گزارش «ایران» از بحران کم آبی در روستاهای اطراف مسجدسلیمان

سفر شبانه برای ایستادن در صف آب




مسجدسلیمان- هوشنگ فرجی: سفر شبانه این زنان و کودکان در تاریکی و سرمای بامدادی آغاز می‌شود، ساعت‌های 2 تا 3 صبح، دبه‌های پلاستیکی را بار خورجین الاغ‌ها می‌کنند و خود را به جاده خاکی امامزاده «شاهزاده عبدالله(ع)» می‌رسانند. در تاریکی جنگل‌های بلوط هر صدایی خارج از این گروه های کوچک 5-4 نفر‌ه ای که از درون خانه‌های سنگچین و سیاه چادرها بیرون زده‌اند و راه جاده امامزاده را پیش گرفته‌اند، ترسناک و رعب آور است.سرمای پاییزی از میان درختان بلوط می‌پیچد و بر صورت و تن شان پنجه می‌زند. هر لحظه ممکن است در مسیر خود با سایه سیاه و ترس آور خرس یا گرگ در وسط جاده مواجه شوند، این سفر 7 الی 8 کیلومتری پر دلهره و اضطراب بامدادی هر روز صبح برای120 خانوار روستاهای اطراف مسجدسلیمان، لالی، اندیکا وهفتکل، تکرار می‌شود. هر کدام این روستاها جمعیت بالای 20 خانوار را در خود جای داده است و روایت مشترک همه آنها از محرومیت، آب شرب غیر بهداشتی وکم آبی است. مشکلی دیرینه که هر سال بدتر می‌شود. آنها باید هر بامداد قید خواب شبانه را بزنند و خود را به چشمه امامزاده برسانند و در صف آب بایستند.  8 ساعت در مسیر رفت و برگشت و 3 ساعت هم صف آب برای پر کردن دبه ها!  وقتی از اهالی می‌پرسیم تا الان چه کاری برای حل مشکل کم آبی‌شان انجام شده همه به پروژه‌ای اشاره می‌کنند که 36 سال پیش کلید خورد. سال 1363 خط آب لوله کشی ازمنبع آبشارهای آرپناه به سمت روستاها و مناطق عشایری امامزاده شاهزاده عبدالله(ع) اندیکا به طول ۹۲ کیلومتر توسط امور عشایراستان خوزستان احداث شد. حالا این خط لوله جوابگو نیست و به‌دلیل خشک بودن آبشار در ماه ها و سال‌های خشک، نه تنها مشکل بیش از۴۰۰خانوار روستایی وعشایری این منطقه را برطرف نکرده بلکه باعث شد تا بیش از۵۰۰ خانوار ساکن در منطقه آرپناه از توابع شهرستان لالی ازاین نعمت طبیعی محروم شوند!
گزارش خبرنگاراعزامی «ایران» به مناطق روستایی وعشایری اندیکا حاکی از این است که اکثر حوضچه‌ها ومنابع سیمانی آب شرب این مناطق دچارترک خوردگی شده و غیربهداشتی است که در این حوضچه ها هم سکنه و هم دام عشایرازاین آب استفاده می‌کنند. «مریم» یک زن عشایری که به همراه کودک خود در نوبت پرکردن دبه‌های پلاستیکی خود در گوشه‌ای زیردرخت بلوطی نشسته است با دلخوری می‌گوید: ساعت ۳صبح به همراه کودک ۷ساله ام ازمحل زندگی خود با این الاغ ها حرکت کرده‌ام و با پذیرفتن خطر حمله حیوانات وحشی مانندگرگ، خرس و پلنگ خود را به چشمه (سرمورد) جاده شاهزاده عبدالله(ع) رسانده‌ام تا از این آب غیربهداشتی برای آشامیدن و نظافت استفاده کنیم. وی در ادامه می‌افزاید: هر چند این کار هر روز تمام زنان عشایری است اما اگر امور عشایر چشمه‌های روستایمان را فعال کند قطعاً وقت بیشتری برای انجام امور خانواده خواهیم داشت.
علی سینا القاصی، یکی دیگر از ساکنان روستای «سرمورد» به خبرنگار ما می‌گوید: سقف این منبع سیمانی ذخیره آب تا سال گذشته آوار شده بود و لاشه انواع حیوانات و پرندگان در آن دیده می شد که با وجود پیگیری‌های زیاد و نگرفتن نتیجه و با بضاعت کم مالی که اهالی داشتند خودمان این منبع را لایروبی و مسقف کردیم. وی می‌گوید: حدود ۴۰۰ خانوار روستایی و عشایری در هفته دو روز از آب شرب لوله‌کشی استفاده می‌کنند و مابقی روزها باید از چشمه‌های غیربهداشتی استفاده کنند. فخرالدین رئیس آبفای شهرستان اندیکا نیز با اشاره به نبود بودجه کافی برای استاندارد کردن آب شرب روستاهای اندیکا افزود: اگر تمهیداتی در اختیار آبفای اندیکا قراربگیرد و با توجه به مطالعاتی که انجام گرفته تنها راه‌ بهره‌مندی از آب شرب بهداشتی، سد شهید عباسپور است که مسافت آن ۶۰ کیلومتر تا شاهزاده عبدالله(ع) است در صورتی که درحال حاضر ما مجبور هستیم از فاصله ۹۲کیلومتری آبشارهای آرپناه که ازروستاهای شهرستان لالی است آب شرب اهالی را در هفته‌ای دو روز تأمین کنیم. دکتر صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل آبفای استان خوزستان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با اعلام اینکه تعداد۷۰۰روستای استان خوزستان با بحران شدید کمبود آب مواجهند که 120 روستای آن مربوط به شهرستان‌های لالی، اندیکا، هفتکل و مسجدسلیمان است، افزود: طی مکاتبه‌ای که با دکتر اردکانیان وزیر نیرو داشتیم ایشان موافقت کردند تا تابستان سال۱۴۰۰تمام روستاهای بحرانی با استفاده از سد تراز شهرستان لالی، سد شهید عباسپور و سایر سدها از آب شرب بهداشتی و لوله‌کشی بهره مند شوند. مهندس علیرحم کریمی، مدیرکل امور عشایر استان خوزستان نیز به «ایران» گفت: درخصوص رفع مشکل آب شرب مناطق عشایری چشمه جمعه، منطقه آب زر وآرام از توابع شهرستان اندیکا اقدامات اساسی صورت گرفته است. وی افزود: بهسازی و منبع‌گذاری چشمه جمعه پیش انجام شده است وطرح آبرسانی بهداشتی تعداد10 منطقه عشایری آب زر و آرام با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان و تخصیص صددرصد بودجه از اعتبارات ملی مصوب و در حال حاضر ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی از سوی امور عشایرانجام شده و حداکثر تا پایان سال‌ جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
وی درادامه افزود: جهت رفع مشکل آب عشایر تا راه‌اندازی طرح، آبرسانی سیار با تانکر و به‌صورت مستمر درحال انجام است. وی درپایان خاطرنشان کرد: درخصوص چشمه هربو منطقه امامزاده بویر(ع) که طی سنوات گذشته بهسازی ولوله‌کشی شده بود دچار خسارت هایی شده که دربرنامه بازسازی قرار دارد و ان شاءالله بزودی مشکلات آن رفع می‌شود.
گزارش خبرنگار «ایران» حاکی است در حال حاضر آبشارهای منطقه آرپناه که آب شرب حدود۸۰۰ خانوار روستایی شهرستان‌های لالی واندیکا را تأمین می‌کند، خشک است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7477/11/558542/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها