رتبه‌های برتر از نقش و تأثیر کلاس‌های کنکور در قبولی آزمون سراسری می‌گویند

مشاور خوب کلید موفقیت در آزمون


ریحانه جولایی
خبرنگار
کنکور یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دوره نوجوانی و جوانی بسیاری از ما بوده و هنوز نیز هست. برای اینکه بتوانیم رتبه خوبی کسب کنیم و به یکی از دانشگاه‌های خوب کشور برویم سال‌ها درس خوانده‌ایم، دور بعضی از تفریحات را خط کشیده‌ایم و خلاصه روزهای سختی برای خودمان رقم زده‌ایم. برخی موفق شده‌ایم و عده‌ای هم به آنچه در ذهن داشتیم نرسیدیم. برای رسیدن به دانشگاه‌های دولتی و خوب چند سالی می‌شود که بازار کلاس‌های کنکور و تست‌زنی داغ شده‌اند. بسیاری از دانش‌آموزان ساعت‌های زیادی را در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند و هزینه‌های نسبتاً زیادی هم پرداخت می‌کنند و برخی هم در مدرسه از چنین کلاس‌هایی بهره‌مند می‌شوند. در این گزارش «ایران» با چند نفر از دانش‌آموزان برتر که در مدرسه‌های خاص درس خوانده‌اند و البته با تلاش خودشان توانسته‌اند رتبه‌های تک‌رقمی را از آن خود کنند گفت‌و‌گو کرده‌ایم که
در زیر می‌خوانید.
کنکوری‌ها از نشاط روحشان غافل نشوند
سید امیر سید شنوا، رتبه یک رشته تجربی، ساکن اردبیل است و می‌خواهد در دانشگاه تهران پزشکی بخواند. او می‌گوید در سال تحصیلی در اکثر درس‌ها درصدهای بالای 80 داشته اما برای درس‌های زیست و فارسی چند جلسه معلم گرفته بود تا به درصد دلخواهش برسد.
امیر که در دبیرستان تیزهوشان درس خوانده بر این باور است که کلاس‌های کنکور چندان کارآیی ندارد مگر برای افرادی که در برخی دروس بسیار ضعیف هستند و احتیاج دارند خارج از ساعات مدرسه آموزش ببیند؛ آن‌هم به این شرط که معلمی که در آموزشگاه کنکور تدریس می‌کند خودش کارکشته و باتجربه باشد.
از او می‌پرسم به نظرش کلاس‌های کنکور برای دانش‌آموزانی که کمی ضعیف‌تر هستند و در مدارس تیزهوشان درس نخوانده‌اند می‌تواند مفید باشد؟ او می‌گوید: بی‌تأثیر که نیست اما به نظر من هرکسی باید به خودش متکی باشد. من فکر می‌کنم مدرسه و کنکور وقت آدم را تلف می‌کند و دانش‌آموز باید خودش درس بخواند و وقتش را برای کلاس کنکور و تست‌زنی و این‌جور چیزها هدر ندهد. تنها در صورتی کلاس‌های کنکور می‌تواند مفید باشد که در مدرسه واقعاً معلم ضعیفی داشته باشید و خودتان از پس درس برنیایید، آن موقع کلاس کنکور می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد.
رتبه یک تجربی در ادامه در مورد ساعات روزانه مطالعه‌اش و راز موفقیتش می‌افزاید: روزی 5 تا 6 ساعت درس می‌خواندم و از فضای مجازی دوری می‌کردم، اما این‌طور نبود که تفریح نکنم، میهمانی‌های خانوادگی نروم و کلاً دور همه چیز را خط بکشم.
با این حال او به دانش‌آموزانی که نتوانسته‌اند رتبه دلخواه بیاورند و سال دیگر هم می‌خواهند در کنکور شرکت کنند توصیه می‌کند که روحیه خود را حفظ کنند و از تفریح به اندازه برای شادابی روحشان دست نکشند.
از مشاور خوب غافل نشوید
رتبه 4 زبان‌های خارجی و 30 تجربی منطقه دو سال 99 به نام رضا ابراهیمی از سبزوار ثبت شده و هرچند رتبه‌آور گروه زبان خارجی شده اما هدفش ادامه تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه تهران است. رضا هم درست مثل امیر معتقد است کلاس‌های کنکور کمک چندانی برای رتبه برتر شدنش نکرده و بهتر است دانش‌آموزان هم برای دروسی که در آن ضعف دارند به کلاس‌های کنکور رجوع کنند. رضا تنها برای عربی و ریاضی به کلاس‌های کنکور رفته و توصیه می‌کند: اگر دبیر خوبی ندارید به کلاس کنکور بروید؛ در غیر این صورت کلاس‌های کنکور جز گرفتن وقت کمک دیگری به دانش‌آموز کنکوری نمی‌کند. او همچنین معتقد است برای کلاس کنکور نباید هزینه زیادی کرد و خودش هم برای 20 جلسه کلاس عربی تنها 600 هزار تومان هزینه کرده است.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید که شیوه کلاس‌های کنکور به گونه‌ای است که باعث می‌شود سطح شما بالا نرود و فقط زمان را از دست بدهید. فقط معلم و مشاور خوب است که می‌تواند به شما در این راه کمک کند. از نظر او مشاور می‌تواند سهم زیادی در موفقیت یک کنکوری داشته باشد و مشاوری خوب است که خودش هم این راه را رفته باشد یعنی از نفرات برگزیده کنکور باشد و دانش‌آموز بتواند از تجربیاتش استفاده کند نه مشاوری که فقط حرف‌های انگیزشی می‌زند، بدون اینکه این راه را قبلاً طی کرده باشد.
رضا ابراهیمی هم از دانش‌آموزان سمپاد است و به گفته خودش دانش‌آموز درس‌خوانی بوده و برای سال کنکور زیاد به خودش سخت نگرفته. مثلاً در روزهایی که آزمون نداشته به میهمانی‌های خانوادگی می‌رفته و تفریح می‌کرده. اما به‌موقع‌اش درس هم می‌خواند و روزهایی که میهمانی یا برنامه خاصی داشت صبح بسیار زود بیدار می‌شد و ساعت‌های عصر را جبران می‌کرد. مثلاً در روزهای تعطیل 10 تا 11 ساعت مطالعه درسی داشته و روزهایی هم که در مدرسه بود روزی 5 تا 6 ساعت را به درس خواندن و تست زدن اختصاص می‌داد.
توصیه او به دانش‌آموزانی که در سال آینده می‌خواهند در کنکور شرکت کنند این است که از برنامه‌ریزی و مشاوره غافل نشوند. از پایه دهم یا یازدهم برای کنکور آماده شوند، مطالعه روزانه و پیوسته داشته باشند و از فضای مجازی برای چند ماه دوری کنند.
کلاس کنکور تأثیری در قبولی ندارد
رتبه 7 رشته علوم انسانی به
فاطمه برات‌نژاد رسیده؛ دختری از قائنات که عاشق دبیری است و می‌خواهد همین رشته را در دانشگاه بیرجند یا مشهد تحصیل کند. جالب اینجاست که فاطمه اصلاً کلاس کنکور نرفته و معتقد است این نوع کلاس‌ها تأثیری در موفقیت دانش‌آموزان ندارد مگر اینکه دانش‌آموز ضعف درسی داشته باشد و خودش تشخیص دهد که زمان کلاس‌های مدرسه برای یادگیری‌اش کفایت نمی‌کند. البته او این را هم گفت که چند تن از دوستانش به صورت تک درس در کلاس‌های کنکور ثبت‌نام کردند و تا حدودی هم نتیجه بخش بوده است.
او می‌گوید: سطح من در تمام درس‌ها خوب و قابل قبول بود و همه دروس را در خانه خواندم و از معلم‌های مدرسه کمک گرفتم. شانس ما این بود که در مدرسه نمونه دولتی‌ای درس خواندیم که معلم‌های خوب شهرستان در آنجا حضور داشتند. البته در شهر ما تنها یک مؤسسه کنکور وجود داشت که معلم‌های خوب مدرسه‌ای که من در آن درس می‌خواندم آنجا تدریس می‌کردند، شاید برای همین بود که من به کلاس کنکور احتیاج پیدا
 نکردم.
فاطمه از هفتم تیر سال گذشته درس خواندن برای کنکور را به صورت جدی شروع کرد و هر روز 7 تا 8 ساعت درس می‌خواند. او هم به داشتن یک مشاور خوب در دوران کنکور اشاره می‌کند. به عقیده او مشاور باید باتجربه باشد و فاطمه این شانس را داشت که یک مشاور خوب از تهران و یک مشاور هم در شهر خودشان داشته باشد.
این دختر پرتلاش به دانش‌آموزان دیگر توصیه می‌کند در راه موفقیت ناامید نشوند. به گفته او سختی‌ها می‌گذرد و لذت و شیرینی آن باقی می‌ماند. دانش‌آموزان باید هدف داشته باشند و آن را دنبال کنند. اگر بخواهند رتبه خوب و تک‌رقمی بیاورند با همت و انگیزه حتماً به آن می‌رسند، فقط کافی است کمی تلاش کنند.
برای برگزیده شدن در کنکور به خودتان اعتماد کنید
سری به زابل بزنیم و رتبه 9 رشته ریاضی و فیزیک. محمدمهدی حیدری‌نسب هم یکی از برگزیدگان کنکور 99 است و مثل بچه‌های دیگری که با آنها صحبت کردیم در کلاس‌های رایج کنکور شرکت نکرده و تنها از کتاب‌های کمک درسی استفاده کرده است. درس خواندن برای محمدمهدی از بقیه بچه‌ها کمی سخت‌تر بود. با این حال این سختی‌ها نتوانست اراده او را برای تحصیل در رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف کم کند و روزانه به صورت میانگین 8 ساعت درس خوانده تا به اینجا برسد.
از محمدمهدی در رابطه با وضعیت دسترسی به کتاب‌های کمک آموزشی و کلاس‌های کنکور می‌پرسم. او می‌گوید: در شهر زابل مشکلات کمتر است. با این حال تنها چند مؤسسه آموزشی برای کنکور وجود دارد و فروشگاه‌های فروش کتب کمک درسی کم است و آنها هم همه کتاب‌ها را ندارند بنابراین ما مجبور بودیم از تهران کتاب سفارش دهیم و برای رسیدن کتاب‌ها پنج روز یا بیشتر منتظر بمانیم.
رتبه 9 ریاضی با اینکه خودش در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده اما بر این باور است که کلاس‌های کنکور روی یکی از دوستانش تأثیر داشته و سطحش را در درس‌هایی که برایش کلاس رفته بالا برده است.
در آخر هم پیشنهاد می‌کند داوطلبان برای موفق شدن در کنکور لازم نیست کارهای عجیب و غریب بکنند، اینکه برای خودشان یک سری محدودیت‌ها قرار دهند. مثلاً ساعات حضور در اینترنت و فضای مجازی را کم کنند یا تفریحات را به هفته‌ای یک‌بار برسانند و میهمانی کمتر بروند کافی است تا رتبه خوبی در کنکور کسب کنند. رتبه تک‌رقمی شدن در کنکور یک هدف دست‌نیافتنی نیست و دانش‌آموزان با اعتماد به نفس، تلاش و شروع کردن بموقع می‌توانند سال آینده یکی از نفرات اول کنکور باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7477/15/558557/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها