آنچه از پنجشنبه بر مردم هنردوست ایران گذشت

یک سوگ جمعی



پس از اینکه پنجشنبه عصر مقابل بیمارستان جم تهران اعلام شد صبح جمعه در بهشت زهرا(س) نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان خوانده می‌شود خیلی‌ها خودشان را به بهشت زهرا(س) رساندند. کسانی که می‌دانستند نمی‌توانند به مشهد و طوس بروند می‌خواستند از این فرصت برای خداحافظی با استاد آواز ایران استفاده کنند. آنهایی که مقابل بیمارستان ایستاده بودند و از تصمیم‌شان برای شرکت در مراسم خواندن نماز حرف می‌زدند از خاطره‌هایی می‌گفتند که از کودکی با تصنیف‌های محمدرضا شجریان داشتند و می‌خواستند با همراهی خانواده شجریان در این مراسم و تا جایی که می‌شود به پاس همه آن خاطره‌ها به محمدرضا شجریان و خانواده‌اش ادای احترام کنند. میان کسانی که در تاریک و روشن صبح در بهشت زهرا(س) جمع شده بودند از هر طیف و چهره و گروهی را می‌شد دید. کسانی که آرام و بلند گریه می‌کردند و با در دست گرفتن عکس‌هایی از محمدرضا شجریان زمزمه می‌کردند: «من ز تو دوری نتوانم دیگر...»
نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان حدود ساعت 6 و 30 دقیقه صبح روز جمعه توسط سید محمود دعایی و با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی، علی مرادخانی مدیرعامل خانه موسیقی و چهره‌هایی مانند حسین علیزاده، فردین خلعتبری، طهمورس پورناظری، حمیدرضا نوربخش، داریوش پیرنیاکان و حمید قبادی در کنار خانواده شجریان خوانده شد. همایون شجریان بار دیگر به میان مردم عزادار آمد و اعلام کرد نماز خوانده شده و پیکر به مشهد منتقل می‌شود تا در آرامگاه فردوسی و کنار مزار مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده شود. مردم به همایون شجریان تسلیت می‌گفتند اما او گفت: «شما صاحب عزا هستید. من هم مانند شما رفتن پدرم را باور ندارم یا نمی‌توانم یا نمی‌خواهم. اگر بخواهم در یک جمله محمدرضا شجریان را توصیف کنم این است که آدم‌های بزرگ مثل او به این کره خاکی می‌آیند تا پیامی را بیاورند و خوش به حال کسانی که این پیام را دریافت می‌کنند.»
«مرغ سحر» خوانی و اشک‌ها و همراهی مردم با خانواده شجریان تا ساعتی پس از خواندن نماز هم ادامه داشت و خیلی‌ها با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از آن تلاش می‌کردند مردمی را که نتوانسته بودند در این مراسم شرکت کنند در حس و حال جمعه صبح بهشت زهرا(س) شریک کنند.
پنجشنبه و جمعه مردم ایران یک سوگ جمعی را تجربه کرد. فضایی یک دست سیاه پوش.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7464/19/557032/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها