انتشار یک فیلم چشم ها را به محرومیت یکی از روستاهای خاش گشود

دانش آموز ان «گواتامک» صاحب مدرسه می شوند




گروه ایران زمین: دانش‌آموزان روستای «گواتامک» در شهرستان خاش و در سیستان و بلوچستان، شانس آوردند که انتشار یک ویدئو از کلاس درسشان در فضای مجازی باعث شد، نگاه مردم، مسئولان و خیرین مدرسه‌ساز به این روستا جلب شود تا همه بدانند بیش از 80 دانش‌آموز این روستا زیر سقف یک کانکس درس می‌خوانند. در وضعیت کرونایی این روزها، شبکه شاد به این روستا نرسیده و احیاناً نخواهد رسید. دختر و پسر روی نیمکت، کف کلاس و بیرون روی زمین و در سایه نشسته‌اند تا دو معلم روستا به‌صورت شیفتی به آنها درس دهند. روستایی که جاده ندارد، چاردیواری مسقفی برای تشکیل کلاس ندارد. در برابر بادهای سردی که از سمت کوهستان می‌وزد، دانش‌آموزان پناهگاهی ندارند و...  در سیستان و بلوچستان و شهرستان خاش از این مدارس و این «گواتامک»ها بسیارند. در وضعیت کنونی فقط دوربین‌های موبایل‌ها است که می‌تواند چشم مسئولان را به این محرومیت‌ها بگشاید.
هفته گذشته و یک روز پس از انتشار این ویدئو در فضای مجازی ، مدیر کل نوسازی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در واکنش به وضعیت نامطلوب مدرسه روستای گواتامک به ایلنا گفت: نمونه‌های مشابه بسیاری از این مدرسه وجود دارد، اما اکنون به‌خاطر کلیپی که از این روستا پخش شده، خیرین زیادی اعلام آمادگی کردند تا در این منطقه مدرسه بسازند.
«رضا سرحدی‌نیا» توضیح داد: مدرسه‌ای که در گواتامک حوزه خاش است، در واقع انتهای حوزه آموزشی ایرندگان خاش قرار دارد که منطقه سخت‌گذری است. این منطقه ۸۰ دانش‌آموز دارد که برای این تعداد چند سال قبل کانکس فرستاده شده، علاوه بر آن یک فضای سنگی هم هست که دانش‌آموزان در آن در حال تحصیل هستند.
وی افزود: این روستا دو معلم دارد و با این دو معلم اداره می‌شود. نه فضای کانکس فضای مناسبی برای دانش‌آموزان است و نه فضای سنگی، اما این واقعیتی است که در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد. مدارس روستاها علی رغم همه تلاش‌هایی که می‌شود کمبود‌های زیادی دارند.
همزمان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز دستور ساخت فوری یک مدرسه دراین منطقه را صادر کرد اما خیران زودتر دست به کار شدند وکمتر از یک هفته بعد از انتشار این فیلم ساخت مدرسه‌ای 6 کلاسه در این منطقه را آغاز کردند.
گواتامک بزودی صاحب مدرسه می‌شود
«حمید رضا رخشانی»، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: بعد از اطلاع از وضعیت دانش‌آموزان مدرسه گواتامک به سرعت 2 کانکس در آنجا مستقر شد تا در مراحل بعد بتوانیم با پیگیری‌های لازم مدرسه‌ای برای این دانش‌آموزان احداث کنیم. البته در گذشته خیرین بارها برای ساخت مدرسه برای دانش‌آموزان این روستا اعلام آمادگی کرده بودند اما به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و دشواری‌های خاص راه‌های مواصلاتی این کار محقق نشده بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه هم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و هم خیرین برای ساخت مدرسه در این منطقه اعلام آمادگی کردند. در نهایت قرار شد با حمایت‌های خیرین و نظارت اداره کل نوسازی، اداره توسعه و تجهیز مدارس استان و حضور پیمانکاران بومی این مدرسه 6 کلاسه برای دانش‌آموزان ساخته شود. در حال حاضر کار ساخت این مدرسه آغاز شده و بزودی شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.
 رخشانی با تأکید بر اینکه بخش ایرندگان خاش از مناطق محروم سیستان و بلوچستان بوده که مردم آن نیازمند توجه ویژه خیران و گروه‌های جهادی هستند، افزود: خیرین همواره در امر مدرسه‌سازی پیش‌قدم بوده‌اند و با کمک آنها حدود ٦٠٠ مدرسه در استان در حال ساخت است. هم‌اکنون هشت مدرسه در این بخش، کپری، کانکسی یا خشت و گلی و غیراستاندارد است و تلاش داریم بزودی این مدارس را نوسازی یا بازسازی کنیم.
ضرورت تداوم نهضت مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان
«علیرضا راشکی» مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص به «ایران» گفت: درپی انتشار فیلمی در فضای مجازی از یک مدرسه کانکسی در یکی از روستاهای استان، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام دستور ساخت فوری یک مدرسه را در این منطقه صادر کردند و ما نیز پیگیری‌ها را شروع کردیم. البته سازمان نوسازی نیز به موازات با خیرین صحبت‌هایی داشت و ایشان نیز برای ساخت این مدرسه اعلام آمادگی کرده و کار ساخت مدرسه را آغاز کردند.
وی با تأکید براینکه این دستور انجام خواهد شد، ادامه داد: از آنجایی که کار ساخت مدرسه گواتامک آغاز شده ما بنا بر دستور آقای مخبر در منطقه دیگری از استان این مدرسه را خواهیم ساخت.
این مقام مسئول بیان داشت: نهضت مدرسه‌سازی در سال‌های اخیر از سوی ستاد اجرایی امام و بنیاد برکت در سیستان و بلوچستان همواره در حال پیگیری بوده و تاکنون ساخت بیش از 140 مدرسه در استان مصوب شده که بیش از 130 مورد آن تحویل داده شده است. البته ساخت اغلب این مدارس با همکاری اداره توسعه و تجهیز مدارس استان بوده است.
راشکی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی همواره تلاش داش ته تا به دانش‌آموزان این استان خدمات لازم را ارائه کند در همین راستا در مهر ماه سال‌جاری همزمان با بازگشایی مدارس 13 هزار بسته لوازم‌التحریر و پوشاک به ارزش 2 میلیارد تومان میان دانش‌آموزان مناطق محروم توزیع شد. همچنین بسته‌های معیشتی نیز در اختیار خانواده‌های آنان قرار گرفت.
مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در سیستان و بلوچستان افزود: ما همواره تلاش داشته‌ایم توجه ویژه‌ای به ساخت مدارس در این استان داشته باشیم. بخش ایرندگان خاش از مناطق محروم سیستان و بلوچستان بوده که مردم آن نیازمند توجه ویژه خیران و گروه‌های جهادی هستند. اگر خیرین در کنار ستاد اجرایی و بنیاد برکت قرار بگیرند بی‌شک می‌توانیم کارهای بزرگی در این استان انجام دهیم.
عصر روز دوشنبه عملیات ساخت مدرسه روستای گواتامک بخش ایرندگان خاش با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و شماری از خیران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان، فرماندار خاش و علما و معتمدان شروع شد. مردم روستای گواتامک برای اولین بار بود که این تعداد مسئول کت و شلواری را در روستای خود می‌دیدند.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی این طرح گفت: مدرسه سه کلاسه روستای گواتامک با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال ساخته و تا دهه فجر امسال تحویل مردم خوب این روستا می‌شود.
مهرالله رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش به تعهد خود عمل کرده و دو کانکس با تجهیزات کامل برای تحصیل دانش‌آموزان به مردم خوب منطقه اهدا شده است، افزود: برای مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان اعتبارات خوبی اختصاص یافته است.
هر چند اکنون دانش‌آموزان و دو معلم پر مشغله این روستا به ساخت مدرسه امیدوار شده‌اند اما همه می‌دانند اگر این ویدیو منتشر نمی‌شد، پای این مسئولان به گواتامک نمی‌رسید!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7473/6/558009/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها