بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

گزارش کیهان ازعلائم صوتی اعلام خطر هوایی
زندگی میان آژیر قرمز و سفید

رژیم بعثی عراق با رؤیای تصرف چند روزه ایران، روز دوشنبه 31 شهریور با حملات گسترده زمینی، هوایی و دریایی خاک کشور ما را مورد تجاوز قرار داد. رویارویی تاریخی نیروهای نظامی و مردمی، ارتش متجاوز را وادار به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بمباران و موشک باران شهرهای ایران کرد. جنگ شهرها زندگی زیرموشک‌ها و بمب‌ها بود. زندگی درمیان وضعیت قرمز و سفید و صدای آژیرها.
 اعلام وضعیت قرمز
توجه! توجه! علامتی که هم‌اکنون می‌شنوید اعلام خطر یا وضعیت قرمز است و معنی و مفهوم آن این است که حمله هوایی انجام خواهد شد. محل کار خود را ترک و به پناهگاه بروید (آژیر با زیر و بم متوالی به مدت سه دقیقه و فاصله زمانی 10 ثانیه).
محمد‌علی ابطحی مدیر وقت رادیو در دوران جنگ تحمیلی در خاطرات خود درباره آژیر قرمز نوشته است: «این نوار قبل از انقلاب در ارتش تهیه شده بود. شنیده بودم که قبل از انقلاب در جریان یک مانور امنیتی داخلی در ارتش ضبط شده بود و سر چهارراه‌ها بلندگو می‌گذاشتند و آن را برای تمرین و اعلام آمادگی و ابراز قدرت پخش می‌کردند. جنگ تحمیلی که متأسفانه به‌صورت حقیقی آغاز شد، این نوار را به رادیو دادند تا در زمان حملات پخش کنیم.»
اعلام وضعیت سفید
توجه!توجه! علامتی که هم‌اکنون می‌شنوید اعلام وضعیت عادی یا وضعیت سفید است و معنی و مفهوم آن این است که حمله هوایی خاتمه یافته یا احتمال آن از بین رفته است، از پناهگاه خارج شوید (دو آژیر ممتد به مدت یک دقیقه و فاصله زمانی یک دقیقه).
روزنامه کیهان - چهارشنبه 2 مهر 1359
خاطرات شفاهی رادیو، راه‌اندازی
رادیو جبهه


اسارت محمدجواد تند گویان
وزیر نفت ربوده شد

محمدجواد تند گویان وزیرنفت و آقایان بهروز بوشهری معاون ایشان و محسن یحیوی سرپرست مناطق نفتی جنوب و دوکارمند وزارت نفت که روز جمعه [9 آبان 1359] به منظور بازدید از تأسیسات شرکت نفت و رسیدگی به وضع کارکنان فداکار صنعت نفت در سفر خوزستان بودند، در نزدیکی آبادان از سوی متجاوزین مزدور عراق ربوده شده و به خاک عراق برده شدند.
این سومین باری بود که وزیر نفت پس از جنگ تحمیلی عراق با ایران به خوزستان سفر می کرد و در مناطق نفتی بین کارکنان این صنعت حاضر می شد....
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 12 آبان 1359

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7477/16/558564/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها