خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

اولویت‌های امریکا در سوریه
بعلاوه اگر نیروهای ایرانی از سوریه خارج می‌شدند، چه کسی از نیروهای سوریه مثلاً در مقابل تهاجم گسترده مخالفان و شرکای غربی آنها محافظت می‌کرد. پوتین به‌دنبال این بود که نیروهای روسیه جای نیروهای ایرانی را در درگیری‌های داخلی سوریه بگیرند تا ایران کنار بنشیند و بگوید: «خودتان به جنگ سوریه پایان دهید.» او به‌دنبال درک روشنی با امریکا درباره سوریه بود و می‌خواست بعد از رسیدن به چنین درکی، ابعاد مختلف استقرار نظامی روسیه و امریکا در آن کشور بویژه با تمرکز بر منطقه ویژه «التنف» (در نزدیکی منطقه مرزی مشترک سوریه، اردن و عراق) بررسی شود.
پوتین با دنباله روی از یک روش تبلیغاتی قدیمی روسیه، با اطمینان گفت که پنج هزار «نیروی محلی» در نزدیکی التنف در حقیقت جنگجویان داعش هستند، که ظاهراً از امریکا دستور می‌گیرند و وقتی به نفع آنها باشد به همه خیانت می‌کنند (پوتین گفت جنگجویان داعش اگر به نفع‌شان باشد منت ما را هم می‌کشند. او در توصیف خیانت داعشی‌ها از اصطلاح رکیکی نیز استفاده کرد که حتی مترجم او آن را برای ما ترجمه نکرد!). پوتین در اشاره به مخالفان دولت سوریه قویاً تأکید کرد که آنها متحدانی قابل اعتماد برای ما نیستند و از این‌رو نمی‌توان حتی برای یک روز به آنها اعتماد کرد. در مقابل او مصرانه از ما خواست روند صلح سوریه را پیش ببریم. من گفتم اولویت ما نابودی داعش و خارج کردن همه نیروهای ایرانی است. ما در جنگ داخلی سوریه نقشی نداریم و اولویت ما ایران است.
 پوتین موضع سختگیرانه‌ای را در زمینه اوکراین اتخاذ کرد و به‌طور مفصل و با جزئیات به ابعاد سیاسی و نظامی این درگیری پرداخت. او با لحنی تهاجمی گفت، صادرات نظامی امریکا به اوکراین غیرقانونی است و فروش چنین سلاح‌هایی بهترین راه برای حل مسأله اوکراین نیست. او حتی از بحث درباره شبه جزیره کریمه خودداری کرد و عمداً آن را نادیده گرفت انگار که کریمه اکنون صرفاً بخشی از اسناد تاریخی است. سپس در دومین لحظه بسیار جالب این نشست، پوتین گفت که اوباما در سال 2014 علناً به او اعلام کرده بود اگر روسیه اقدامات خود را فقط به الحاق کریمه محدود کند و کار دیگری انجام ندهد مناقشه اوکراین حل خواهد شد. البته به هر دلیلی، اوباما بعداً نظر خود را تغییر داد و ما به بن‌بست کنونی رسیدیم. وقتی نوبت پاسخ من شد حس کردم که با گذشت 90 دقیقه، نشست ما رو به اتمام است و من فقط گفتم که درباره اوکراین اختلاف ما زیاد است و اکنون فرصتی برای پرداختن به جزئیات این موضوع نیست بنابراین فقط باید بپذیریم که دراین زمینه اختلاف داریم.
پوتین همچنین موضوع کره شمالی را مطرح کرد که در این موضوع، روسیه از رویکرد «اقدام در برابر اقدام» حمایت می‌کرد. کره شمالی خواستار چنین رویکردی بود هر چند که اساساً به نظر می‌رسید او علاقه‌ای به این موضوع ندارد.
در خصوص ایران، پوتین خروج ما از توافق هسته‌ای را به تمسخر گرفت و با تعجب گفت حالا که ایالات متحده از توافق خارج شده اگر ایران هم خارج شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ او گفت، اسرائیل به تنهایی قادر به اقدام نظامی علیه ایران نیست زیرا منابع یا قابلیت‌های لازم را- بویژه اگر اعراب با ایران متحد شوند- در اختیار ندارد که این گفته او مهمل و نامعقول بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7464/4/557024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها