‌به نام تاریخ




30 مهر
سال 1313 در چنین روزی خیابان علاءالدوله تهران به افتخار شاعر شاهنامه و برای تجلیل از خدمات او برای پاسداشت زبان فارسی، خیابان فردوسی نام گرفت.
تولدها
آلفونس دولامارتین: شاعر و نویسنده فرانسوی سال 1790 در چنین روزی به دنیا آمد. آلفونس دولامارتین اولین کتابش را در 30 سالگی به‌نام «اندیشه‌های شاعرانه و مذهبی» نوشت و منتشر کرد. سه سال بعد و با نوشتن کتاب «اندیشه‌های تازه» متن موزون و نوشتار او مورد توجه قرار گرفت و پس از آن دولامارتین کتاب‌های «هماهنگی ها»، «سقوط یک فرشته»، «ژوسلین» و «برگزیده ها» را منتشر کرد که در آنها معمولاً حوادث عادی زندگی را به دیدی شاعرانه می‌نوشت. دولامارتین اهل سیاست هم بود در انقلاب 1848 فرانسه عضو دولت موفق این کشور شد اما بیش از همه اشعار او مورد توجه قرار گرفته است. شعر «دریاچه» که بیشتر یک اتوبیوگرافی است مشهورترین اثر دولامارتین است. او سال 1869 درگذشت.
    سالروز تولد علی قربان‌زاده بازیگر، صابر ساده شاعر و آرش واقع طلب شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
فریدون گله: کارگردان و فیلمنامه نویس اجتماعی ایران سال 1384 در چنین روزی درگذشت. فریدون گله متولد سال 1319 بود و در دانشگاه نیویورک در رشته هنرهای دراماتیک تحصیل کرده بود. سال 1347 اولین فیلمش را با نام «شب فرشتگان» کارگردانی کرد و پس از آن فیلم‌هایی مانند «دشنه»، «زیر پوست شب» و «کندو» را ساخت. گله فیلمنامه بسیاری از فیلم‌های مطرح مانند «کوچه مردها»، «رضا چلچله»، «درختان ایستاده می‌میرند»، «کندو» و «دشنه» را هم نوشته بود.
فرانسوا تروفو: کارگردان مطرح فرانسوی سال 1984 درگذشت. فرانسوا تروفو در سال 1932 به دنیا آمد و پیش از فیلمسازی نویسنده و منتقد نشریه مطرح کایه دو سینما بود. در همان دوران هم «نظریه مؤلف» را نوشت که اکنون یکی از مطرح‌ترین نظریه‌های سینمایی است. با فیلم «چهارصد ضربه» در سال 1959 فیلمسازی را به‌صورت جدی آغاز کرد که این فیلم مطرح‌ترین اثر اوست. پس از آن فیلم‌هایی مانند «فارنهایت 451»،»، «عروس سیاه پوش»، «کودک وحشی»، «اتاق سبز»، «آخرین مترو»، «زنی در همسایگی» و «بالاخره یکشنبه» را ساخت. تروفو از پیشگامان موج نوی فرانسه است و آثارش با داستان‌هایی جذاب و بدون پیچیدگی مورد توجه قرار می‌گرفتند. گفته می‌شود تروفو که نویسنده یا همکار نویسنده فیلمنامه‌های فیلم‌هایش بود بسیار تحت تأثیر انوره دو بالزاک نویسند ه فرانسوی قرار داشت و به همین دلیل از موضوعات سیاسی و اجتماعی فاصله داشت هرچند که در جریان ناآرامی‌های سال 1968 در فرانسه کمی وارد سیاست شد. تروفو به هیچکاک علاقه زیادی داشت و سبک فیلمسازی و فیلمنامه‌نویسی او را ستایش می‌کرد. به همین دلیل هم در سال 1962 به امریکا سفر کرد و گفت‌و‌گویی
50 ساعته با هیچکاک داشت که شرح آن را در کتاب «سینما به روایت هیچکاک» نوشت.
جک کرواک: نویسنده و شاعر امریکایی سال 1969 درگذشت. جک کرواک متولد 1922 بود و در دانشگاه با آلن گینزبرگ و ویلیام اس. باروز آشنا شد که این سه نفر کنار هم اعضای مرکزی «نویسندگان نسل بیت BEAT» شدند. جک کرواک با بداهه‌نویسی شهرت داشت و نخستین رمانش را سال 1950 به‌نام «شهر و ولایت» نوشت اما بیشتر با رمان «در جاده» شناخته می‌شود که سال 2012 فیلمی براساس آن به همین نام توسط والتر سالس ساخته شد. جک کرواک از فئودور داستایوسکی، هنری میلر، مارسل پروست، جک لندن، ارنست همینگوی و هرمان ملویل تأثیر گرفته بود و در نوشته‌هایش از موسیقی استفاده زیادی می‌کرد. در واقع رمان «در جاده» را با سبک بداهه گویی موسیقی جاز نوشته بود. از کتاب‌های او «ولگردهای دارما»، «بیگ سور»، «مگی کسیدی»، «در جاده»، «زیر زمینی ها» و «هایکو» به فارسی ترجمه شده‌اند.
    ساموئل خاچیکیان کارگردان هم سال 1380 در چنین روزی درگذشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7473/20/558062/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها