مسئولان سیاسی - فرهنگی کشور درگذشت استاد آواز ایران را تسلیت گفتند

ایران در سوگ اسطوره بزرگ هنر




مقام‌های سیاسی و فرهنگی کشور فقدان خسرو آواز را تسلیت گفتند و با مردم ایران در سوگ این هنرمند محبوب و بلندآوازه‌شان هم‌داستان شدند.
حسن روحانی رئیس جمهوری روز پنجشنبه ساعتی پس از انتشار خبر درگذشت او پیام تسلیتی با این مضمون صادر کرد: «انالله وانا الیه راجعون؛ درگذشت استاد آواز ایران و هنرمند نامدار محمدرضا شجریان، موجب تأثر و تألم فراوان گردید. این چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، با ذوق هنرمندانه و تلاش فراوان، میراث ارزشمند و پرجاذبه‌ای از خود به یادگار گذاشت. یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت. اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم و همه علاقه‌مندان و دوستداران ایشان، خصوصاً جامعه هنری کشور تسلیت عرض می‌‏کنم و از خداوند بزرگ برای آن مرحوم، رحمت و غفران الهی و برای عموم بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.»
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم در پیام خود درگذشت این چهره شاخص فرهنگ ایران را «ضایعه‌ای ملی» توصیف کرد و با بیان اینکه «هر ایرانی و هرکس که در دور و نزدیک این سرزمین به ادب و زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دلبسته است حق دارد که سوگوار فقدان این چهره نام آور و سختکوش باشد»، تأکید داشت: «نام او به یقین در آینده نیز همچنان خواهد درخشید چنان که میراثی گرانقدر در گذشته و حال داشته است.»
در بخشی از پیام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آمده است: «درگذشت ترنم ماندگار ایران استاد محمدرضا شجریان موجب تأثر و تأسف عمیق گردید، شجریان نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نمادهای هویت هنری این سرزمین است. وجوه متنوع استاد فقید، در کنار هوشمندی کم نظیر او در انتخاب مناسب از گنجینه گرانبهای شعر و ادب فارسی، آواز و موسیقی او را جاودان و نامیرا ساخت. بخش مهمی از ادبیات ایران با نغمه او در گوش و جان نسل جوان و نوجوان راه‌ یافت و آنان را با حکمت و ادب این سرزمین پرگهر آشنا و همراه ساخت...  اینجانب فقدان این هنرمند گرانمایه را به جامعه بزرگ هنری کشور، عموم علاقه‌مندان و بویژه به خانواده محترم استاد شجریان، تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال رحمت واسعه و آرامش ابدی برای آن مرحوم و صبر و بردباری بازماندگان معزز را آرزومندم.»
محمدجواد ظریف نیز در فقدان «اسطوره بزرگ هنر» و «سفیر پر افتخار پارسی گویان جهان»، این گونه نوشت: «برای آنانی که سال‌ها با صدای روحانی این‌ شجره هنر ناب افطار کردند، عمری میهمان مناجات او در سحرگاهان بودند و همراه همیشگی نغمه‌های دل انگیزش در خلوت و جلوت، بزم‌ و رزم و ضیافت و سیاحت بودند، محمدرضا شجریان یک نام همواره مانا است.» ظریف در این پیام تسلیت به خانواده و دوستداران شجریان افزود: «از خداوند رحمان و رحیم مسألت دارم که او را مشمول رحمت خاصه خود و میهمان ضیافت داوودی و نغمه خوانی فردوسیان در سرای باقی بگرداند.» سیدحسن خمینی، یادگار امام(ره) هم در پیام تسلیت درگذشت استاد محمدرضا شجریان تأکید کرد: «بی‌شک نام و آوازه ایشان فراتر از زمانه ما و در پهنه‌ای وسیع‌تر از جغرافیای ما باقی خواهد ماند.»
روز پنجشنبه همچنین علی لاریجانی در پیامی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در گذشت این هنرمند بلندآوازه و فرهیخته را تسلیت گفت و افزود: «صدای آشنای او از میراث اسلامی، ایرانی در دل‌ها آرام گرفته و به یادگار می‌ماند. یادش گرامی باد. از خداوند رحیم می‌خواهم که این سفر کرده گرامی را به نیکی بپذیرد و مورد غفران خویش قرار دهد.»
سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیت خود یادآور شد: «خنیاگر وطن، تن به خاک وطن و جان به جان جهان سپرد. کیمیاگری که به گوهر هنر، شریک دردها و درودهای روزگار خویش بود و به اعجاز آواز، ناب‌ترین نیایش‌ها را سرود و بی‌نقاب‌ترینِ انسان‌ها را ستود. اگرچه بالای آن سرو به سعی مرگ خم آورده است اما به حُسن خداداد خویش و به مهر ماندگار مردم، آن جانِ جویا جاودانه است و به صاحب‌دلی، صدایش نوشداروی آشفتگی‌ها و سرگشتگی‌ها باقی خواهد ماند... »
علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری، سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات، مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس، جمشید انصاری مشاور رئیس جمهوری، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، سید‌هادی خامنه‌ای دبیر کل مجمع نیروهای خط امام، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، علی مطهری نماینده پیشین مجلس و محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی از جمله بیشمار چهره‌ها و فعالان سیاسی و فرهنگی بودند که هر یک به سهم خود در پیامی با این سوگ ملی همراهی کردند.  حزب اعتماد ملی، همبستگی ایران اسلامی، حزب اسلامی کار و حزب مجمع ایثارگران هم از جمله احزاب سیاسی بودند که درگذشت شجریان را تسلیت گفتند. در این میان البته خبری از پیام‌های تسلیت چهره‌های شاخص و احزاب  اصولگرا حداقل تا زمان تنظیم این گزارش منتشر نشده است.
بازتاب جهانی یک فقدان
در گذشت استاد شجریان نه فقط در ایران و نه فقط در کشورهای فارسی زبان که در سراسر جهان بازتاب داشت. این چنین بود که نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و عبدالله عبدالله سیاستمدار برجسته افغانستان در پیام‌های جداگانه ای در گذشت او را تسلیت گفتند. عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با انتشار پیام تسلیتی در رثای درگذشت این  «آوازخوان نامدار حوزۀ تمدنی ما و زبان فارسی» نوشت: «محمدرضا شجریان، میراث مشترک فرهنگی کشورهای منطقه، معرفِ اشعار شاعران بزرگ زبان فارسی از جمله مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی است.» نیچروان بارزانی هم در پیام خود نوشت: «تنها صداست که می‌ماند... با نهایت اندوه، درگذشت خسرو آواز ایران زمین و اسطوره تکرار ناشدنی موسیقی را به خانواده محترم شجریان، جامعه هنری و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.»
غیر از این سفرای کشورهای اتریش، فرانسه، سوئیس، انگلیس، جمهوری آذربایجان و کرواسی از جمله مقامات خارجی بودند که با یادداشت‌هایی در گذشت این هنرمند را به  دولت و مردم ایران تسلیت گفتند. دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران  هم در پیامی در توئیتر نوشت: «خانواده سازمان ملل در تهران عمیقاً با خانواده آقای شجریان و هوادارانش از ایران و سراسر جهان ابراز همدردی می‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7464/19/557030/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها