آیت‎الله جنتی:

فشارهای سیاسی برای شورای نگهبان تازگی ندارد



دبیر شورای نگهبان گفت: دشمنی‌ها با این شورا کمترین اثری بر اراده ما ندارد، وظیفه ما شرعی و طرف ما خدای متعال است که از ما مسئولیت می‌خواهد و باید جوابگو باشیم.
آیت‎الله احمد جنتی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب را در بیانیه گام دوم بویژه در بخش‌های آخر که مربوط به مسائل اخلاقی و دینی است، بسیار ارزشمند دانست و گفت: شورای نگهبان هم در حد خودش رعایت می‌کند؛ عمده این است که وظایف شرعی را آنچنان که باید و شاید عمل کنیم. آیت‌الله جنتی تأکید کرد: مسئولیت‌های زیادی برعهده شورای نگهبان گذاشته‌اند که بسیاری از این وظایف منحصر به فرد است، مثلاً راجع به مسأله انتخابات؛ البته دولت مجری انتخابات است، اما بررسی صلاحیت‌ها مربوط به شورای نگهبان بوده و این مسئولیت بسیار سنگینی است. بویژه با نام نویسی‌های بی‎حساب و کتاب که هرکسی از راه می‌رسد دو سه برگه دستش می‌گیرد و می‌خواهد به مجلس برود و یکباره چند هزار نفر می‌خواهند بروند مجلس برای ۲۸۰ صندلی؛ شورای نگهبان باید یکی یکی این‌ها را بررسی کند که کجا بودند و سوابق‌شان را بررسی کند که کار بسیار سنگینی است که به عهده ماست.
آیت‌الله جنتی گفت: مشکلی که ما داریم، این است که بیشتر فقهای شورای نگهبان در شهر مقدس قم سکونت دارند و تنها فردی که همیشه اینجاست من هستم؛ جمعه و شنبه هم ندارد؛ آقای آملی لاریجانی هم گاهی اینجاست و گاهی نیست. دبیر شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص فشار‌های سیاسی به این شورا، گفت: عادت کرده‎ایم، برای ما تازگی ندارد؛ هر کسی که می‌خواهد کار کند همین است؛ اگر آدم بخواهد گوش به حرف این و آن بدهد، معنی‎اش این است که من هیچی خودم ندارم، می‌خواهم بدانم دیگران چه می‌گویند.
او گفت: برخی اغراض سیاسی دارند ما که گوش به حرف این و آن نمی‌دهیم، آنها حرف خودشان را می‌زنند و ما هم کار خودمان را می‌کنیم. دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم امریکایی‌ها مشکلی برای فعالیت‌های تجاری شما پیش نیاورده است، گفت: خیال می‌کنند که ما می‌خواهیم برویم خارج از کشور، منع مان می‌کنند که نرویم؛ ما کاری نداریم در کشور‌های خارجی، به خودمان برسیم کافی است؛ خیال می‌کنند در بانک‌های آنجا حساب و کتابی داریم؛ خب هر چه در آن بانک‌ها داریم، مال خودشان.
ارائه طرح اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان
عضو حقوقدان شورای نگهبان از ارائه و بررسی طرح جدید به مجلس برای اصلاح رویه‌ها در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات و افزایش شفافیت با نظر این شورا خبر داد. به گزارش مهر، محمد دهقان گفت: کارشناسان شورای نگهبان در پی رفع نقص قانون انتخابات بودند و رئیس مجلس هم که به شورای نگهبان آمد؛ اعضای شورا، بالاتفاق خواستار اصلاح قانون انتخابات شدند.این عضو شورای نگهبان با تبیین جزئیات طرح جدید در مجلس در خصوص بررسی صلاحیت‌ها، گفت: طبق این پیشنهاد، شعبی تشکیل می‌شود که در آن رسیدگی‌ها تحت اشراف اعضای شورای نگهبان انجام و از داوطلبان انتخابات دعوت می‌شود تا با کسانی که با رأی منفی نهادهای مختلف مواجه می‌شوند گفت‌و‌گو شود و پس از پرسش و پاسخ در شعب رأی‌گیری خواهد شد.
وی تأکید کرد: در این چارچوب اگر فردی واقعاً اعتراض داشته باشد اگر با شرع و امنیت کشور منطبق باشد، امکان انتقال موضوع به جامعه وجود دارد، البته ما وظیفه شرعی داریم که حتماً حرمت افراد را رعایت کنیم چنان که فقهای محترم در این باره بسیار حساسند و رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کردند که حتماً باید حرمت افراد رعایت شود.وی با دفاع از نظارت استصوابی تأکید کرد: نظارت استطلاعی اصلاً معنی ندارد، نظارت حتماً باید نظارتی مؤثر باشد، نظارتی که زمان تصویبش یا در زمان تفسیرش از جانب شورای نگهبان طبق اصل ۹۹ قانون اساسی؛ نظارت استصوابی نامیده شد، اما ما که روی کلمه دعوا نداریم بلکه مهم این است که نظارت واقعی باید صورت بگیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7396/2/548734/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها