اخــــــبار




ظریف: حتی یک وجب از خاک ایران را به چین نخواهیم داد

محمدجواد ظریف در واکنش به اخبار مربوط به واگذاری جزایری چون کیش به موجب قرارداد 25 ساله با چین، گفت: این موضوعات درست نیست، حتی یک ذره هم واقعیت در موضوعات مطرح شده وجود ندارد. ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر امور خارجه گفت: ما در مرحله مذاکره هستیم و در این مرحله حداکثر باید مجوز مذاکره از دولت گرفته شود که وزارت امور خارجه این مرحله را پشت سر گذاشته است.
وی افزود: هنگامی که به مرحله توافق برسیم، اگر تعهد قانونی در این قرارداد باشد ما باید به مجلس ارائه دهیم. در غیر این صورت به عنوان مصوبه دولت، مجلس در تطبیق قوانین به این قرارداد ورود خواهد کرد لذا این قرارداد هیچ وقت بر مجلس پوشیده نخواهد ماند .
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم  در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: « ‏نگاه به شرق و توسعه مناسبات آسیایی سیاست پایه‌ای و برخوردار از اولویت است که از مرزهای ایران تا هند و دیوار چین امتداد خواهد داشت .این هویت نوین آسیایی در خشکی و دریا و ریل و پایانه‌ها چابهار را ثقل تماس شرق و اوراسیا تا مرزهای غربی خواهد ساخت.»
 دفاع نایب رئیس مجلس از همکاری های ایران و چین
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس هم  در یک رشته توئیت نوشت: «موضوع واگذاری کیش به چینی‌ها ساخته ذهن متعصب، کینه‌توزانه و از سر بی‌سوادی اپوزیسیون مزدور امریکا جهت توقف قرارداد ایران و چین است. خوشبختانه متون انگلیسی و فارسی این موافقتنامه در سایت‌ها منتشر و برای پرسشگران خیرخواه و باسواد کشور قابل بررسی است.
به شدت به دنبال بررسی دقیق و همه جانبه قرارداد ایران و چین توسط مجلس و کارشناسان هستم، اما مخالف هجمه هیجانی، از سر بی‌اطلاعی و بدون دانش به آن هستم.قطعی است که قرارداد ایران و چین ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه و بهبود تجارت خارجی ایران است؛ باقی ابهامات، طبیعی و قابل رفع هستند.مذاکرات میان ایران و چین طی چند سال گذشته انجام شده و البته هنوز از سوی هیچ کدام از دو دولت قطعی نشده است.نمونه این موافقتنامه، موافقتنامه جلوگیری از اخذ عوارض مضاعف میان ایران و هند بود که هفته گذشته در صحن علنی مجلس بررسی و مقرر شد دو کشورمیزان عوارض دریافتی را کمتر کنند».

موسوی: اولویت همه سفیران ایران در کشورهای خارجی کار اقتصادی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر اولویت همه سفیران ایران در کشورهای خارجی کار اقتصادی است. به گزارش ایرنا، سیدعباس موسوی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با اشاره به تقویت مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر کشور اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کند که افزایش همکاری‎های اقتصادی با کشورهای همسایه و مشارکت بخش خصوصی برای کاهش فشارهای اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار است.  وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت همه سفیران ایران در کشورهای خارجی کار اقتصادی است، ادامه داد: از حضور بخش خصوصی به عنوان عامل کار اقتصادی استقبال می‌شود از آنجایی که کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران دارای ۱۵ همسایه خارجی است،  می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت‌ها و با گسترش مراودات اقتصادی با این همسایگان بر تحریم‌های ظالمانه غلبه کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7396/3/548702/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها