مرگ موسی خیابانی در حمله به یک خانه تیمی

ماجرای نیمروز




محمد گرشاسبی/  سازمان مجاهدین خلق (منافقین) برنامه‌ریزی کرده بود که پس از ترور سران نظام در تابستان 1360، در مرحله اول به اطلاعات سپاه پاسداران حمله کنند و چشم نظام را بزنند و در مرحله بعد، نیروهای‌ نظامی خود (میلیشیا) را وارد صحنه کرده و انقلابی به وقوع بپیوندد. گروه‌های میلیشیا در اواخر تابستان و نیز پاییز 1360 در چند تظاهرات مسلحانه خیابان‌های مرکزی شهر را به آشوب کشیدند اما جز کشته شدن و دستگیری، برای سازمان نتیجه‌ای نداشت.
آنها ده‌ها نفر از مردم عادی و کاسب‌های اصناف مختلف، پاسداران کمیته و نیروهای شهربانی و ارتش را در ترورهای شهری به شهادت رساندند. حتی سران سازمان گوهر ادب آواز را به شیراز فرستادند تا در عملیاتی انتحاری امام جمعه شیراز را ترور کند؛ اتفاقی که در 20 آذر 1360 افتاد و آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب به شهادت رسید. کارنامه سازمان مجاهدین (منافقین) در نیمه دوم سال 1360 و ترور سران کشور از جمله شهید سید محمد بهشتی، شهید محمد علی رجایی و شهید محمد جواد باهنر؛ مسئولان نهادهای امنیتی را بر آن داشتند تا به‌صورت جدی با تعیین تیم‌های عملیاتی به ترورهای سازمان یافته خاتمه دهند. ستاد فرماندهی و هدایت عملیات تروریستی سازمان مجاهدین (منافقین) در داخل کشور، توسط موسی خیابانی اداره می‌شد؛ جانشین 38 ساله مسعود رجوی. او سال 1349 برای آموزش چریکی به فلسطین رفت و یک سال بعد مخفیانه به ایران بازگشت. وی بعد از فرار رجوی در مرداد 1360 فرماندهی نظامی مجاهدین خلق (منافقین) را در ایران برعهده گرفت و به زعم اعضای این سازمان، خشونت و بی‌رحمی شخصی او عامل تداوم ترورهای کور سازمان محسوب می‌شد.
از دی ماه سال 1360 اشراف اطلاعاتی نیروهای کمیته و سپاه بر 15 خانه تیمی سازمان مجاهدین که شناسایی شده بودند، افزایش یافت.  بر مبنای اطلاعاتی که از محافظ موسی خیابانی که دستگیر شده بود، گرفته شد و اقداماتی که نیروهای تعقیب و مراقبت انجام دادند در نهایت خانه موسی خیابانی و مهدی ابریشمچی و شاهرخ شمیم مسئول اطلاعات مجاهدین خلق (منافقین) در محله زعفرانیه تهران شناسایی شد. روز 19 بهمن 1360 دوازده تیم پنج نفره برای دستگیری افراد عملیات ویژه‌ای را آغازکردند و وارد خانه شدند.
 حمله در وضعیتی انجام شد که مجاهدین خلق (منافقین) نکات امنیتی را بشدت رعایت کرده و حلقه حفاظتی اعضای کادر خویش را شدیدتر و تنگ‌تر کرده بودند. با این حال در حمله گسترده نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، موسی خیابانی نفر دوم سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و مسئول مستقیم عملیات‌های تروریستی در ایران، اشرف ربیعی همسر مسعود رجوی، شاهرخ شمیم از نیروهای کادر این سازمان به همراه چندین نفر از مسئولان رده یک این سازمان کشته شدند و مهدی ابریشمچی توانست فرار کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7479/16/558756/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها