نقش آفرینی علی لاریجانی در پرونده قرارداد ایران و چین




دولت خواستار ادامه نقش‌ آفرینی علی لاریجانی بابت سند 25 ساله همکاری ایران و چین است. این را دیروز محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری به خبرگزاری مهر گفت. نام علی لاریجانی اما از همان ابتدای مطرح شدن ماجرای قرارداد 25 ساله ایران و چین با این قرارداد پیوند خورده بود. مخصوصاً جایی که در خردادماه ‏غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه ایران، از سفر «فرد خاصی» از جانب رهبری به چین برای این قرارداد خبر داد و اظهار داشت: «سند همکاری ۲۵ ساله با چین هم بعد از این بود که رهبر انقلاب پیام خاصی و فرد خاصی را به چین فرستادند و با رئیس جمهوری چین گفت‌و‌گو کردند.» او گفته بود که از همین مرحله به بعد موضوع این قرارداد در روابط دو طرف، جدی‌تر شد. همان زمان هم هر چند مصباحی مقدم مستقیماً نامی از علی لاریجانی نیاورده بود اما برای همه مسجل شد که فرد مورد اشاره او قطعاً کسی جز رئیس سابق مجلس نیست.
پس‌از آن هم در مردادماه، منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس ایران تأیید کرد که او از طرف رهبر معظم انقلاب «نقش ویژه‌ای» در مدیریت «قرارداد راهبری» ایران و چین داشته است. حقیقت‌پور نقش علی لاریجانی را اینگونه توضیح داده بود؛«او برای پیگیری این قرارداد مهم، مدنظر رهبر انقلاب بود تا بتواند مناسبات ایران و چین را در این قرارداد مدیریت کند تا سندی اجرایی و عملیاتی به ثمر بنشیند.» حالا دیروز رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا علی لاریجانی مسئول اجرای سند همکاری ایران و چین شده است؟ گفت: «آقای لاریجانی از زمانی که رئیس مجلس بود و سفری هم که به چین داشت، موضوع سند ۲۵ ساله را دنبال می‌کرد.» واعظی افزود: «بعد از اینکه لاریجانی از مجلس بیرون آمد، از او درخواست کردیم کار خود را در خصوص پیگیری این سند ادامه دهد، او هم پذیرفت و این روزها برای پیشبرد برنامه‌های مربوط به اجرای این توافق همکاری ایران و چین وقت می‌گذارد.» با وجود این رئیس دفتر رئیس جمهوری در خصوص خبر تجهیز دفتری در پاستور برای لاریجانی به منظور پیگیری و اجرای سند همکاری ایران و چین، اظهار بی‌اطلاعی کرد.
موضوع قرارداد 25 ساله با چین اما همچنان در مراحل پیش‌نویس توافق و مذاکرات قرار دارد. آغاز بحث این توافقنامه به سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری جمهوری خلق چین، به ایران در سال ۱۳۹۴ برمی‌گردد و بخشی از طرح راه ابریشم جدید چین می‌باشد. اکبرترکان، مشاور عالی سابق رئیس جمهوری مردادماه امسال در گفت‌و‌گویی با روزنامه «ایران» قرارداد با چین را به‌لحاظ اهمیت و تأثیرگذاری، پس‌از پذیرش قطعنامه 598 و برجام، سومین تصمیم راهبردی دیپلماتیک نظام در 4 دهه گذشته دانسته بود.
در ماه‌های گذشته موضوع قرارداد همکاری 25 ساله با چین، بهانه حملات متعدد و تازه‌ای به دولت هم بود؛ حملاتی که هم از سوی اپوزیسیون نظام انجام می‌شد و هم مخالفان داخلی دولت. از جمله در ماه‌های ابتدایی تشکیل مجلس یازدهم بحث «پنهانکاری دولت» و همین‌طور «فروش جزیره کیش به چین» در بهارستان مطرح شد. دولت اما در ادامه به تکذیب قاطع این شایعات پرداخت و آنها را غیرواقعی دانست. این بحث‌ها اما بعد از چند هفته فروکش کرد و کمتر از این قرارداد در خبرهای ایران یاد شد. حالا اما با اظهارات اخیر واعظی به‌نظر می‌رسد که موضوع قرارداد با چین به عنوان یک پروژه ملی همچنان در حال پیگیری است، بی‌آنکه درگیر حواشی رسانه‌ای و سیاسی معمول شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7473/3/558093/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها