با تصمیم انجمن شرکت‌های هوایی

قیمت بلیت پروازهای داخلی 84 درصد افزایش یافت




گروه اقتصادی / با اینکه تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده «نه دولت و نه سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند» اما انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخنامه جدید پروازهای داخلی را منتشر کرده است.
نرخ بلیت هواپیما از سال 97 و با افزایش نرخ ارز دستخوش تغییرات زیادی شده است.با تعیین نرخ ارز 4200 برای برخی فعالیت‌ها، بانک مرکزی اعلام کرده بود ارز دولتی به ایرلاین‌ها پرداخت می‌شود. با انتشار اسامی شرکت‌هایی که ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند اسامی شرکت‌های هواپیمایی هم در میان آنها دیده ‌می‌شد اما با‌ وجود این شرکت‌ها همزمان با افزایش نرخ ارز قیمت بلیت را بالا بردند.
دستورالعمل ستاد ملی کرونا علت افزایش قیمت
با شیوع کرونا و کاهش پروازها در سراسر جهان، ضرر و زیان این بیماری دامن ایرلاین‌ها را گرفت و ایرلاین‌های داخلی هم از آن متضرر شدند. مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی در گفت‌و‌گو با« ایران» علت افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی از اول آبان ماه را دستورالعمل جدید ستاد ملی کرونا اعلام کرد. ستاد ملی کرونا در دستورالعملی، به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده برای رعایت پروتکل‌ها همه پروازها باید با 60 درصد ظرفیت انجام شود. سامانی با اشاره به این دستورالعمل گفت: شیوع کرونا، باعث کاهش پروازها و تعداد مسافران شد.اکنون هم با وجود زیان شرکت‌ها، آنها باید دستورالعمل ستاد ملی کرونا را اجرا کنند، بنابراین از یک طرف تعداد مسافران و پروازها کاهش یافته و از طرف دیگر هم هر پرواز باید با 40 درصد کمتر از تکمیل ظرفیت پرواز کند. او افزود: با‌ اینکه ممکن است افزایش قیمت بلیت موجب کاهش تقاضا باشد اما ما برای جبران زیان شرکت‌ها چاره‌ای نداشتیم جز اینکه افزایش نرخ بلیت را از مسافران بگیریم. ستاد ملی کرونا تأکید دارد که نشستن مسافران در پروازها در کنار هم، احتمال شیوع کرونا را افزایش می‌دهد.
سامانی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌ها قبل از دستورالعمل جدید ستاد ملی کرونا بلیت‌فروشی کرده بودند، تصمیم گرفتیم افزایش نرخ بلیت و اعمال قیمت‌های جدید از اول آبان ماه اجرا شود. سامانی در ادامه تأکید کرد: با‌ توجه به زیان شرکت‌ها، افزایش قیمت بلیت فقط بخشی از این زیان را جبران می‌کند.
دولت دخالت ندارد
در واکنش به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی ازسوی انجمن شرکت‌های هوایی، رئیس سازمان هواپیمایی به تسنیم، گفت: دولت و سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما ندارند. اما او در عین حال خاطرنشان کرد که «از اول آبان ۹۹ ایرلاین‌ها ملزم به استفاده ۵۰ و ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما هستند.» به‌گفته زنگنه «ایرلاین‌ها، انجمن شرکت‌های هواپیمایی دارند و بر اساس بخشنامه 50 و 60 درصدی و همچنین قیمت دلار، برای آنها نرخ‌های جدید را تعیین کرده است.» دبیر انجمن شرکت‌های هوایی نیز سخنان زنگنه را تأیید کرد و گفت: دولت در تعیین نرخ بلیت هواپیما هیچ‌گونه دخالتی ندارد چون بر اساس قانون، تعیین نرخ بلیت پروازهای داخلی و خارجی آزاد و بدون دخالت دولت است.
نرخ‌های جدید براساس دلار 27 هزارتومانی
پرداخت ارز دولتی و نیمایی با اینکه از سال 97 به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت می‌شد اما دبیر انجمن شرکت‌های هوایی گفت: از اول اسفند و همزمان با شیوع کرونا و کاهش پروازها، ارزی از طرف بانک مرکزی به شرکت‌ها پرداخت نشده است. او افزود: تا اول آبان ماه نرخ صدور بلیت پروازهای داخلی بر اساس دلار 11 هزارتومانی است اما از اول آبان ماه این نرخ براساس دلار 27 هزارتومانی تغییر می‌کند.
سامانی البته تأکید کرد برای رعایت حال مسافران و اینکه قیمت‌ها تصاعدی افزایش پیدا نکند از شرکت‌ها خواستیم سقف و کف قیمت بلیت‌های خود را به ما اعلام کنند و ما هم بر اساس آن سقف مشخصی برای نرخ بلیت در مسیرهای مختلف تعیین کردیم.
به‌گفته سامانی متوسط افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی با اعمال نرخ‌های جدید 84 درصد است.او به این نکته هم اشاره کرد که معمولاً بلیت‌های فروخته شده بر اساس نرخ کف است و بلیت با نرخ سقف معمولاً فروخته نمی‌شود مگر در موارد استثنا و نرخ‌ها معمولاً و در بیشترموارد نزدیک به نرخ کف و حتی پایین‌تر از نرخ کف است. مثلاً قیمت کف بلیت پرواز تهران-مشهد پیش از این 600 هزارتومان بوده و در نرخ‌گذاری جدید هم 600 هزارتومان است.
سامانی در خصوص احتمال کاهش تعداد متقاضیان پرواز با افزایش قیمت‌ها گفت: با شیوع کرونا ایرلاین‌ها بسیار متضرر شده‌اند و آنها چاره‌ای جز افزایش قیمت نداشتند یا باید ایرلاین به طورکل تعطیل می شد.کاهش 60درصدی تعداد مسافران از اول آبان ماه خودبه خود موجب کاهش درآمدها می‌شود بنابراین افزایش قیمت بلیت اجتناب‌ناپذیر است.ایرلاین‌ها می‌خواهند در بازار بمانند آنها متعهد به فعالیت هستند از طرف دیگر نیروی انسانی زیادی در ایرلاین‌ها مشغول هستند که باید حقوق و مزایای آنها پرداخت شود.
وابستگی ارزی بالا
یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش هزینه شرکت‌ها با تحریم و افزایش نرخ دلار، وابستگی بالای آنها به ارز است. به گفته سامانی ایرلاین‌ها 60 درصد وابستگی ارزی دارند. او گفت:در صنعت هوایی وابستگی شدیدی به ارز وجود دارد که عملاً کاهش هزینه‌های ارزی را غیرممکن کرده است. با شروع تحریم‌ها این موضوع مطرح شده بود که ایرلاین‌ها بتدریج وابستگی ارزی خود را کاهش دهند اما دبیر انجمن شرکت‌های هوایی گفت: با تربیت نیروی انسانی و تخصص بالا بخشی از تعمیرات و نگهداری توسط نیروهای داخلی انجام می‌شود اما با توجه به حساسیت بالای صنعت هوایی، ناچار هستیم بخش زیادی از قطعات را از خارج تأمین کنیم تا مورد تأیید استاندارد سازمان هواپیمایی باشد. حتی نمی‌توانیم قطعات را از هر کشوری خریداری کنیم مخصوصاً خرید قطعات حساس از کشورهای مشخصی است. قطعات هواپیما و موتور از خارج کشور تهیه می‌شود که باید شرکت‌ها برای تأمین آن ارز پرداخت کنند، بنابراین این دو موضوع (فروش ظرفیت 60 درصد و نوسان ارزی) تأثیر مستقیم روی هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی دارد و شرکت‌ها مجبور هستند با توجه به این دو مورد، قیمت‌های جدید برای پروازها تعیین کنند.
تسهیلات کرونایی
با توجه به اینکه شیوع کرونا علاوه بر تحریم، موجب افزایش هزینه شرکت‌ها و کاهش فعالیت آنها شد، شرکت‌های هوایی در فهرست مشاغلی قرار گرفت که قرار بود تسهیلات کرونایی از طرف دولت به آنها پرداخت شود. اما دبیرانجمن شرکت‌های هوایی گفت: به‌علت موانعی که بانک‌های عامل ایجاد کرده‌اند هنوز تسهیلات برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا به ایرلاین‌ها پرداخت نشده است.
قیمت‌ها در نرخنامه جدید
در نرخنامه جدید بلیت پروازهای داخلی که انجمن شرکت‌های هوایی منتشر کرده، سقف و کف قیمت‌های جدید مشخص شده است که حداقل قیمت 491 هزار تومان و حداکثر قیمت 2.6 میلیون تومان و مربوط به مسیر بندرعباس- تبریز است. قیمت سقف و کف پرواز تهران- مشهد در نرخنامه جدید به ترتیب یک میلیون و 354 هزار تومان و 647 هزارتومان و قیمت سقف و کف پرواز تهران-شیراز در این نرخنامه به ترتیب یک میلیون و 183 هزار تومان و 641 هزار تومان تعیین شده است. قیمت سقف در مسیر تهران-ایرانشهر در نرخنامه جدید یک میلیون و 821هزار و 900 تومان و قیمت کف 743 هزار و 100 تومان است. در مسیری نظیر مشهد-ایلام قیمت سقف یک میلیون و 918 هزار تومان و قیمت کف 727 هزار تومان است.در مسیر تهران-اهواز نیز قیمت سقف یک میلیون و 330 هزار تومان و قیمت کف 560 هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت مسیر تهران-کیش در نرخنامه جدید در سقف قیمتی یک میلیون و 751 هزار تومان و در کف قیمتی 700 هزار تومان تعیین شده است. سقف نرخی مسیر کیش - ساری نیز یک میلیون و 915 هزار و 800 تومان و کف قیمتی این مسیر 740 هزار تومان تعیین شده است. همچنین در مسیر مشهد-عسلویه نرخ سقف یک میلیون و 905 هزار تومان و قیمت کف 731 هزار و 300 تومان است. کف نرخ پرواز تهران-کرمان650هزار تومان و سقف نرخ یک میلیون و 300 هزارتومان است.سقف قیمت پرواز تهران-چابهار یک میلیون و 800 هزارتومان و کف قیمت712 هزارتومان است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7464/9/556976/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها