ایران در ایران




خطر انقراض برخی گیاهان دارویی و غذایی در کوهرنگ

شهرکرد- هوشنگ فرجی: معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری ازخطرانقراض برخی گیاهان دارویی وغذایی درکوهرنگ خبرداد. مهندس رحمان توکلی در جمع تعدادی از بهره برداران روستای سرآقاسید با هدف افزایش حفظ و حمایت از ذخیره‌گاه گونه باارزش کلوس(کرفس) همچنین ساماندهی و رفع مشکلات اجرای طرح‌های بهره‌برداری ازاین گیاه معطردارویی وخوراکی گفت:گیاه کلوس یک گونه منحصر به فرد و در حال انقراض استان چهارمحال و بختیاری است که رویشگاه این گیاه در منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ به مساحت ۱۱ هزار هکتار قابل مدیریت و توسعه است.
توکلی دربخش دیگری ازصحبت‌های خودافزود: جهت حفظ و حمایت از ذخیره‌گاه این گونه با ارزش، همچنین ساماندهی و رفع مشکلات اجرای طرح‌های بهره‌برداری از آن باید به صورت علمی نسبت به احیا وتکثیرآن اقدام کنیم. معاون حفاظت و اموراراضی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری درادامه ضمن تأکید بر ضرورت مشارکت همگانی بهره‌برداران و اهالی روستای سرآقاسید(ماسوله دوم ایران) و پیگیری ایجاد تشکل‌های مردمی،گفت:  برای جلوگیری ازانقراض این گیاه حیاتی  باید حفاظت ویژه از قرق‌های سنواتی انجام شود. وی خاطرنشان کرد برنامه‌ریزی لازم جهت مبارزه با آفات، ایجاد ذخیره گاه آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی و به‌روزرسانی طرح بهره‌برداری از کرفس در دستور کار قرار داده شود.

برگزاری هنرواره شعر عاشورایی به زبان بلوچی در ایرانشهر

زاهدان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: هنرواره منطقه‌ای شعر عاشورایی بلوچی ۲۴ مهرماه به مناسبت اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر در ایرانشهر برگزار می‌شود. حسین مسگرانی در نشست خبری اظهار داشت: این هنرواره همزمان با دهه پایانی ماه صفر به میزبانی ایرانشهر برگزار می‌شود. وی گفت: این رویداد فرهنگی هنری برای نخستین بار به‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود و شاعرانی از استان‌های همجوار که به زبان بلوچی شعر می‌گویند در این هنرواره شرکت خواهند کرد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: محوریت این هنرواره زبان بلوچی است. وی بیان کرد: نمایشگاه عکس جلوه‌های اربعین نیز در مجتمع فرهنگی، هنری زاهدان و در شهرستان ایرانشهر نیزبا همکاری کانون عکاسان برگزار می‌شود. مسگرانی ادامه داد: در این نمایشگاه تصاویر ورود زائران اربعین سال گذشته به نمایش گذاشته خواهد شد. وی با اشاره به برگزاری شب شعر به مناسبت این ایام در شهرستان زابل ادامه داد: زیارت اربعین و نمایش‌های آیینی با موضوع اربعین از دیگر برنامه‌های این ایام است که با توجه به شرایط کرونا، همه رویدادها به‌صورت مجازی پخش می‌شود.

هیچ راکت خمپاره‌ای  به محدوده سد «قیزقلعه‌سی» اصابت نکرده است

تبریز - فرماندار شهرستان خداآفرین گفت: هیچ راکت خمپاره‌ای به محدوده سد قیزقلعه‌سی در کشورمان برخورد نکرده است. به گزارش ایرنا، علی امیری راد افزود: این راکت خمپاره متعلق به نظامیان جمهوری آذربایجان به پاسگاه نظامیان ارمنستان در آن سوی رودخانه ارس در مجاورت سد قیز قلعه سی برخورد کرد. وی ادامه داد: با این حال با توجه به نزدیکی محل اصابت راکت خمپاره به سد قیزقلعه سی ما نیز نگران وضعیت پیش آمده هستیم. به گزارش ایرنا، در روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن ادعا می‌شد یک راکت خمپاره جنگ قره داغ به سد قیزقلعه سی روی رودخانه ارس برخورد کرده و در نتیجه آن ۲ نگهبان سد مجروح شده‌اند. شهرستان مرزی خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه ارس و در ضلع جنوبی جبهه جنگ قره‌باغ بین ارتش‌های جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.

مرز تجاری چذابه امروز فعالیت عادی خود را از سر می‌گیرد

اهواز - مرز تجاری و صادراتی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز از امروز ۱۹مهرماه فعالیت اقتصادی خود را ازسر می‌گیرد. مرز تجاری چذابه ۱۷ و ۱۸ مهرماه بنا به توافق مسئولان محلی ایران و عراق به‌خاطر اربعین حسینی که تعطیل رسمی در ۲ کشور است تعطیل شد. به‌گزارش ایرنا فرماندار دشت آزادگان گفت: پایانه تجاری، گمرک و مرزبانی از ۱۹ مهرماه فعالیت اداری خود را برای روان‌سازی روند صادرات کالا و تشریفات قانونی از سر می‌گیرند. حمید سیلاوی با بیان اینکه پس‌از اربعین هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای بازگشایی مرز مسافری چذابه وجود ندارد افزود: هرگونه تصمیمی برای بازگشایی مرز مسافری چذابه و عزیمت زائران به شهرهای مقدس عراق برعهده مسئولان ارشد کشوری، موافقت دولت عراق و ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود. مرز تجاری چذابه در اربعین سال‌های گذشته به خاطر تسهیل در روند تردد زائران از ۲ هفته قبل از روز اربعین بسته می‌شد و پس از بازگشت کامل زائران به کشور بازگشایی می‌شد.

افزایش بیماران کرونایی با حضور مسافران در بازارهای محلی گیلان

رشت - معاون علوم پزشکی گیلان، از مسافران خواست در مکانی که هستند ساکن بمانند و گفت: مسافران با حضور در بازارهای محلی و مبادرت به خرید و فروش و دید و بازدید، موجب بیمار شدن گیلانی ها می شوند. به گزارش ایسنا دکتر آبتین حیدرزاده با اشاره به حضور نگران‌کننده مسافران در استان گیلان با توجه به آب و هوای سرد و بارشی، اظهار کرد: علیرغم توصیه های فراوان مبنی بر عدم مسافرت هموطنان به شمال کشور، شاهد حضور مسافران در گیلان هستیم. وی از مسافران خواست در مکانی که هستند ساکن بمانند و افزود: مسافران از حضور در تجمعات و میهمانی ها پرهیز کنند و در صورت حضور در کلیه مکان ها از ماسک استفاده کنند و شست و شوی مداوم دست ها را جدی بگیرند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه مبتلایان بدون علامت کرونا دیگران را بیمار می کنند، گفت: برخی از مسافران شاید به ظاهر بیمار نباشند، اما با حضور در بازارهای محلی و مبادرت به خرید و فروش و دید و بازدید، موجب بیمار شدن گیلانی ها می شوند. حیدرزاده، با ابراز تأسف از کاهش ماسک زدن در گیلان، عنوان کرد: همه انسان ها باید تلاش کنند تا بیمار نشوند و دیگران را مبتلا نکنند لذا اگر ماسک را جدی نگیریم، بی تردید گیلان نیز شرایط بد کرونایی پیدا می کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7464/6/556968/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها