از آبان ماه اجرا می‌شود

اعطای زمین وتسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان زراعت چوب در استان گلستان




زهره افشار
خبرنگار
زراعت چوب یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تثبیت و حفاظت از عرصه‌های جنگلی است که از سال96 با اجرایی شدن طرح تنفس جنگل یا توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده 75 هزار هکتار از اراضی مستعد تولید چوب در سراسر کشور به این طرح اختصاص یابد.
این طرح با هدف تأمین نیاز صنایع و کارخانه ها به ماده اولیه چوب به اجرا درآمده و شکی نیست که با توجه به محدودیت‌های آب و خاک و عرصه‌های جنگلی طبیعی و جلوگیری از قاچاق چوب برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هرچند فعالان این بخش اعطای تسهیلات با نرخ سود بالا و مدت زمان حداقل 5 ساله برای سود دهی و برداشت محصول از زراعت چوب را ازمهم‌ترین عوامل بازدارنده توسعه این زراعت می‌دانند اما قیمت بالای چوب، زراعت آن را به کسب و کاری پرسود تبدیل کرده است.
 یکی از استان‌های مستعد برای اجرای زراعت چوب گلستان است. استان گلستان بالغ بر 452 هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که حدود 75 هزار هکتار آن دست کاشت است.
 افزایش 12 برابری زراعت چوب در گلستان
 ابوطالب قزلسفلو، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به «ایران» گفت: مناطق شمال شرقی و شمالی استان مستعد زراعت چوب است که بیشتر به زیر کشت نهال اکالیپتوس که آب کمتری نسبت به نهال صنوبر لازم دارد، رفته است. وی افزود: بر خلاف تصور همگان که فکر می‌کنند استان گلستان استان پرآبی است ولی ما با محدودیت منابع آبی روبه‌رو هستیم و باید بگوییم سرانه آب ما با توجه به جمعیتی که داریم حتی از استان‌های سمنان و خراسان شمالی هم کمتر است. به‌گفته وی سال گذشته 200 هکتار از اراضی استان به زراعت چوب اختصاص یافته بود که امسال با رشد 12برابری به 2 هزار و 400 هکتار می‌رسد. وی توضیح داد: متقاضیان اجرای طرح زراعت چوب پس از ارائه طرح خود در مزایده شرکت می‌کنند که اگر برنده شوند به آنها زمین می‌دهیم و اگر هم برنده نشوند هزینه مطالعات را به آنها بر می‌گردانیم. به گفته وی، متقاضیان اجرای زراعت چوب برای هرهکتار 10 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در استان گلستان دو کارخانه مصنوعات چوبی فعالیت دارد، تصریح کرد: به این صنایع پیشنهاد داده‌ایم چوب حاصل از طرح زراعت چوب استان را که یکی، دوسال دیگر قابل برداشت می‌شود از هم اکنون پیش خرید کنند تا هم مشکل نقدینگی کشاورزان حل شود و هم آنها در سال‌های آتی با مشکل کمبود مواد اولیه روبه‌رو نشوند. به‌گفته وی در قالب زراعت چوب، کشاورزان پس از حداقل پنج سال می‌توانند اولین چوب تولیدی خود را به فروش برسانند که این مسأله معیشت آنها را در این دوره با مشکل مواجه می‌کند و پیش خرید چوب از سوی کارخانه ها مشکل هردو طرف را حل می‌کند. وی تأکید کرد: صنایع چوب استان سالانه به 700 هزار مترمکعب چوب نیاز دارند که در حال حاضر حتی از چوب گز سیستان و بلوچستان این نیاز تأمین می‌شود ولی با سرانجام رسیدن زراعت چوب استان این مشکل حل می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که برداشت غیرمجاز چوب از عرصه‌های جنگلی استان در حال حاضر چقدر است؟ گفت: البته نمی‌توان منکر برداشت غیر مجاز شد ولی به حدی نیست که نگران کننده باشد.
 تسهیلات ارزان قیمت برای زراعت چوب از ماه آینده
 در همین حال کامران‌پور مقدم، مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هم به «ایران» گفت: ما در سال 96 ودر قالب برنامه ششم توسعه موظف به شناسایی اراضی مستعد زراعت چوب شدیم که مطالعات مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نشان داد همه استان‌ها مستعد زراعت چوب هستند و در واقع تقریباً 900 هزار هکتار از اراضی کشور ظرفیت زراعت چوب را دارند. در این میان گیلان مستعدترین استان در استان‌های شمالی و خوزستان مستعدترین استان در استان‌های غیر شمالی شناخته شد. به گفته وی در سال 98 حدود 10 هزار هکتار از عرصه‌های استان‌های مختلف به زراعت چوب اختصاص داشت که این میزان امسال به 30 هزار هکتار می‌رسد که برای نهالکاری هر هکتار به 1200 نهال احتیاج است که به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: هر هکتار زراعت چوب پس از پنج تا شش سال می‌تواند به ما 200مترمکعب چوب بدهد. ‌پور مقدم در پاسخ به گلایه متقاضیان زراعت چوب برای اختصاص تسهیلات با نرخ سود بالا به زراعت چوب گفت: ما از دو منبع پیگیر دریافت تسهیلات با نرخ پایین‌تر برای این بخش هستیم. از ماه آینده تسهیلات مناسبی در قالب کمک‌های فنی اعتباری سازمان جنگل‌ها با نرخ بهره 13 درصد و تنفس 4 ساله در اختیار متقاضیان جدید و قدیم قرار می‌گیرد ضمن اینکه در حال رایزنی برای اختصاص بخشی از تسهیلات اشتغالزایی برای زراعت چوب هستیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7473/11/558025/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها