هشدار رئیس جمهوری درباره جنگ قره باغ

اجازه نمی‌دهیم تروریست‌ها در مرزهای ما مستقر شوند


گروه سیاسی/ رئیس جمهوری در جلسه چهارشنبه هیأت دولت هم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر اساس شرع و عقل تأکید کرد و هم به طرف‌های درگیر در جنگ قره باغ هشدار داد که ایران اجازه نمی‌دهد تروریست‌ها کنار مرزهای ایران قرار گیرند.
به‌گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی با اشاره به مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: رعایت این پروتکل‌ها برای ما یک اصل بسیار مهم است، همه مردم و مسئولان بدون استثنا باید رعایت کنند؛ هیچ استثنایی نداریم، تأکید رهبر معظم انقلاب و قانون کشور است. وظیفه قانونی، ملی و شرعی است و هیچ‌کس نمی‌تواند از این پروتکل ها تخلف کند. همه مردم و مسئولان بدون استثنا باید تابع دستور ستاد ملی مقابله با کرونا باشند، هیچ استثنا نداریم. این تأکید رهبری معظم انقلاب است. این قانون کشور، وظیفه ملی و قانونی و شرعی ما است.
وی افزود: هر جا که امروز رشد فرهنگی و اجتماعی باشد، بر کرونا پیروز می‌شوند هر جا که خدای ناکرده رشد فرهنگی، اجتماعی پایین بیاید، به قانون و مقررات توجه نکنند، به مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا توجه نکنند، مشکل ایجاد می‌شود. در تمام مواردی که در طول این مدت شک کردم، خودم از ستاد ملی مقابله با کرونا سؤال کردم. گفتم که این کار را بکنم یا نکنم. این جلسه را بگذارم یا نگذارم. این اجتماع را انجام بدهم، این همایش باشد، یا نباشد، هرچه آنها دستور دادند، عمل کردم. این وظیفه دینی و شرعی ماست و همه باید عمل کنیم. کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و صدای سیل را هم بشنود و بگوید تو می‌ترسی وسط رودخانه بایستی، خب آب می‌آید و او را می‌برد. زلزله تکان می‌دهد، می‌گوید می‌ترسی زیر سقف باشی، خوب برو بیرون؛ می‌گوید من نمی‌ترسم می‌خواهم زیر سقف باشم. خب باش. سقف می‌آید روی سرت.رئیس‌جمهوری ادامه داد: در شرایط فعلی چاره‌ای نداریم جز اینکه سختگیری‌ها و محدودیت‌ها را بیشتر کنیم. می‌دانیم تعطیل کردن برخی از کسب و کارها در یک هفته یا کمتر و بیشتر برای مردم زحمت درست می‌کند، اما چاره‌ای نداریم، جز این راهی برای ما وجود ندارد.لااقل می‌خواهیم روی مسأله استفاده از ماسک از خانه تا خانه، به‌عنوان یک اصل مهم، تأکید داشته باشیم. مقرراتی برای آن مصوب و ان‌شاء‌الله از هفته آینده اجرا کنیم. مرحله اول از شنبه اجرا می‌شود و اگر دیدیم لازم است مراحل بعد را هم اجرا می‌کنیم. البته این مرحله برای تهران بزرگ است و اگر لازم بود برای استان‌های دیگر هم باید اجرایی و عملیاتی کنیم.
هشدار به طرف‌های درگیر
 در جنگ قره باغ
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، نخستین مسأله در منازعه قره باغ را امنیت مرزهای ایران دانست و گفت: این مسأله امنیت مرزهای ما است، اینکه تعدادی گلوله توپ و خمپاره به خاک ایران اصابت کند، برای ما قابل قبول نیست و هر دو دولت همسایه ما که با آنها رابطه خوبی داریم، از جمهوری آذربایجان به‌عنوان برادر و ارمنستان به‌عنوان همسایه ما می‌خواهیم به این مسأله مهم توجه کنند. رئیس‌جمهوری ورود تروریست‌ها به منطقه را دومین مسأله عنوان کرد و گفت: در طول سالیان دراز جنگیدیم و شهید سردار سلیمانی در میدان جنگید برای اینکه تروریست‌ها در همان جا قلع و قمع شوند. مردم در سوریه، لبنان و عراق با تروریست‌ها جنگیدند و ما هم مردم را یاری کردیم اکنون برای ما قابل قبول نیست و اجازه نمی‌دهیم تروریست‌ها کنار مرزهای ما قرار بگیرند. وی گفت: برای ما قابل قبول نیست که امروز برخی به بهانه‌هایی بخواهند عده‌ای تروریست را از سوریه و جاهای دیگر به منطقه و به نقاط نزدیک مرزهای ما منتقل کنند و این لحن و لفظ با صراحت به مسئولان کشورهای همسایه جمهوری آذربایجان و هم ارمنستان گفته شده است. روحانی با تأکید بر اینکه اشغال و جنگ برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست، گفت: صلح برای جمهوری اسلامی ایران اساس است. امیدواریم با تلاش‌هایی که در حال انجام است خود کشورها هم به هرحال با گذشت زمان احساس خواهند کرد که این جنگ آنها را به اهداف خود نمی‌رساند و امیدواریم از یک راه صلح‌آمیز مردم بتوانند به حقوق حقه برسند و ثبات به این منطقه بازگردد که منطقه‌ای بسیار حساس است.
با ادبیات تند با یکدیگر حرف نزنیم
روحانی با تأکید بر اینکه در این شرایط باید واقعیت‌ها به مردم گفته شود، افزود: البته آنهایی که در خارج کشور ضد انقلاب هستند حساب شان جداست. اما همه ما در داخل کشور سرنوشت واحد داریم و واقعیت ملموس واحد پیش روی ما است و باید با بیان واقعیت‌ها به مردم نشاط و امیدواری بدهیم.وی یادآور شد که الحمدلله قدم‌های بسیار خوبی با افتتاح ۲۷ طرح بزرگ ملی برداشته شده و این روند تا آخر سال ادامه خواهد داشت.روحانی گفت: ما در یک شرایطی قرار داریم که باید یکدیگر را یاری کنیم. دچار حیرت هستم که با کوچکترین بهانه این طرف و آن طرف آماده‌اند که با ادبیات تند با هم حرف بزنند، ما همه برادریم. از همه جناح ها و احزاب و همه قوا، از مقننه و قضائیه و تا نیروهای مسلح و همه مردم می‌خواهم که یکدیگر را یاری کنیم. وی گفت: عده‌ای انگار فقط مسئولیت انتقاد کردن دارند، آیا خداوند آنها را خلق کرده تا در روز جنگ فقط انتقاد کنند؟ ایراد هم ندارد نقد کنند، اما فقط نقد؟ آنها هم رسالت و وظیفه‌ای دارند و باید کمک کنند، کسی که نقد می‌کند و نواقص را می‌گوید اعلام کند خودش چه‌کار کرده‌ است و اقدامات خود، دوستان و حزب خود را بیان کند. روحانی افزود: در این شرایط ما در حال مقاومت و ایستادگی هستیم، اینکه می‌گویند «بانک مرکزی ضعیف و ارزش پول ملی کم شده است» به ما بگویند بانک مرکزی چه کار باید بکند؟ بانک مرکزی در این شرایط سخت ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار فقط برای کالاهای اساسی در ۶ ماهه اول سال پرداخت کرده است و در همین مدت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای بهداشت و درمان، دارو و تجهیزات پزشکی تأمین کرده است؛ بله همه می‌دانند اگر ارز بیشتر بود بهتر بود.
روحانی با تأکید بر کنارگذاشتن سیاه‌ نمایی گفت: خواهش می‌کنم اگر تحریم‌ها هم ادامه داشت، دست‌کم تا پایان کرونا از سیاه نمایی دست بردارید و سیاه نمایی‌ها را ادامه ندهیم و تخریب دولت را تعطیل کنیم.
طرح «ماسک از خانه تا خانه»
امروز اجرایی می‌شود
روحانی همچنین  در جلسه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: می‌دانیم تعطیل کردن موقت برخی از کسب و کارها برای مردم زحمت درست می‌کند اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز افزایش سختگیری‌ها و محدودیت‌ها نداریم. رئیس جمهوری با تأکید بر اجرای طرح استفاده ماسک از خانه تا خانه، افزود: مرحله نخست این طرح از شنبه برای تهران بزرگ اجرا و بنا به ضرورت، ممکن است در دیگر استان‌ها هم اجرایی و عملیاتی شود. وی وظیفه اتحادیه‌ها، اصناف، صاحبان حِرَف و مدیران و مسئولان ادارات را در رعایت پروتکل‌ها، اعمال نظارت و اجرای جرایم، بسیار جدی عنوان کرد و گفت: همه این بخش‌ها موظف به اعمال این جرایم و نظارت دائمی بر آنها هستند و این را بخشی از وظایف اولویت‌دار خود تعریف کنند. روحانی با اشاره به اجرای طرح استفاده ماسک از خانه تا خانه، گفت: با توجه به اجباری شدن پوشش ماسک در استان تهران و برخی از مناطق کشور، دستگاه‌ها و مسئولان ذیربط، موظف شده‌اند که تلاش مضاعفی برای تأمین ماسک ارزان قیمت انجام دهند و همزمان کمیته تبلیغات با همکاری کمیته درمان، باید روش ساخت ماسک‌های خانگی را به مردم آموزش بدهند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7464/2/557005/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها