اعلام برندگان نوبل صلح و ادبیات



گروه جهان/ آکادمی نوبل، در دو روز گذشته دو جایزه ادبیات و صلح را اعلام کرد و به انتظارها در این بخش‌ها پایان داد. برنامه جهانی غذا بخاطر تلاش بی وقفه در مبارزه با گرسنگی و عدم امنیت غذایی میلیون‌ها نفر در جهان برنده جایزه نوبل صلح شد و «لوئیز گلوک»، شاعر امریکایی هم جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد.
 برنامه جهانی غذا برنده صلح نوبل 2020
نقش موثر سازمان «برنامه جهانی غذا» در برقراری صلح در کشورهای قربانی جنگ، این نهاد وابسته به سازمان ملل را سزاوار دریافت جایزه صلح نوبل 2020 کرد.
به گزارش «نیویورک تایمز»، کمیته برگزاری این مراسم که هر ساله در سالمرگ «آلفرد نوبل» در «اسلو» پایتخت نروژ برگزار می‌شود، یکی از اهداف مهم این انتخاب را جلب توجه ملل مختلف به بحران گرسنگی همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و لزوم کمک‌های بشردوستانه عنوان کرد. «برتیس ریس اندرسون»،رئیس کمیته صلح نروژ گفت: «در شرایط شیوع کرونا، برنامه جهانی غذا تلاش‌های سازنده ای انجام داد چراکه تقارن جنگ زدگی و کرونا در بسیاری از کشورها شمار گرسنگان را به شدت افزایش داده است.»
براساس آمارهای بین‌المللی شمار قحطی زدگان در 2020 دو برابر سال گذشته شده و به 265 میلیون نفر رسیده است. سازمان جهانی غذا به عنوان بزرگترین سازمان حقوق بشری جهان در سال گذشته حدود 100 میلیون گرسنه را در 88 کشور تحت حمایت قرار داده است. این در حالی است که با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در کاخ سفید و مخالفت او برای پشتیبانی مالی پروژه‌های بشردوستانه سازمان ملل، در این چند سال بودجه عظیمی از خزانه این سازمان کم شده است.
در این شرایط «دیوید بیسلی»، مدیر اجرایی سازمان برنامه جهانی غذا در توئیتی ضمن ابراز خرسندی از این انتخاب نوشت: «برای نخستین بار نمی‌توانم کلمه‌ای برای توصیف این شرایط بگویم. این افتخار نتیجه کار سخت کارکنان سازمان بود. آنها در بدترین شرایط مانند جنگ در مناطق با آب و هوای غیرقابل تحمل و ... حضور یافتند و به معنای واقعی لیاقت دریافت این جایزه را داشتند.» این سازمان همچنین در بیانیه ای رسمی اعلام کرد: «امیدواریم این انتخاب، توجه جهانی را به سمت قحطی و گرسنگی و تبعات مناقشات و جنگ‌ها جلب کند. این سازمان همچنان برای ریشه کنی گرسنگی و فقر، همکاری نزدیکی با دولت‌ها خواهد داشت.» کمیته صلح نوبل نیز با تأکید بر اهداف این سازمان، اهدای این جایزه را با توجه به همه‌گیری کرونا در سراسر جهان و بحران اقتصادی و غذا بهترین فرصت برای این سازمان بشردوستانه دانست. به نوشته «ایندیپندنت»، در قرن بیست و یکم از هر 5 جایزه یک مورد به سازمان‌های وابسته به سازمان ملل اختصاص یافته است. برنده این جایزه در مراسم امروز (10 سپتامبر) که به دلیل محدودیت‌های کرونایی بسیار محدود برگزار می‌شود علاوه بر مدال طلا، 9 میلیون کرونز سوئدی (716 هزار پوند) به عنوان جایزه دریافت خواهد کرد.
 شاعر امریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات
آکادمی نوبل روز پنجشنبه نیز جایزه نوبل ادبیات را به «لوئیز گلوک»، شاعر امریکایی اهدا کرد. به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، این نویسنده امریکایی بخاطر «صدای شاعرانه او که نمی‌توان آن را اشتباه گرفت و زیبایی ریاضت‌کشیده که باعث می‌شود موجودیت فردی، جهانی شود» به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات معرفی شد. «لوئیز گلوک»، یکی از مشهورترین شاعران امریکا است که با زیبایی تمام از وجود انسان سخن می‌گوید. او در مجموعه اشعارش به چالش‌های مختلف زندگی هر انسانی از زندگی خانوادگی گرفته تا پیر شدن، می‌پردازد. البته «گلوک» با جایزه‌های جهانی
نا آشنا نیست. او سال 1993 جایزه پولیتزر را بخاطر مجموعه شعر «زنبق وحشی» دریافت کرد.  وی سال 2014 هم بخاطر مجموعه شعر «شب ایمان و فضیلت» برنده جایزه شد. وی از سال 2003 به عنوان ملک الشعرای امریکا شناخته می‌شود. «اندرس اولسون»، رئیس کمیته اعطای جایزه، از صدای مینیمالیستی اشعار وی بویژه در ابیاتی که به قلب زندگی خانوادگی وارد می‌شود، ستایش کرد و گفت: «صدای لوئیز گلوک صدایی غیرقابل تردید است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7464/4/557025/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها