رئیس قوه قضائیه در سفر به خراسان جنوبی:

ابعاد و زوایای تصمیمات قضایی را برای مردم تبیین کنیم



رئیس قوه قضائیه در ادامه سفرهای استانی خود، به خراسان جنوبی رفت. آیت الله ابراهیم رئیسی که نمایندگی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری را هم برعهده دارد، در ابتدای این سفر در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی شرکت کرد و گفت: اگر آن وقتی که قرار است صرف تولید و اشتغال در یک استان شود، صرف مشاجرات بی‌حاصل شود، قطعاً کارنامه پرباری را نصیب مدیران آن استان نخواهد کرد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سید ایراهیم رئیسی با اشاره به این نکته که ما مشکل حل نشدنی نداریم گفت: دغدغه‌ها و مشکلات اقشار مختلف مردم در زمینه‌های مختلف را قابل حل می‌دانیم و مدیران و فرهیختگان و نیرو‌های کارآمد ما می‌توانند همه این گره‌ها را باز کنند. کلمه «ما می‌توانیم» به عنوان یک شعار در همه عرصه‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد و بسیاری از بن‌بست‌ها را بشکند. او تأکید کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها خطاب به مسئولان توصیه کرده‌اند، روحیه جهادی و انقلابی می‌تواند موجب پیشرفت‌های بسیار زیاد در عرصه مختلف کشور شود.
رئیس قوه قضائیه بر ضرورت برقراری دادگاه‌های ویژه اقتصادی یا تجاری در کشور هم تأکید کرد و گفت: ما مدت‌هاست به دنبال برقراری دادگاه‌های تخصصی در موضوعات مختلف هستیم و در همین راستا، تشکیل دادگاه‌های تجاری با ماهیت قضایی و حقوقی و نگاه اقتصادی و تجاری در دستور کار ماست و به زودی در مراکز استان‌ها شاهد برپایی این دادگاه‌ها خواهیم بود. رئیسی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید در کشور، بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان در قوانین کشور تأکید کرد و گفت: بخش‌های قضایی باید از تولیدکنندگان به شکل قابل توجهی حمایت کنند. رئیسی در ادامه این سفر همزمان با شب اربعین حسینی در حسینیه جماران شهرستان بیرجند حاضر شد و با بیان اینکه خون شهدا از عالم جهل‌زدایی می‌کند، گفت: همان گونه که در زمان امویان و عباسیان، مردم گرفتار جاهلیت بودند، مردم امروز دنیا گرفتار جاهلیت مدرن هستند که با «ایسم»‌های مختلف شناخته می‌شوند. او با اشاره به ویژگی‌های جاهلیت مدرن گفت: جاهلیت مدرن که امپراطوری رسانه‌ای دنیای امروز را در اختیار دارد، نشان‌دهنده بدترین، زشت‌ترین و کریه‌ترین مسائل اخلاقی است.
رئیسی در جریان سفر به استان خراسان جنوبی با تعدادی از مراجعین به دادگستری کل این استان هم دیدار و پس از گفت وگو با مراجعه کنندگان، دستورات لازم را برای بررسی مشکلات قضایی این افراد صادر کرد. او در این دیدار پس از استماع اظهارات یکی از جوانان مراجعه کننده که زندانی مهریه بود و توانایی پرداخت اقساط یک میلیون تومانی مهریه خود را نداشت، با تأکید بر این نکته که «مهریه حق زن است و باید پرداخت شود اما باید توانایی افراد در نحوه پرداخت مهریه هم لحاظ شود»، به رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی دستور داد به مشکلات مربوط به پرداخت مهریه در دادگستری‌های سراسر این استان رسیدگی کند.
مردم باید در مراجعه به عدلیه احساس عدالت کنند
رئیسی در ادامه سفر خود به خراسان جنوبی در جلسه شورای قضایی این استان که به صورت ویدئو کنفرانس برای واحد‌های قضائی شهرستان‌ها هم پخش می‌شد شرکت کرد. او توجه به رونق و جهش تولید را از مهم‌ترین مأموریت‌های دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: باید موانع تولید برطرف شود و کارآفرینان و سرمایه گذاران مورد حمایت قرار گیرند تا اشتغال ایجاد کنند و چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند و عمده این مسئولیت بر عهده دولت است. رئیس قوه قضائیه مردمی بودن دستگاه قضا را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: حفظ کرامت مردم رویکرد محوری ما و فراتر از یک توصیه اخلاقی بوده و در واقع یک الزام برای همکاران قضایی در سراسر کشور است و همه باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند. او  اجرای عدالت و قانون را نیز مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه فضاسازی‌ها برای وارونه کردن حق و باطل است، متذکر شد «همکاران دستگاه قضایی نباید در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آرایشان به هیچ عنوان تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گیرند.»
رئیس دستگاه قضا با بیان این که باید در محکومیت‌های مالی وضعیت اقتصادی افراد را هم در نظر گرفت، گفت: ما نباید براساس اصرار دیگران برای صدور حکم تصمیم بگیریم بلکه نظر بزرگان دین و فقه و قانونگذار این است که فقط براساس مقررات و حق نظر بدهیم و ابعاد و زوایای تصمیمات خود را هم برای مردم تبیین نماییم. او  تبیین تصمیمات قضایی برای مردم و نخبگان و تنویر افکار عمومی را از مهم‌ترین برنامه‌های تحولی دستگاه قضایی در دوران مسئولیت خود عنوان کرد. مردم باید در مراجعه به عدلیه احساس عدالت کنند و این کار هم با حرف و بخشنامه قابل تحقق نیست بلکه باید وقتی سروکار کسی به دادگستری افتاد، هم سریع و هم دقیق به کارش رسیدگی و حقوق احیا شود و متوجه باشیم که برخورد ما و خدمتی که انجام می‌دهیم موجب افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضا و کل نظام خواهد شد.
باید آرایش جنگی بگیریم
آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر به استان خراسان جنوبی با حضور در پاسگاه‌ مرزی یزدان در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان، با فرماندهان، افسران و سربازان مستقر در این پایگاه دیدار کرد. او همچنین با جمعی از فعالان اقتصادی این استان دیدار کرد و با آن‌ها از لزوم کار و تلاش مضاعف و پرهیز از یأس و تردید در برابر موانع برای پیروزی در جنگ اقتصادی دشمن سخن گفت. رئیس قوه قضائیه گفت: امروز ما در یک جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم و باید آرایش جنگی بگیریم و کارآفرینان ما همچون یک افسر و سرباز دلاور باید وارد میدان شوند. رئیس قوه قضائیه همچنین با خانواده‌های شهدای دادگستری این استان که درحادثه تشییع پیکر شهید سلیمانی در کرمان به شهادت رسیدند، دیدار کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7464/3/557009/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها