بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

آغاز جمع‌آوری اتومبیل‌های قراضه در تهران

اتومبیل‌هایی که مدت طولانی در کنار خیابان‌ها توقف کنند به گورستان جدید اتومبیل منتقل خواهند شد و مأموران شهرداری موظفند اتومبیل‌های فرسوده را جمع‌آوری کنند.
شهردار امروز دستور داد این امردر سراسر تهران به مرحله اجرا درآید. شهرداری اعلام داشت: برخی رانندگان، خیابان‌های تهران را به گورستان اتومبیل‌های قراضه تبدیل کرده‌اند و هرکسی از اتومبیل خود اعراض [بیزار شدن] می‌کند آن را در گوشه خیابان رها کرده و دنبال کار خود می‌رود. جنت آباد در جاده کن و منطقه چهار شرکت واحد در تهران به‌عنوان گورستان اتومبیل‌های قراضه تعیین شده و این قبیل اتومبیل‌ها از خیابان های تهران جمع‌آوری و به این دو منطقه برده خواهد شد.
روزنامه اطلاعات- شنبه 7 اردیبهشت 1353

در زاینده رود جزیره‌های مصنوعی احداث می‌شود

در بستر رودخانه زاینده رود (داخل شهر اصفهان) جزیره‌های کوچک و بزرگ مصنوعی احداث می‌شود. این طرح که مجری آن یک شرکت فرانسوی است در اجرای برنامه زیبا‌سازی و عمران اصفهان صورت می‌گیرد. عرض بستر زاینده رود در داخل شهر اصفهان بین یکصد و پنجاه تا سیصد متر است. با احداث سد شاه عباس کبیر و ذخیره سیل آبها در دریاچه سد آب رودخانه تقلیل یافته و وضع بستر رودخانه در داخل شهر از نقطه نظرزیبایی و بهداشت نامطلوب شده است بهمین منظور تصمیم گرفته شد در سراسر بستر زاینده رود اقدام به احداث پارک، آبنما و گردشگاه‌های بزرگ شود. با اجرای این طرح بهره‌برداری مطلوب از بستر زاینده رود در داخل شهر اصفهان امکان پذیر می‌شود و این منطقه به‌صورت یکی از زیباترین و جالبترین مراکز توریستی و تفریحی در خواهد آمد.
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه 12 اردیبهشت 1353

افتتاح سازمان ملی انتقال خون ایران

سازمان ملی انتقال خون ایران فعالیت خود را برای گرفتن خون رسماً آغاز کرد. با افتتاح این سازمان، خرید و فروش خون از بین خواهد رفت و از اهدا کنندگان خون مجاناً آزمایش خون بعمل می‌آید.
این سازمان اعلام داشت: افرادی که قصد کمک به بیماران نیازمند به خون را دارند می‌توانند در تمام مدت روز برای اهدای خون خود به سازمان انتقال خون مراجعه کنند. پزشکان و کارکنان این مرکز تحت شرایط پیشرفته تکنیکی پس از آزمایشات دقیق پزشکی اقدام به گرفتن خون آنان خواهند کرد.
 از داوطلبان اهدای خون یک سلسله آزمایشات مربوط به خون بعمل می‌آید، سازمان ملی انتقال خون در خیابان ویلا شماره ۱۱4 قرار دارد. در مراسم گشایش سازمان انتقال خون، مدعوین داوطلب اهدای خون جمعاً ۲5 واحد خون به این مرکز اهدا کردند.
روزنامه اطلاعات - پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۵۳

یکی از احیاگران سنت پیاده روی به کربلا، به سرای جاوید شتافت
درگذشت حضرت آیت‌الله شاهرودی

با کمال تأسف اطلاع حاصل شد که بعداز ظهر پنجشنبه گذشته [14 شهریور1353] حضرت آیت‌الله العظمی سید محمودحسینی شاهرودی مرجع عالیقدر تشیع به‌دنبال یک بیماری ممتد در نجف اشرف بدرود زندگی گفته‌اند.
درگذشت حضرت آیت‌الله شاهرودی که از شخصیت‌های عالیقدر روحانی و محل احترام و اعتقاد عموم شیعیان بودند در عراق و ایران موجی از تأثر و اندوه برانگیخت. بلافاصله پس از اعلام خبر درگذشت آیت‌الله شاهرودی مجلس ترحیمی از ساعت ۱۰ صبح امروز در مسجد سلطانی و شاه [امام] تشکیل شد که علمای اعلام و طلاب علوم دینی و جمع کثیری از طبقات مردم در آن شرکت داشتند.
دیروز شهر شاهرود یکپارچه سوگوار بود و طبقات مختلف مردم برای شرکت در مراسم سوگواری و تسلی دادن روحانیون و علمای این شهر، در مسجد «مدرسه قلعه» اجتماع کردند. در شاهرود اعلام شد اهالی این شهرستان به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله شاهرودی، چهل روز عزاداری خواهند کرد.صبح دیروز گروهی از علما و روحانیون شاهرود برای تسلیت دادن به خواهران و برادران و سایر خویشاوندان مرحوم حضرت آیت‌الله شاهرودی به «قلعه آقا» 20 کیلومتری شاهرود رفتند.بامداد دیروز، به مناسبت رحلت حضرت آیت‌الله شاهرودی، از طرف حضرت آیت‌الله حاج سید محمدهادی میلانی در مسجد گوهر شاد، مجلس ترحیمی منعقد شد که تا عصر دیروز ادامه داشت. همچنین صبح و عصرامروزنیز از طرف آیت‌الله حاج شیخ احمد شاهرودی برادر مرحوم حضرت آیت‌الله شاهرودی مجلس ختمی در مسجد گوهرشاد، برگزارشد.
شرح حال حضرت آیت‌الله شاهرودی
حضرت آیت‌الله حاج سید محمودحسینی شاهرودی به سال ۱۳۰۱ هجری قمری برابر با 1262هجری شمسی، در شاهرود متولد شد. تحصیلات اولیه را در شهر بسطام، شاهرود ومشهد گذراند و تحصیلات عالیه را در نجف اشرف، به پایان رسانید. در حوزه درس آیت‌الله ملا محمدکاظم خراسانی (آخوند خراسانی)، میرزا محمدحسین نائینی و آیت‌الله آقا ضیاء‌الدین عراقی تلمذ می‌کرد. در سال ۱۳۲۸ هجری قمری از شاهرود به عراق رفت و بعد از رحلت حضرت آیت‌الله سید حسین طباطبایی بروجردی مرجعیت تامه پیدا کرد.
مرحوم آیت‌الله شاهرودی دارای رساله علمیه و تألیف بیش از 10 جلد کتاب می‌باشد.
حضرت آیت‌الله شاهرودی به مدت 50 سال در حوزه‌های علمیه «مسجد هندی» و «مسجد شیخ انصاری» نجف تدریس می‌کرد و در این مدت بسیاری از شاگردان ایشان، به درجه اجتهاد رسیدند.
حضرت آیت‌الله در این مدت علاوه بر پرداخت هزینه تحصیلی و سایر مخارج زندگی طلاب در حوزه علمیه نجف، زمین وسیعی برای سکونت طلاب متأهل تهیه کرد و ۱۲ ساختمان در آن به‌وجود آورد. همچنین یک بیمارستان و یک مسجد بزرگ در این زمین ساخت.همچنین ایشان تشرف به کربلا با پای پیاده را که با ورود اتومبیل‌ به منطقه، بین زائران بسیار کمرنگ و به فراموشی سپرده شد بود، بار دیگر احیا کردند.دولت بعثی عراق، مضیقه‌های فراوانی برای آیت‌الله شاهرودی فراهم کرد و در زمان حیات آیت‌الله، ایشان را در تنگنا قرارداد و اخیراً ایشان را به محاکمه دعوت کرده بود وچون این عمل توهین به جامعه روحانیت بود و از طرف عالم روحانیت به دولت عراق اعتراض شد ولی مأموران بعثی به منزل آیت‌الله ریختند و برای ایشان ناراحتی فراوانی ایجاد کردند.
روزنامه اطلاعات - شنبه 16 شهریور 1353

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7464/11/556984/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها