرهای او منتشر شد که به همین دلیل لقب‌هایی مانند «بانوی غزل» به او دادند. البته به‌دلیل استفاده از وزن‌های بی‌سابقه در غزل لقب «نیمای غزل» هم به او داده شد. بهبهانی جزو معدود زنان عضو انجمن ادبی ایران در سال 1342 بود و بعد هم عضو شورای شعر و موسیقی شد که همراه هوشنگ ابتهاج، بیژن جلالی و فریدون مشیری این شورا را اداره می‌کرد. بهبهانی جوایز زیادی مانند جایزه «یانوش پانونیوش» انجمن قلم مجارستان را برد و بسیاری از اشعارش که توسط خوانندگان مختلف خوانده شده‌اند در ذهن مردم مانده است. سیمین بهبهانی سال 1393 درگذشت.
   سالروز تولد پرویز بشردوست نمایشنامه نویس هم امروز است.

درگذشت‌ها
خسرو شکیبایی: 12 سال از درگذشت یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران گذشت. خسرو شکیبایی که با بازی‌های خاص و صدایش در ذهن مردم ماندگار است، سال 1323 به دنیا آمده و بازیگری را در دانشگاه تهران خوانده بود. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط در تئاتر بازی می‌کرد و در دوبله هم فعالیت‌هایی داشت اما سال 1361 و با بازی در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی وارد سینما شد. کیمیایی بازی او را در نمایش «شب بیست و یکم» دیده بود و برای این فیلم انتخابش کرد. پس از آن در فیلم‌هایی مانند «دزد و نویسنده» و «رابطه» بازی کرد و مورد توجه هم قرار گرفت اما آنچه که شهرت را برای شکیبایی همراه داشت، بازی در فیلم «هامون» داریوش مهرجویی بود. او برای همین فیلم سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفت و شیوه بازی اش در آن فیلم هنوز هم زبانزد است. «کیمیا»، «سالاد فصل» و «اتوبوس شب» فیلم‌های دیگری بودند که شکیبایی برای آنها سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار گرفت. در تلویزیون سریال‌های «مدرس»، «روزی روزگاری» و «خانه سبز» با بازی او ماندگار شد و شخصیت او در «خانه سبز» به‌نام «رضا» همچنان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تلویزیونی است. شکیبایی با صدای خوبش اشعار سهراب سپهری، سیدعلی صالحی و فروغ فرخزاد را دکلمه کرد که این کار او هم بسیار مورد توجه قرار گرفت.
جین آستن: نویسنده انگلیسی رمان مشهور «غرور و تعصب» سال 1817 در چنین روزی درگذشت. او که متولد سال 1775 میلادی بود با داستان‌هایش درباره زندگی زنان قرن هجدهم و نوزدهم تحولی در ادبیات غرب ایجاد کرد. از نوجوانی نوشتن را آغاز کرد و 4 کتاب مشهورش یعنی «عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، «مانسفیلد پارک» و «اما» را در یک دوره 4 ساله منتشر کرد اما جالب است بدانید که وقتی زنده بود این کتاب ها بدون نام منتشر می‌شدند و کسی نمی‌دانست نویسنده آنها کیست. سبک نگارش آستن در زمان خودش بسیار تازه و تصویری که شخصیت‌های قصه‌هایش ارائه می‌داد بسیار باورپذیر بود. پس از مرگ او در سن 41 سالگی کتاب‌های «نورثنگر ابی» و «ترغیب» منتشر شد ضمن اینکه مشغول نوشتن رمانی به‌نام «سندیتن» بود که قسمت‌های پراکنده‌ای از آن در وسایل جین آستن کشف شد و به یادگار ماند. او بیشتر عمرش را در شهر «باث» انگلستان گذراند و اکنون مؤسسه‌ای به‌نام «مرکز جین آستن» آنجا فعالیت و هر سال جشنواره‌ای به‌نام او برگزار می‌کند.
   منصور والامقام بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون و حبیب‌الله کاسه ساز تهیه‌کننده سینما هم در چنین روزی درگذشتند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7396/20/548698/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها